Select Page


Tramino Braunschweig laureatem Red Dot Award 2015


solaris_tramino_braunschweig_red_dot_award
 

Wspólny projekt konstruktorów Solarisa, biura projektowego studioFT z Berlina oraz miejskiego operatora Braunschweiger Verkehrs-GmbH został doceniony przez międzynarodowe jury Red Dot Award 2015. Tramwaj Solarisa konkurował z prawie pięcioma tysiącami aplikacji z pięćdziesięciu sześciu krajów. Budzącą w branży designerskiej powszechne zainteresowanie nagrodę otrzymują jedynie projekty, które zdołały połączyć w sobie ducha innowacyjności oraz niezwykłą jakość wzornictwa. Wśród nich znalazł się Solaris Tramino Braunschweig.

 

Red Dot Award jest rozpoznawalnym na całym świecie znakiem jakości w zakresie designu, przyznawanym produktom w rozmaitych branżach. Trzydziestu ośmiu ekspertów wchodzących w skład jury odznacza prestiżową nagrodą te produkty, które ze względu na swoje znakomite i ponadprzeciętne wzornictwo znacznie wyróżniają się na tle konkurencyjnych projektów.
Zwieńczeniem tegorocznych konkursowych zmagań była ceremonia wręczenia statuetek Red Dot Award. Gospodarzem uroczystej gali, która odbyła się 29 czerwca 2015 roku w Teatrze Aalto w Essen, był profesor Peter Zec, założyciel i prezes organizacji Red Dot Award. Przez kolejne cztery tygodnie zwycięskie projekty będą prezentowane podczas specjalnej wystawy “Design on Stage”, by później stać się częścią stałej ekspozycji w Red Dot Design Museum w Essen. Tramwaj Solarisa będzie prezentowany tam na pięciu fotoboardach.

“Tramino Braunschweig jest wynikiem ścisłej i długotrwałej współpracy pomiędzy przewoźnikiem i producentem. Specjalnie na potrzeby tego tramwaju zaprojektowano szereg kompleksowych rozwiązań, w których bardzo zaawansowane technicznie koncepcje zrealizowano po to, by pojazd odpowiadał na potrzeby najbardziej nowoczesnych systemów komunikacji publicznej. W ten sposób powstał produkt niezwykle spójny, zarówno pod względem zastosowania, pomysłów konstrukcyjnych, jak i dynamicznego oraz nieprzeciętnego designu. Tramino zbudowano po to, by zachęcić mieszkańców miast do korzystania z transportu publicznego. Swoim wysoce atrakcyjnym wyglądem z pewnością przyciągnie uwagę tak pasażerów, jak i przewoźników. Jednym z głównych celów, jakie chcieliśmy osiągnąć, to stworzyć produkt, który mimo założonej prostoty koncepcji, wynikającej z wysokiego stopnia funkcjonalności, będzie budził emocje użytkowników. Transport miejski powinien dążyć do tego, aby poprzez rosnącą jakość swoich usług, w tym także nowoczesnego wzornictwa nowych pojazdów, zdobyć jak najwyższe uznanie pasażerów i tym samym przekonać ich do korzystania z komunikacji publicznej. Taką właśnie możliwość tworzy Tramino Braunschweig. Całościowy design tramwaju wraz z drobiazgowym wykończeniem wnętrza, przemyślanymi elementami wyposażenia oraz odpowiednio dobraną kolorystyką z pewnością zwiększy lojalność podróżujących z miejskim przewoźnikiem w Brunszwiku”, mówi Jens Timmich ze studiaFT, współautor koncepcji tramwaju Solarisa.

 

Tramino Braunschweig to czteroczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i jednokierunkowe tramwaje o długości 35,7 metra i szerokości 2,3 metra, przystosowane do jazdy po torach o rzadko spotykanej szerokości 1100 mm. Każdy z szynowych Solarisów wyposażony jest w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny motorniczego. Tramwajem może jednocześnie podróżować 211 osób, z czego 87 na miejscach siedzących.

Każda z czterech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym po środku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, jest on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Tramino Braunschweig wyposażony jest w sześć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm każda. Pierwsze z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przy drzwiach czwartych oraz szóstych znajduje się miejsce przeznaczone dla wózków dziecięcych. Tramino Braunschweig wyposażony jest w pięć asynchronicznych silników trakcyjnych o mocy 90 kW każdy.

Braunschweiger Verkehrs-GmbH zamówił u polskiego producenta łącznie 18 pojazdów tego typu.

 

Źródło

 


 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 2 lata temu.