Select Page


Berlin stawia na elektryczne autobusy Solarisa


solaris_urbino_12_electric_presentation_in_berlin
 

Bezemisyjna, cicha i niezwykle płynna – tak najkrócej można scharakteryzować jazdę jednym z czterech Solarisów Urbino 12 electric, które wkrótce wyjadą na berlińską linię nr 204. Dzisiaj na terenie zajezdni przy ulicy Indiry Gandhi, należącej do stołecznego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe, partnerzy projektu zaprezentowali innowacyjne pojazdy elektryczne.

 

Po uroczystej prezentacji zebrani goście, wśród których obecni byli m.in. przedstawiciele Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, Senatu Berlina oraz partnerów projektu, wyruszyli w krótką jazdę pokazową. Przedstawiono podczas niej cechy charakterystyczne pojazdu. Przejazd poprzedzony został demonstracją procesu indukcyjnego ładowania autobusu. Od dzisiaj autobusy wyjadą na testową linię nr 204. Natomiast w regularnym ruchu pasażerskim cztery Urbino 12 electric zaczną kursować od połowy lata.

Berliński Urbino 12 electric jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym, co oznacza, że nie wydziela nieprzyjemnych dla nosa i szkodliwych dla zdrowia spalin. Dodatkowo odznacza się prawie bezszelestną i pozbawioną drgań jazdą, a to wpływa na komfort podróżujących. Akustyczne walory polskich pojazdów z pewnością zostaną docenione także przez berlińczyków mieszkających tuż przy linii autobusowej. Wybierając rozwiązanie oferowane przez firmę Solaris, korzyści odnoszą pasażerowie, mieszkańcy, a także środowisko naturalne. Wprowadzenie na linię czterech nowych elektrycznych Solarisów oznacza bowiem redukcję emisji CO2 rzędu około 260 ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około 250 poruszających się po Berlinie samochodów osobowych.

 

solaris_urbino_12_electric_presentation_in_berlin_02

 

Autobusy będą kursowały na trasie między Berlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się po drodze m.in. przy Dworcu ZOO. Będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii. Opisywane Urbino 12 electric wyposażone są w system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy będą potrzebowały zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje ze stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.

Dostarczone do Berlina elektryczne Solarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Po pomyślnie zakończonych testach, jeszcze tego lata, pojawią się one w regularnym ruchu pasażerskim. Wtedy mieszkańcy stolicy Niemiec otrzymają kolejny po tramwajach, metrze oraz promach napędzanych energią solarną środek transportu zasilany elektrycznie. Projekt „E-Bus-Berlin” został dofinansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.

Dane techniczne autobusów

Producent  Solaris Bus & Coach S.A.
Typ pojazdu  Urbino 12 electric
Długość x Szerokość x Wysokość  12,0 m x 2,55 m x 3,35 m
Dopuszczalna masa pojazdu 18.000 kg
Prędkość maksymalna  65 km/h
Pojemność pasażerska  70 osób
Miejsca siedzące  33, z czego 19 z niskiej podłogi
Siedzenia składane  3
Producent napędu  Vossloh Kiepe GmbH
Silnik elektryczny Asynchroniczny silnik centralny, Moc: 160 kW, Typ TSA TMF 35
Producent systemu baterii Bombardier Transportation
Baterie trakcyjne PRIMOVE Batterie 90, Typ: litowo-jonowe, Pojemność:
90 kWh, Napięcie: 660 V
Klimatyzacja Konvekta UL500EM
Ogrzewanie (elektryczne) Spheros, 20 kW
Oś przednia ZF RL 82 EC  
Oś napędowa ZF AV 132

Dane projektu „E-Bus Berlin“

Linia autobusowa BVG 204
Przystanki końcowe S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee)
Liczba przystanków 18
Długość 6,1 km
Czas przejazdu ok. 24 min
Takt 20 min
Liczba autobusów 4
Producent systemu ładowania Bombardier Transportation
Indukcyjny system ładowania System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200 kW, Efektywność: >90 %, Podłączenie do sieci: 400 V prąd zmienny
Stacje ładowania • 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee)
• 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi)
Czas ładowania 4-7 min na przystankach końcowych
Oszczędność emisji CO2 1.300 g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia)
Partnerzy • Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum)
• Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie)
• Solaris (projekt i produkcja autobusu)
• Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee)
• Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią)

 

 

Źródło

 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 2 lata temu.