Select Page


Dachser: Skomplikowane zadania logistyczne mogą być dziecinnie proste


 

Jak zrealizować projekty logistyczne, które wydają się niemożliwe? Jak dostarczyć w tym samym czasie produkty do sieci kilkuset dyskontów na terenie całej Europy? Jak bezbłędnie i szybko skompletować zamówienie magazynowe obejmujące wiele różnych produktów? Realizacji takich zleceń mogą podjąć się tylko najlepsi operatorzy logistyczni, dysponujący odpowiednimi możliwościami.

Rynek detaliczny cały czas się zmienia. Silna konkurencja oraz zmieniające się preferencje mają duży wpływ na działalność i ofertę operatorów logistycznych, którzy starają się jak najlepiej zaspokoić potrzeby rynku.

Obsługa logistyczna sieci handlowych
Aby przyciągnąć do siebie jak najwięcej klientów, sklepy prześcigają się w ofertach specjalnych. Dlatego obecny model dystrybucji towarów w sieciach, np. dyskontowych, opiera się na okresowych ofertach, z unikalnym asortymentem. Przed Świętami Wielkanocnymi sprzedawane są słodycze w ozdobnych opakowaniach, przed Dniem Dziecka zabawki, w sezonie letnim zestawy plażowe, a w międzyczasie produkty do kuchni, do majsterkowania oraz różne kolekcje odzieży. Oferty specjalne zmieniają się praktycznie co tydzień i każdej towarzyszy kampania reklamowa, co determinuje wysoką częstotliwość i terminowość dostaw. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność sprawnego dostarczenia towaru do sieci np. 200 sklepów w całej Polsce lub 2 000 w Europie w tym samym czasie.

Planowanie dużej ilości rozproszonych dostaw odbywa się w systemie IT. Np. w firmie Dachser w każdym oddziale korzysta się z tego samego systemu, dlatego możliwe jest sprawne zrealizowanie dostaw z różnych krajów, z różnych punktów odbiorczych, do punktów przeładunkowych w Polsce lub całej Europie. Następnie przesyłki są, zgodnie z terminem, dostarczane do wielu sklepów jednocześnie. Planowanie realizacji takiego zlecenia obejmuje nie tylko same procesy, ale także zaangażowanie pracowników, ewentualnego dodatkowego taboru oraz kierowców.

„Dachser wielokrotnie realizował skomplikowane, zsynchronizowane w czasie dostawy, obejmujące dużą ilość odbiorców” – mówi Grzegorz Lichocik, prezes firmy w Polsce. „Niezbędne jest dysponowanie odpowiednim zapleczem – systemem IT do zarządzania transportem i procesami magazynowymi, doświadczeniem oraz możliwościami przewozowymi. Tylko wtedy można podołać tak skomplikowanym zleceniom” – podkreśla.

Coraz mniejsze i częstsze zamówienia
W realizacji dostaw najważniejsza jest terminowość oraz bezbłędność w kompletacji zamówień. Istnieją firmy, które mają tysiące różnych produktów (SKU – stock keeping unit), różniące się jedynie szczegółami, np. wagą, kolorem, opakowaniem. Obsługa magazynowa takich klientów wiąże się z koniecznością wyjątkowo sprawnej realizacji zamówień. Świetnie sprawdza się w takim przypadku kompletacja z użyciem technologii głosowej – Pick-by-Voice. Pracownik, wyposażony w zestaw słuchawkowy, otrzymuje polecenia od systemu – głos informuje go o lokalizacji magazynowej oraz o wymaganej w zamówieniu liczbie produktów. Pracownik skanuje kody oraz potwierdza do mikrofonu wykonanie każdego z kroków, dzięki czemu wprowadza do systemu zmiany, równocześnie prowadząc tzw. „stałą inwentaryzację”. Taka kompletacja zwiększa wydajność pracy nawet o kilkanaście procent, oraz – co najważniejsze dla klientów – minimalizuje liczbę pomyłek.

„Współczesne potrzeby logistyczne handlu wiążą się z częstszymi i mniejszymi dostawami, co podnosi stopień skomplikowania procesów logistycznych” – tłumaczy Grzegorz Lichocik. „My, jako operatorzy, dążymy do tego, aby móc jak najlepiej spełniać potrzeby klientów. Stąd zastosowanie najnowszych rozwiązań, jak np. głosowej technologii kompletacji zamówień Pick-by-Voice” – wyjaśnia.

Aby móc sprostać potrzebom zmieniającej się rzeczywistości handlowej oraz optymalizować przebieg łańcuchów logistycznych, niezbędne jest korzystanie z najnowszych rozwiązań IT. Zastosowanie jednego systemu do zarządzania logistyką magazynową oraz transportem pozwala na sprawną i bezpieczną realizację procesów. Dzięki niemu oraz dodatkowym rozwiązaniom IT optymalizującym procesy logistyczne, operator może zrealizować nawet najbardziej wymagające potrzeby swoich partnerów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości usług.

W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda euro, zatrudniając 21 000 w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 5 lat temu.