Select Page


Wojna transportowa z Rosją


kolejka tirów
 

Wzajemny nakaz opuszczenia kraju pod groźbą wielotysięcznych kar, wielkie kolejki tirów na granicach, a od poniedziałku całkowity zakaz ruchu rosyjskich ciężarówek przez Ukrainę. Tak obecnie wygląda stan wojny transportowej, która już zdążyła objąć swym zasięgiem niemal wszystkie kraje regionu. Konflikt narasta.

15 lutego, poniedziałek

Rząd Ukrainy wydał dzisiaj rozporządzenie o zakazie przejazdów rosyjskich samochodów ciężarowych przez terytorium tego kraju. Informacja pojawiła się na oficjalnym portalu internetowym Rady Ministrów. Ukraiński rząd oświadcza, że jest to odpowiedź na działania Moskwy, która bezpodstawnie nie zezwala ukraińskim ciężarówkom na przejazdy przez Rosję. Kijów uważa, że rosyjski zakaz jest sprzeczny z ustaleniami Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Jeśli dziś nie zostanie osiągnięte porozumienie Polski z Rosją, nasze ciężarówki do północy będą musiały opuścić terytorium Rosji, a rosyjskie tiry Polskę. Ze strony Rosji polskim przewoźnikom grożą kary dochodzące do równowartości 50 tys. zł za każdego tira. Polskie przepisy są zdecydowanie mniej dotkliwe – kary wynoszą maksymalnie 15 tys. zł.

14 lutego 2016, niedziela

Na Ukrainie rozszerzała się akcja blokowania przejazdu rosyjskich tirów. W dziewięciu obwodach kraju ukraińscy działacze nie przepuszczali rosyjskich ciężarówek w proteście przeciwko agresywnej polityce Kremla. Poparcie dla akcji blokowania rosyjskich tirów wyraził przewodniczący Medżlisu Tatarów krymskich Refat Czubarow.

Blokady funkcjonują już nie tylko na Zakarpaciu, ale także w obwodzie wołyńskim przy granicy z Białorusią. Do akcji przyłączyli się aktywiści zarówno z zachodnich, jak i wschodnich regionów Ukrainy – ze Lwowa, Winnicy, Żytomierza, a też z Sum położonych przy granicy z Rosją.

W odwecie za ukraińskie blokady rosyjskie ministerstwo transportu wprowadziło zakaz wjazdu do Rosji samochodów ciężarowych z rejestracją ukraińską.

12 lutego, piątek

Na granicy Białorusi z Litwy rośnie kolejka rosyjskich ciężarówek. Obecnie na wjazd na Litwę czeka ich około 350 – poinformował Państwowy Komitet Graniczny Białorusi.

Według danych Białoruskich pograniczników na wjazd na Litwę z Białorusi czeka kilkaset ciężarówek, a najtrudniejsza sytuacja panuje na przejściu Kamienny Łoh, gdzue tworzyła się wielokilometrowa kolejka. Na wjazd ze strony Litwy na Białoruś czeka też kilkaset ciężarówek.

11 lutego, czwartek

Ukraińscy działacze organizacji nacjonalistycznych, w tym ludzie, którzy walczyli z prorosyjskimi separatystami w Donbasie na wschodniej Ukrainie, ogłosili blokadę rosyjskich ciężarówek. Trwa ona w regionie zakarpackim, przy granicy ze Słowacją i Węgrami.

Ukraińcy nie przepuszczają tirów z rosyjskimi numerami rejestracyjnymi i zmuszają kierowców, aby zawrócili ciężarówki. Organizatorzy akcji chcą zaprotestować przeciwko rosyjskiej agresji, ale też wymóc na ukraińskich władzach, aby te zabroniły rosyjskim przedsiębiorcom prowadzenia swoich interesów na Ukrainie.

10 lutego, środa

Przedstawiciele polskich międzynarodowych przewoźników drogowych ostrzegają Komisję Europejską przed ewentualnymi próbami zawarcia przez Rosję porozumienia z UE dotyczącego tranzytu międzynarodowego.

– Rosjanie nie ukrywali, że jeśli nie uda im się z nami osiągnąć porozumienia, to będą próbowali wynegocjować porozumienie o tranzycie z Komisją Europejską – powiedział prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) Jan Buczek po spotkaniu z szefem dyrekcji generalnej ds. transportu i mobilności KE Henrikiem Hololeiem.

Więcej: www.money.pl


 

Katagoria: co nowego u przewożników
Słowa kluczowe: , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.