Select Page


Co dalej z optymalizacją budowy dróg


obwodnica budowa
 

Zmiany w ustawie o drogach publicznych, konsultacje z ministrem środowiska oraz rozpoznanie możliwości pozyskania dodatkowych funduszy na drogi – to najbliższe działania planowane przez resort infrastruktury w zakresie optymalizacji budowy dróg.

Prace nad optymalizacją trwały pół roku, z czego ostatni miesiąc to konsultacje wstępnych propozycji z prac pięciu zespołów powołanych przez ministerstwo. W ramach dyskusji z branżą wpłynęło 50 wniosków.
– Procesu konsultacji nie kończymy, będziemy go prowadzić stale – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas konferencji podsumowującej działania z ostatniego półrocza. W stałych konsultacjach będzie mogła pośredniczyć m.in. Rada Ekspertów. Zarządzenie w sprawie jej powołania zostało podpisane 30 maja.

Zmiany w ustawie o drogach

Żeby wyniki działań Rady miały praktyczny wymiar, będą mogły być przekształcane w zalecenia ministra. Szef resortu zyska prawo do ich wydawania na podstawie zmienionej ustawy o drogach publicznych. Minister infrastruktury i budownictwa skierował już do Zespołu programowania prac rządu wniosek o wpisanie odpowiednich zmian do wykazu prac legislacyjnych rządu.

W ramach tej samej nowelizacji ma być wprowadzona także zmiana, która umożliwi samorządom (a także ewentualnie podmiotom prywatnym) współfinansowanie inwestycji realizowanych na drogach krajowych. Jak podkreślił Jerzy Szmit, nie chodzi tu o narzucanie dodatkowych zadań, lecz o sytuacje, w których taki wniosek będzie zgłaszany przez samorząd. Wiceminister przekonywał, że jest takie oczekiwanie po stronie samorządów. Wymienił przykłady zachodniej obwodnicy Szczecina, obwodnicy Brześcia Kujawskiego, budowy węzłów na trasie A2 w województwie lubuskim czy węzła w Niepołomicach, w którego budowie chętnie partycypowałyby samorządy. Obecnie tego rodzaju inicjatywy są kwestionowane przez Regionalne Izby Obrachunkowe.

Według przedstawionego przez Jerzego Szmita harmonogramu, projekt zmian w ustawie o drogach publicznych wkrótce powinien trafić do uzgodnień międzyresortowych, jesienią miałby być procedowany w Sejmie, natomiast od nowego roku przepisy weszłyby w życie.

Konsultacje z ministrem środowiska

20 maja resort infrastruktury formalnie zwrócił się z prośbą o konsultacje w sprawie budowy dróg do ministra środowiska. Jeden z głównych postulatów resortu infrastruktury dotyczy wprowadzenia przy inwestycjach wariantu inwestorskiego. – Dzisiaj przy wybieraniu wariantu trasy najważniejszy jest aspekt środowiskowy, co pociąga za sobą dodatkowe koszty – mówił wiceminister zwracając uwagę, że opcje korzystniejsze pod względem technicznym obecnie schodzą na drugi plan. – Chcemy na ten temat rozmawiać – mówił.

Rozmowy mają także dotyczyć oddzielenia finansowania obiektów, służących do prowadzenia ruchu od tych, które służą ochronie przyrody. Te drugie miałyby być finansowane z funduszy środowiskowych. – To nie są urządzenia, które dla drogi są konieczne, to dodatkowa infrastruktura dlatego wydaje się zasadne, by ta część zadań była finansowana z funduszy ochrony przyrody. Z takim postulatami zwracamy się do ministra środowiska – mówił Szmit.

Inne tematy przewidziane do konsultacji z ministrem środowiska to nadmierne rygory zapisów decyzji środowiskowych i potrzeba opracowania katalogu obiektów służących ochronie przyrody. – Dzisiaj to jest rzecz uznaniowa, wygląda to różnie w różnych województwach. Pora to ujednolicić – mówił wiceminister.

Poszukiwanie źródeł finansowania

Ministerstwo planuje też szukać dodatkowych źródeł finansowania dróg. Pod koniec czerwca ma się odbyć konferencja zorganizowana wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. – Chcemy zapytać finansistów w jaki sposób widzą wzmocnienie dofinansowania budownictwa drogowego w Polsce – powiedział wiceminister.

We wrześniu z kolei ministerstwo planuje konferencję dotyczącą opłat drogowych. Resort będzie musiał w najbliższym czasie podjąć decyzję o wyborze systemu poboru opłat, który będzie obowiązywał po wygaśnięciu umowy z obecnym operatorem systemu viaTOLL. Sam system będzie natomiast poszerzany – w październiku przybędzie 150 km dróg płatnych.

 

Źródło: www.rynekinfrastruktury.pl


 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.