Select Page


Autosoftware: Polska rzeczywistość e-myta…


 

Wprowadzenie z dniem 1 lipca 2011 roku systemu elektronicznego poboru opłaty drogowej dla odcinków autostrad i dróg zarządzanych przez GDDKiA spowodowało liczne komplikacje oraz drastyczny wzrost stawek za przejazd na niektórych kierunkach realizacji zadań transportowych .

Zniknęły winiety i na komercyjnych autostradach pojawiła się konieczność ponoszenia opłaty , która w niektórych przypadkach , jest zaporową dla kierowców ciężarówek których DMC przekracza 12 T.

Sytuacja taka ma miejsce na odcinku Autostrady Wielkopolskiej A2 , gdzie jak wynika z informacji zawartej na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl za łączny płatny odcinek od Konina do Nowego Tomyśla trzeba netto zapłacić kwotę 153,59 zł . Biorąc pod uwagę liczbę kilometrów tego odcinka , znowu za w/w stroną www , koszt przejazdu  1 kilometra dla 5 osiowego zestawu drogowego wynosi 1,13 zł . Ponieważ odcinki za które pobierana jest opłata nie są równe to w skrajnym przypadku za odcinek Września – Poznań przedsiębiorca zapłaci aż 1,36 zł netto za 1 km drogi.

Dla porównania za każdy kilometr autostrady niemieckiej dla tego samego pojazdu z najgorszym pod względem emisji spalin silnikiem zapłacimy 0,2880 € czyli przyjmując kurs € /zł  na poziomie 4 zł będzie to  wartość  1,15 zł / km.

Jeżeli z kolei popatrzymy na wielkość opłaty dla takiego samego zespołu z silnikiem Euro 2 dla pojazdu poruszającego się po autostradzie zarządzanej przez GDDKiA to wartość opłaty za 1 kilometr wynosi 0,53 zł.

Nic zatem dziwnego , że mając możliwość wyboru alternatywnej drogi DK92 , przedsiębiorcy wskazują na tą drogę jako alternatywną dla i tak wysokich kosztów transportu.   W tym przypadku koszt 1 kilometra to kwota 0,42 zł za kilometr co stanowi zaledwie 37 % opłaty za kilometr autostradą wielkopolską A2.

Czy zatem należy dziwić się firmom transportowym, że wybierają właśnie tą drogę realizacji zadań transportowych na tym kierunku.

Problem w tym , że nie dosyć tego , że firmy tracą znaczną operacyjność wskutek wydłużenia czasu przejazdu to władze lokalne i samorządowe zafundowały przedsiębiorcom ograniczenia na odcinkach Golina – Września do poziomu 18 T .

Czy jest to zgodne z prawem jeśli zarządcą dróg krajowych jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ?

Droga nr 92  zaliczana jest do dróg krajowych. Wprowadzenie opłat za przejazd przez drogi płatne winno wiązać się z możliwością alternatywnego korzystania z dróg. Z drugiej strony  trudno dziwić się mieszkańcom Goliny czy Słupcy , że nagle kilkunastokrotnie wzrósł poziom natężenia ruchu i hałasu.

Czy zatem znowu mamy do czynienia z brakiem szczegółowej analizy i akceptacji drastycznie obecnie wysokiego poziomu opłat na A2 (Autostrada Wielkopolska ) . Przecież wprowadzając sztuczny zakaz poruszania się drogą DK92  sankcjonujemy brak możliwości  reakcji rynku  a co zatem idzie  zmniejszenia ceny za przejazd komercyjną autostradą.

Jeżeli zamkniemy jedyną alternatywę w tym miejscu to w prosty sposób , przy braku regulacji umownych pomiędzy GDDKiA ora A2 ( Autostrada Wielkopolska ) doprowadzimy do kolejnego monopolu.

Dla porównania należy poinformować , że w tych samych warunkach i konfiguracji pojazdu Autostrada Małopolska A4 kosztuje 0,65 zł / km netto natomiast Autostrada Amber One A1 – 0,38 zł/km netto.

Co wobec tego powoduje i jak wygląda partnerstwo publiczno – prywatne jeżeli dopuszcza tak rażące różnice opłaty za 1 kilometr.

Wojciech Zalewski
www.oplatydrogowe.eu


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 6 lat temu.