Select Page


Na podwójnym gazie – czyli co warto wiedzieć o instalacjach LPG?


lgp-auto-gaz
 

Czy nadal warto instalować „gaz” w samochodzie osobowym? Kiedyś było to oczywiste, a w naszym kraju moda na instalacje gazowe przybrała niesamowite rozmiary – wiele osób po prostu z góry zakładało, że kupowane auto trzeba będzie przerobić na gaz – i koniec. Czy to się jednak nadal opłaca?

 

 

Zacznijmy może od argumentów „za”. Pierwszy z nich jest dość oczywisty – samochodowa instalacja gazowa przyniesie na pewno dużą oszczędność, jeśli chodzi o spalane paliwo. Można dość łatwo obliczyć, że każde sto złotych wydane na benzynę odpowiada około pięćdziesięciu złotych wydanych na paliwo LPG po założeniu instalacji w samochodzie. Co więcej – im częściej jeździsz i im więcej pokonujesz kilometrów, tym większą kwotę zaoszczędzisz. Po dłuższym czasie użytkowania zysk będzie więc ogromny.

 

Gaz stosowany w takiej instalacji ma jeszcze inną zaletę – to jego stosunkowo wysoka liczba oktanowa. Może to brzmieć nieco tajemniczo, ale w praktyce jazda na takim paliwie przekłada się po prostu na płynniejszą pracę silnika. Samochód rzadziej też gaśnie, co może być szczególnie ważne podczas typowej jazdy miejskiej – przy konieczności częstego hamowania i natychmiastowego ruszania. Różnica będzie łatwo zauważalna – szczególnie, gdy zdecydujesz się na najnowocześniejszy system wielopunktowego wtrysku, czyli na przykład Landi Renzo Omegas.

 

 

auto-gaz-lpg

 

 

Do zalet gazu LPG trzeba też zaliczyć możliwość alternatywnego zasilania pojazdu. Mając taką instalację możesz dowolnie przełączać się z jednego paliwa na drugie, przez co całkowity zasięg auta znacząco się wydłuża. Jeśli na dalszej trasie, na autostradzie, masz ochotę pojechać na benzynie, przełączasz się na benzynę, a gaz zachowujesz na przykład na miasto.

 

Wady posiadania instalacji gazowej

Wadą samochodowej instalacji gazowej może być koszt instalacji. W związku z tym, instalację LPG opłaca się zakłądać w samochodach, które rocznie pokonują przynajmniej powyżej 10 tys. kilometrów. Faktyczny koszt instlacji, zależy również od konkretnego modelu auta. Wahania te mogą sięgać nawet kilku tysięcy zł. Warto więc sprawdzić cenniki kilku lokalnych warsztatów oferujących założenie instalacji LPG, aby wybrać najlepszą ofertę.

 

Zbiornik na gaz będzie też zabierał sporo miejsca w aucie – rozważ to dobrze, jeśli jesteś posiadaczem bardzo małego pojazdu. W małych samochodach zbiorniki są często umieszczane w miejscu koła zapasowego i wówczas wyjęte stamtąd koło też trzeba gdzieś przewozić. Do minusów LPG należą też zakazy parkowania aut z instalacją gazową na wielu podziemnych parkingach – w tym tych należących do hipermarketów, centrów handlowych i biurowców. Wynika to z tego, że gaz propan-butan jest znacznie cięższy od powietrza, przez co ma tendencję do zalegania na podłożu, gdzie może stwarzać zagrożenie zatruciem ludzi. Jest też bardziej łatwopalny niż zwykła etylina.

 

Co wybrać?

Zarówno benzyna jak i gaz LPG mają plusy i minusy. Decyzji o aucie na gaz nie należy podejmować pochopnie – to rozwiązanie nie jest wskazane osobom, które korzystają z auta sporadycznie. Auto na gaz wymaga wymaga większej liczby przeglądów i generalnie staranniejszej konserwacji. Jeśli jednak instalacja zamontowana jest profesjonalnie, będzie ci służyła przez naprawdę długi czas – jej montaż warto zatem zlecić zakładowi z odpowiednimi uprawnieniami i dobrą renomą. Możesz też oczywiście kupić nowe auto z instalacją wbudowaną na życzenie.

 

Źródło: skoda-auto.pl

 


 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 2 lata temu.