Select Page


Wielton i Fruehauf – strategiczne partnerstwo


s4
 

21 maja 2015 r. Wielton S.A., największy w Polsce i jeden z wiodących europejskich producentów naczep i przyczep, podpisał umowę przejęcia 65,31% akcji lidera francuskiego rynku naczep, firmy Fruehauf. Wartość transakcji wyniosła 9,5 mln euro.

 

Umowa przewiduje opcję zakupu pozostałych akcji, tj. 34,69% po zakończeniu 2017 roku, od inwestora prywatnego, zaangażowanego w bieżący rozwój spółki, za kwotę 6,6 mln euro powiększoną o premię uzależnioną od wyników spółki Fruehauf. Umowa została podpisana po uzyskaniu wszystkich potrzebnych decyzji wynikających z przepisów prawa. Zakup otwiera grupie Wielton drogę do zdobycia pozycji trzeciego największego europejskiego producenta naczep z początkowym potencjałem produkcyjnym na poziomie 11 tys. produktów rocznie i obrotami powyżej 250 mln euro. Cała transakcja jest finansowana w 20% ze środków własnych spółki, w pozostałej części z finansowania bankowego udzielonego przez konsorcjum banków: Banku BGŻ BNP Paribas i Banku Gospodarstwa Krajowego.

Fruehauf jest wiodącym producentem naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych z 44% udziałem w kluczowym segmencie rynku naczep we Francji. Firma zatrudnia ponad 400 osób i produkuje rocznie ponad 4000 naczep. Roczne zyski firmy oscylują wokół 2-3 mln euro przy obrotach na poziomie 100 mln euro. Fruehauf posiada nowoczesny zakład produkcyjny we Francji, a odbiorcami produktów są klienci w Europie, w tym głównie we Francji.

 

WIĘKSZE MOŻLIWOŚCI ROZWOJU, WIĘCEJ INNOWACYJNYCH PRODUKTÓW W OFERCIE

Umowa o współpracy obu podmiotów zakłada zachowanie i wykorzystanie marki Fruehauf, rozwój oferty produktów tej spółki, a także inwestycje w zakład produkcyjny w Auxerre w celu rozbudowy i unowocześnienia potencjału produkcyjnego na potrzeby ekspansji w Europie, w związku z dynamicznym wzrostem rynku w ostatnim roku. Dotychczasowy wieloletni Prezes firmy Fruehauf Francis Doblin, będzie dalej kierował spółką i realizował strategię zgodnie z wypracowaną wspólnie z Wieltonem koncepcją rozwoju.

W planach na najbliższy rok jest pogłębianie kompetencji w zakresie wspólnych badań i rozwoju (R&D). Wielton dysponuje kadrą 120 inżynierów i techników oraz posiada własne Centrum Badań i Rozwoju. Innowacyjność rozwiązań zapewnia spółce przewagę konkurencyjną na rynkach europejskich. Potencjał badawczy i techniczny obu podmiotów pozwoli na rozwój kompetencji projektowych i produkcyjnych, przyjęcie najlepszych praktyk zarządczych i wymianę wiedzy pomiędzy firmami, co przełoży się na jeszcze szybsze reagowanie na potrzeby klientów i dostosowywanie oferty produktów do wymagań odbiorców.

Spółka oczekuje również innych synergii, które przełożą się na optymalizację działalności grupy Wielton i jej wyników.

WIELTON & FRUEHAUF GO GLOBAL

Porozumienie, które podpisaliśmy z naszym francuskim partnerem, spółką Fruehauf, stwarza nowe możliwości rozwoju produktów. W ramach partnerstwa wypracowaliśmy główne założenia dotyczące inwestycji i kierunki dalszej ekspansji, które poszerzą obecność obu partnerów na rynku europejskim i na rynkach pozaeuropejskich, wyjaśnia Andrzej Szczepek, Prezes Zarządu Wielton S.A.

Połączenie firmy Fruehauf z grupą Wielton pozwoli umocnić pozycję grupy na rynku europejskim, szczególnie w Europie Zachodniej. Wielton jest obecny na ponad 35 rynkach, w Europie, Azji i Afryce, gdzie wypracował przewagę konkurencyjną w segmentach wywrotek i zestawach wysokogabarytowych, dzięki stałemu wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Odbiorcami pojazdów Wieltonu są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne i dystrybucyjne w kraju oraz zagraniczni dealerzy pojazdów ciężarowych i naczep. W szczególności klientami grupy są firmy z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Norwegii, Węgier, Litwy, Łotwy, Czech, Bułgarii, Rumunii, Słowacji, Estonii, Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Słowenii oraz Serbii. W ramach współpracy obu podmiotów Zarząd zakłada również ekspansję zagraniczną produktów Fruehauf w Europie, szczególnie w krajach sąsiedzkich. Skala działalności obu podmiotów i szeroki zakres oferty powinny stwarzać w kolejnych latach również większe możliwości eksportu poza rynki europejskie. W planach jest podbój rynków w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie.

 

 Grupa Fruehauf jest wiodącym producentem naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych. Fruehauf produkuje rocznie ponad 4000 naczep, co zapewnia mu dominującą pozycję na rynku francuskim na poziomie przekraczającym 20%. Siedziba Fruehauf znajduje się we Francji w Auxerre; firma zatrudnia około 400 osób. Marka Fruehauf powstała w Stanach Zjednoczonych w 1918 roku jako Fruehauf Trailer Company. Po wielu latach pełnej sukcesów globalnej ekspansji, w latach 80. i 90. XX w. Fruehauf stał się wiodącą marką w Europie. W 1997 roku została kupiona przez firmę konkurencyjną Wabash National Corporation. W związku z tą transakcją europejskie spółki zależne Fruehauf Trailer Company rozpoczęły nowy etap rozwoju. Spółka we Francji została wykupiona przez fundusz inwestycyjny z inicjatywy i przy współudziale jej menedżerów. Obecnie w Europie Fruehauf produkuje jedynie we Francji – tu marka zdołała przetrwać i utrzymać dominujący udział rynkowy.

 

Wielton S.A., z siedzibą w Wieluniu, to największy polski producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie należy do grona pięciu największych producentów w swojej branży w Europie. Każdego roku sprzedaje ponad 6500 sztuk produktów, a roczne obroty przekraczają 140 mln euro. Na sukces Wieltonu pracuje obecnie 1200 pracowników. W ofercie firmy znajduje się 60 typów wyrobów. Klientami Wieltonu są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne, dystrybucyjne i rolnicze. Dzięki rozbudowanej sieci sprzedaży, naczepy z logiem Wieltonu trafiają do ponad 35 krajów, w tym m.in.: do Rosji, Niemiec i Węgier, a także do krajów Azji i Afryki. Spółka została nagrodzona przez Ministerstwo Gospodarki tytułem „Orła Eksportu” przyznawanym przedsiębiorstwom najprężniej rozwijającym sprzedaż za granicą. W 2015 roku Wielton otrzymał status Centrum Badawczo-Rozwojowego, którym – poza Wieltonem – mogą się pochwalić 34 przedsiębiorstwa w całej Polsce. Inwestycje w badania i rozwój to dla spółki istotny element strategii. Już dziś firma współpracuje z instytutami i uczelniami w Polsce i za granicą, a Centrum Badań i Rozwoju posiada jedyną w tej części Europy stację do całopojazdowego badania naczepy.

 

Źródło

 


 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.