Select Page


Kamaz Polska na XXIII MSPO


IMG_2636
 

Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska – generalnego i wyłącznego reprezentanta w naszym kraju interesów koncernu Kamaz – rosyjskiego producenta uniwersalnych, specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek oraz autobusów różnych klas i typów – po raz pierwszy w swojej historii uczestniczył w Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO), odbywającym się w Kielcach w dniach od 1 do 4 września. Firma pokazała na nim ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA, oparty na typie Kamaz B1228 4×4 – 43502 4×4 DMC 14 ton.

Wojciech Traczuk – dyrektor handlowy Kamaz Polska wyjaśnia „Chociaż MSPO są przede wszystkim imprezą dedykowaną sektorowi zbrojeniowemu, ale od dawna biorą w nich udział wytwórcy i dostawcy wyposażenia dla innych, niż siły zbrojne, służb mundurowych, w tym straży pożarnej. Stąd nasza decyzja o uczestnictwie, tym bardziej, iż w roku bieżącym, ze względu na hanowerską wystawę Interschutz, nie odbyły się najważniejsze rodzime targi pożarnicze – Edura. Do tego MSPO od dawna odwiedzają przedstawiciele straży pożarnej różnej rangi, zarówno z dowództwa i jednostek Państwowej Straży Pożarnej, jak i zarządu oraz jednostek ochotniczych. Ponadto od kilku lat mocniej interesujemy się tym segmentem rynku. Weszliśmy do niego w roku ubiegłym, odnosząc już relatywnie znaczący sukces. Mam tu na myśli opracowanie, budowę i dostawę pierwszego egzemplarza ciężkiego terenowego wariantu ratowniczo-gaśniczego, wykorzystującego podwozie typu 43118 6×6 (B2130). Konstrukcja ta nie ma obecnie konkurentów na rynku, gdyż jest to odmiana 3-osiowa z załogową kabiną, o dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie 21000 kg. W efebie udaje się połączyć doskonałą mobilność i niskie naciski jednostkowe z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załogi. Pojazd ten doskonale sprawdzi się więc na terenach wiejskich i leśnych. W roku bieżącym postanowiliśmy zaś uzupełnić naszą ofertę w tym zakresie, proponując lżejsze 2-osiowe podwozie typu Kamaz B1228 4×4 – 43502 4×4. Tym samym jesteśmy w stanie przedstawić strażakom komplementarne propozycje. Dodatkowo za wyborem naszych aut przemawia fakt, iż w całości są one zabudowywane u nas w kraju. Nie może być jednak inaczej, skoro w ostatnich dwóch dekadach Polska stała się jednym z europejskich potentatów w tej dziedzinie – rodzime podmioty są w stanie dostarczyć szereg specjalizowanych i specjalistycznych nadwozi o przodujących rozwiązaniach technicznych oraz bardzo dobrych walorach użytkowych i przy tym po konkurencyjnej cenie”.

Stanowiące bazę dla ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego podwozie Kamaz typu B1228 4×4 – 43502 4×4 cechuje się bardzo wysoką dzielnością terenową. W tej kompletacji zaopatrzono je w załogową kabinę i zabudowę o dużych możliwościach bojowych. W rezultacie z czysto eksploatacyjnego – strażackiego punktu widzenia do podstawowych zalet B1228 (4X4) GBA należą: zdolność do operowania nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych, możliwość przewozu zastępu ratowników, względnie duże pojemności zbiorników oraz parametry zamontowanego sprzętu. Ważne są jeszcze zredukowane TCO, wysoka jakość wykonania, atrakcyjna – konkurencyjna cena i niezwykle istotne dla strażaków – przygotowanie do użytkowania w najtrudniejszych warunkach klimatycznych oraz ogromna, charakterystyczna dla wielu rosyjskich produktów odporność na złe traktowanie. Jednocześnie typ 43502 4×4, jako podwozie montowane ostatecznie na Litwie i przeznaczone na rynku państw unijnych, otrzymał wiele kluczowych komponentów zdecydowanie podnoszących jego walory eksploatacyjne i pochodzących od znanych zachodnich dostawców. Wśród tych komponentów warto wymienić m.in. silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ kierowniczy. Ogólnie pojazd, konstrukcja oraz wyposażenie zabudowy spełniają „Wymagania szczegółowe dla średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego KG PSP” – CNBOP – czerwiec 2002 roku.

 

 

Źródło napędu auta stanowi 6-cylindrowy, rzędowy silnik Cummins ISB 6.7 E6 285. Wyróżniają go: układ paliwowy Bosch, turbodoładowanie za pomocą turbosprężarki Holset, chłodzenie powietrza doładowującego, wydajny hamulec oraz spełnianie normy czystości spalin Euro 6 dzięki instalacji selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Jego moc maksymalna może mieć od 250 do 310 KM. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło Sachs MFZ-430, 9-biegowa (8+1 – pełzający + bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 9S1310 TO oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Kamaz 65111. Mosty napędowe zaopatrzono w blokady mechanizmów różnicowych, dopełnione przez blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie szosowo-terenowe o rozmiarze 425/85R21 z centralnym pompowaniem. Do regulowania wartości ciśnienia w oponach służy system centralnego pompowania kół sterowany z kabiny kierowcy. Jest to bardzo ważne w samochodach, które będą gasić pożary np. w lesie, gdzie na terenach piaszczystych czy podmokłych można – poprzez opuszczenie powietrza – poszerzyć o kilkadziesiąt centymetrów szerokość opony. Takie rozwiązanie sprawia, że pojazd ma większą powierzchnię styku z podłożem i może pokonać niejedną wydmę.

Taka kompletacja układu napędowego w połączeniu z podwoziem o odpowiedniej budowie zapewniają właśnie ponadprzeciętne zdolności terenowe. W podwoziu tym występują rama o tradycyjnym układzie drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami, oraz w pełni mechaniczne zawieszenie.

Druga kluczowa zaleta pojazdu wynika z montażu wydłużonej kabiny załogowej. Podstawę dla tej kabiny stanowi standardowa krótka dzienna kabina po modernizacji (tzw. restailingu). Dlatego dostała ona przednią atrapę z tworzywa sztucznego, panoramiczną szybą przednią, zewnętrzną osłoną przeciwsłoneczną oraz dostępne w standardzie klimatyzację, niezależne ogrzewanie postojowe, radio, kolumnę kierownicy z regulacją, szyberdach i podnoszący komfort prowadzenia pneumatycznie zawieszonym fotel kierowcy. Charakteryzuje ją również bardziej ergonomicznie i staranniej urządzone wnętrze, w większym stopniu odpowiadające aktualnym europejskim standardom w tym zakresie.

Niemniej, ze względu na przeznaczenie samochodu, kabinę tę wydłużono, montując tylny moduł z drzwiami i siedzenia w środku. Dzięki temu powstała kabina czterodrzwiowa, 6-osobowa, z miejscami w układzie przód 1+1, tył – 4, zintegrowana – integralna, odchylana, tzw. brygadowa, wykonana z materiałów odpornych na korozję, z dużym szyberdachem oraz obszernym wnętrzem o wysokości 1750 mm. Zastosowane w niej siedzenia przedziału pasażerskiego to atestowane fotele z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, zintegrowane z system przewożenia 4 aparatów oddechowych różnych typów butli. Tylne miejsca siedzące dla członków załogi dostały natomiast podnoszone siedziska, pod którymi można zmieścić sprzęt, przykładowo łopaty, widły, łom bądź topór. Ponadto zainstalowano uchwyty na gaśnice proszkowe GP-6x, a w standardowym wyposażeniu w tylnej części znajduje się klimatyzacja tradycyjna lub postojowa, zasilana z akumulatorów. Praca tego układu klimatyzacji jest możliwa do 8 godzin bez konieczności doładowania baterii samochodu. Oprócz tego wprowadzone zostały pozycje wyposażenia typowe dla wariantów pożarniczych, takie jak uchwyty na radiotelefony między fotelami. Używane są radiotelefony Motorola GM360, pracujące w zakresie częstotliwości VHF 136 – 174MHz, 225-kanałowe, o mocy 1÷25W i odstępie międzykanałowym 12,5 kHz, z dodatkowym urządzeniem umożliwiającym prowadzenie korespondencji z przedziału autopompy wraz z wyłącznikiem. Na zewnątrz zastosowano z kolei oświetlenie i urządzenia akustyczne pojazdu uprzywilejowanego. Na dachu kabiny zamocowano belkę świetlną o wysokości samej belki około 60 mm i długości w przedziale 1750-1800mm, z 4 modułami narożnymi LED i 4 modułami przednimi, klasy Code3 TR21. Zabezpieczenie całej belki przez uszkodzeniami zewnętrznymi tworzą siatka i orurowanie. Lampy sygnalizacyjne są cztery, niebieskie – dwie z tyłu oraz dwie z przodu na wysokości lusterka wstecznego samochodu osobowego. Dodatkowo 6 lamp sygnalizacyjnych niebieskich umieszczono na boku zabudowy (po 3 z jednej strony). Miejsce zamontowania tych lamp jest do uzgodnienia. Do tego dochodzą: reflektor pogorzeliskowy – tzw. szperacz z przodu po prawej stronie, też z przodu, na masce silnika orurowanie w postaci reflektorowej belki aluminiowej z zamocowanymi 4 reflektorami dalekosiężnymi z zabezpieczeniem w postaci kratki ochronnej, umożliwiające podawanie komunikatów słownych urządzenie akustyczne klasy Federal Signal PA-300, z czterema modulowanymi tonami i głośnikiem o mocy 200 W, oraz dodatkowy sygnał pneumatyczny klasy Grover Emergency Horn 1510.

 

 

 

Nadwozie ratowniczo-gaśnicze, analogicznie jak kabina, cechuje się konstrukcją typową dla tego rodzaju zabudów.
Dach ma formę podestu roboczego, pokrytego aluminiową blachą ryflowaną o właściwościach przeciwpoślizgowych i przystosowany jest do obciążenia dwoma strażakami (180 kg) oraz masą przewożonego sprzętu. Na dachu zlokalizowano pojemnik na narzędzia z materiału odpornego na korozję, mocowania do przewozu węży ssawnych oraz mocowanie długich przedmiotów i mocowanie drabiny. Do wejścia na dach służy składana drabinka, przymocowana na tylnej ścianie zabudowy po prawej stronie, ze szczeblami w wykonaniu przeciwpoślizgowym. Dodatkowe poręcze w górnej części tej drabinki ułatwiają wchodzenie.

Skrytki na sprzęt i wyposażenie, z materiałów odpornych na korozję, w liczbie po trzy na każdą stronę – dwie z przodu większe, tylne mniejsze – krótsze, zamykane są żaluzjami wodno- i pyłoszczelnymi w kolorze naturalnego aluminium, wspomaganymi systemem sprężynowym. Konstrukcja tych skrytek zapewnia odprowadzenie wody z ich wnętrza, a zaopatrzono je w zamki zamykane na klucz, z kompletem kluczy, z których każdy pasuje do wszystkich zamków. Sygnalizacja otwarcia skrytek i podestów znajduje się w kabinie, a oświetlenie typu LED włącza się automatycznie po otwarciu drzwi skrytki. Ponadto wentylowane są skrytki, w których ma być przewożony sprzęt ratowniczy napędzany silnikiem spalinowym lub kanistry z paliwem do tego sprzętu.

Szuflady i wysuwane tace w skrytkach są blokowane automatycznie w pozycji zamkniętej i całkowicie otwartej oraz mają zabezpieczenie przed całkowitym wyciągnięciem (wypadnięcie z prowadnic). Szuflady i tace wystające w pozycji otwartej powyżej 250 mm poza obrys pojazdu dodatkowo mają oznakowanie ostrzegawcze. Poza tym podłoga – powierzchnie platform, podestu roboczego i podłogi kabiny wyróżnia się wykonaniem antypoślizgowym, a uchwyty i klamki tak skonstruowano, aby umożliwiały obsługę w rękawicach wszystkich urządzeń samochodu, drzwi żaluzjowych, szuflad i tac.
Kolejny istotny eksploatacyjnie wyróżnik skrytek to półki skrytek. Zabudowa specjalistyczną wyposażono bowiem w modułowy system półek umożliwiający zmianę aranżacji przez użytkownika końcowego przez ingerencji w konstrukcję.
Samochód charakteryzuje się także relatywnie dużymi możliwościami bojowymi, wynikłymi z budowy i parametrów poszczególnych składowych układu wodno-pianowego. Zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów zrobiono z materiału odpornego na korozję. Zbiornik ten dostał oprzyrządowanie umożliwiające jego bezpieczną eksploatację z układem zabezpieczającym przed wypływem wody w czasie jazdy, właz rewizyjny, grodzie zabezpieczające, układ do napełniania geodezyjnego i hydrantowego, układ do opróżniania, układ przelewowy, dwie nasady 75 z zaworem kulowym do napełniania z hydrantu oraz automatyczny zawór odcinający wlot przy napełnianiu zbiornika z możliwością przełączenia na pracę ręczną. Drugi ze zbiorników – 250-litrowy zbiornik na środek pianotwórczy, czyli o pojemności 10% pojemności zbiornika na wodę, również otrzymał oprzyrządowanie zapewniające jego bezpieczną eksploatację, właz rewizyjny, układ do napełniania, układ do opróżniania i grodzie zabezpieczające. Napełnianie tego zbiornika środkiem pianotwórczym jest możliwe z poziomu terenu i z dachu auta. Dwuzakresowa autopompa Rosenbauer NH20 zlokalizowana została z tyłu w oddzielnym, obudowanym przedziale, zamykanym drzwiami żaluzjowymi. Autopompa ta spełnia wymagania KG PSP i CNBOP dla samochodów średnich (szybkie natarcie wysokociśnieniowe), a ogrzewanie jej przedziału pozostaje zgodnie z pkt. 3.1.1 „Wymagania ogólne dla samochodów ratowniczo-gaśniczych KG PSP – CNBOP – czerwiec 2002”. Zamontowane na dachu zabudowy, w jej tylnej części, składane działko wodno-pianowe, o regulowanej wydajności min. 1600 l/min, spełnia zaś wymagania normy PN-91/M-51270. Zakres obrotu tego działka w płaszczyźnie poziomej wynosi 360°, a w płaszczyźnie pionowej od kąta ujemnego limitowanego obrysem pojazdu do co najmniej 70°. Maksymalny zasięg rzutu równa się nie mniej niż 50 m. Działko dachowe uzupełnia lub zastępuje szybkie natarcie – pierwsza linia, tzn. linia szybkiego natarcia o długości węża minimum 60 m na zwijadle, zakończona prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym i rozproszonym, z możliwością podawania wody lub piany bez względu na stopień rozwinięcia węża. Urządzenie to zaopatrzono jeszcze w regulowany hamulec bębna, napęd elektryczny zwijadła węża oraz korbę do awaryjnego zwijania węża. Do tego dochodzą: szybkie natarcie – druga linia oraz zraszacze podwozia w liczbie sześciu – dwa z przodu, dwa pomiędzy kołami oraz dwa z tyłu pomiędzy kołami. Zraszacze te, dedykowane do ograniczania stref skażeń oraz samoobrony, zasilane są przez autopompę i sterowane z kabiny kierowcy.

 

IMG_2393

 

Ponieważ akcje ratowniczo-gaśnicze nieraz prowadzone są po zmroku czy w warunkach ograniczonej widzialności, samochód otrzymał stosowne oświetlenie. Oświetlenie całej powierzchni skrytek na sprzęt i przedziału autopompy zapewniają diody LED. Oświetlenie pola pracy obejmuje 7 lamp – po 3 na jednej stronie (lewa, prawa) oraz 1 z tyłu pojazdu (typu LED). Lampy te oświetlają pole pracy wokół samochodu i gwarantują oświetlenie w warunkach słabej widoczności min. 5 luksów w odległości 10 m od pojazdu na poziomie podłoża. Oświetlenie to jest uruchamiane w kabinie kierowcy i z przedziału autopompy z możliwością wyboru strony oświetlenia. Kolejny element systemu oświetlenia to wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z najaśnicami min. 2x1000W, podłączony do agregatu prądotwórczego o mocy min. 5,0 kW ze stabilizacją napięcia. Wysokość masztu po rozłożeniu wynosi około 5 m, a sterowanie nim odbywa się z panelu sterowniczego. Elementy te uzupełnia fala świetlna z tyłu auta, uruchamiana z kabiny kierowcy lub z przedziału autopompy.

Na wyposażeniu samochodu znalazły się także wciągarka elektryczna, kamera cofania, gniazdo do ładowania akumulatorów i agregat prądotwórczy. Wyciagarka elektryczna, umiejscowiona z przodu, została zamontowana na podstawie ze stali cynkowanej, umożliwiającej wykorzystanie głównego zaczepu holowniczego. Wyciągarka ta cechuje się siłą uciągu minimum 9072kg, zbloczem podwajającym siłę uciągu i liną o długości minimum 25m. Sterowanie nią odbywa się z pilota i kabiny kierowcy. Opcjonalnie można zastosować wyciągarkę hydrauliczną, zgodną z możliwościami technicznymi nośnika.
Kamera cofania znajduje się z tyłu, nad żaluzją i współpracuje z monitorem o przekątnej 7”, zamontowanym w kabinie i służącym również jako nawigacja samochodowa. Kamera ta, z osłoną minimalizującą możliwość uszkodzeń mechanicznych, jest przystosowana do pracy w każdych warunkach atmosferycznych mogących wystąpić na terenie Polski i automatycznie uaktywniana w momencie wrzucenia biegu wstecznego.

Gniazdo do ładowania akumulatorów, z wtyczką, umieszczono po lewej stronie pojazdu obok skrzynki akumulatorów. Podłączenie sygnalizuje się na panelu kontrolnym w kabinie kierowcy. Natomiast agregat prądotwórczy z AVR-em to urządzenie ENDRESS 6000 BS 5 kW/230V.

Samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA 2500 na podwoziu Kamaz 43502 4×4 o rozstawie osi 4180 mm wyróżnia się masą własną 8700 kg, dopuszczalną ładownością 5300 kg i dopuszczalną masą całkowitą 14000 kg. Jego kąty wynoszą – natarcia 31°, zejścia 25°, a wymiary (długość x wysokość x szerokość) 7850 x 3400 (3250 z działkiem składanym) x 2550 mm.
Wojciech Traczuk komentuje „W pierwszym rzędzie samochód ten powinien zainteresować jednostki ochotnicze, operujące głównie na terenach wiejskich, leśnych, gdzie dojazd może być utrudniony. Tu ciężarówka ta wykaże pełnię swoich walorów, tzn. połączenie doskonałej mobilności i niskich nacisków jednostkowych z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załogi”.

 

Źródło

 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 2 lata temu.