Select Page


Diesel i gaz? Kilka pytań i odpowiedzi


 

 

 

 

 

 

 

Kilka pytań do p. Przemysława Leoniaka, Specjalisty ds. technicznych projektu Gazodiesel

 

1. Czy do każdego silnika diesla możemy zastosować instalację gazową? Nawet do tych turbodoładowanych?

Witam, z założenia możemy zainstalować system OSCAR-N Diesel do każdego rodzaju silnika wysokoprężnego. Instalacja ze względu na specyfikę ( dotrysk gazu do oleju napędowego) i na koszty związane z montażem jest przeznaczona głównie do pojazdów ciężarowych, które spalają duże ilości paliwa w ujęciu rocznym oraz pokonują duże dystanse. Wśród tego typu pojazdów , trudno jest w chwili obecnej znaleźć silnik wolnossący. Ciśnienie doładowania jest jednym z parametrów, do których elektronika dostosowuje dawkę gazu wtryskiwana do kolektora ssącego. Z uwagi na to, iż jest to system elektroniczny, najlepiej współpracuje z autami z elektronicznym sterowaniem dawką paliwa np Common Rail.

2. Diesle kojarzą się z dużą ilością elektroniki, czy ingerencja w nią naprawdę jest bezpieczna, czy silnik nie straci na żywotności? 

Instalacja gazowa do silników z zapłonem samoczynnym składa z wielu elementów, głownie podzespołów elektronicznych i jednostki sterującej. Są to urządzenia sprawdzone, testowane i produkowane z zachowaniem wszelkich norm jakościowych. Ingerencja w elektronikę samochodową jest ograniczona do niezbędnego minimum i praktycznie niezauważalna przez użytkownika auta. Dodatkowo każde urządzenie zanim zostanie zamontowane w pojeździe dopuszczonym do ruchu musi przejść szereg badan i uzyskać niezbędne dopuszczenia i homologacje. Pod względem mechanicznym auto jest tak zestrojone, że w momencie pracy na dwóch paliwach jednocześnie ma zbliżoną moc do mocy fabrycznej. Silnik nie ma dodatkowych obciążeń, nie ma zatem fizycznej możliwości szybszego zużycia się elementów np. przeniesienia napędu. W przypadku kiedy przekroczylibyśmy moc nominalna samochodu to silniki Diesla mają duże rezerwy, które możemy wykorzystać ( jest to wykorzystywane np. przy chip tuningu). Żywotność niektórych elementów jak np. filtr cząstek stałych nawet się wydłuży, gdyż mamy do czynienia z pełniejszym spaleniem mieszanki w cylindrze, a zatem nie produkujemy cząstek stałych.

3. Na co uważać wybierając instalacje LPG dla diesla?

Ideą instalacji do silników Diesla jest podawanie gazu w odpowiedniej ilości w odpowiednim momencie. Ważną rzeczą jest synchronizacją z cyklem pracy silnika. Niespalony gaz wydostanie się w postaci węglowodorów do atmosfery oraz spowoduje zmniejszenie naszych oszczędności. Powinniśmy się kierować doświadczeniem i wybrać instalację najbardziej zaawansowana technologicznie, która zagwarantuje nam odpowiednią pracę silnika, oszczędności i bezpieczeństwo. Montaż należy też powierzyć również doświadczonemu montażyście, gdyż ma to bardzo duży wpływ na późniejszą eksploatację pojazdu.

 4. Ile to kosztuje i jak szybko się zwróci, komu się opłaci?

Ceny uzależnione są od kilku czynników i zawsze dokonuje się indywidualnej wyceny. Natomiast jeśli chodzi o zwrot kosztów instalacji to w przypadku samochodu ciężarowego spalającego około 30 litrów oleju napędowego na 100 km i przejeżdżającego rocznie 100 -120 tys km koszt zwróci się po około 4 miesiącach, zatem znacznie szybciej niż w przypadku benzynowych samochodów osobowych. System jest doskonałym narzędziem redukcji kosztów w przedsiębiorstwach zajmujących się transportem , jak również we wszystkich pojazdach pokonujących dużą liczbę kilometrów rocznie.


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 5 lat temu.