Select Page


DKV: Opłaty drogowe krok po kroku- Niemcy


 

Sposoby dokonywania płatności za przejazdy

Niemiecki system poboru myta oparty jest na technologii satelitarnej GPS. Większość jego użytkowników montuje u siebie w pojazdach urządzenia pokładowe, które automatycznie rejestrują przejechane odcinki drogi i na tej podstawie wyliczają opłatę. Jest to najszybsza i najprostsza metoda rozliczeń.

Przewoźnicy, którzy rzadko podróżują przez Niemcy, nie muszą montować u siebie urządzenia OBU. Mogą rozliczać pojedyncze przejazdy przy pomocy karty paliwowej DKV lub innej karty płatniczej czy gotówki. Wówczas jednak należy za każdym razem deklarować w terminalu Toll Collect dokładną trasę przejazdu. Jest to więc metoda czasochłonna i ograniczająca mobilność pojazdu.

Urządzenie pokładowe: system automatyczny oparty na technologii satelitarnej GPS wymaga zamontowania w pojeździe urządzenia OBU, które rejestruje przejechane odcinki drogi i na tej podstawie wylicza opłatę.

Karta lub gotówka: opłata w terminalu zakłada wprowadzenie i opłacenie konkretnej trasy w specjalnym automacie przy użyciu kart płatniczych, paliwowych lub gotówki. Urządzenia te można znaleźć na parkingach, stacjach benzynowych i  przejściach granicznych.

Najprostszą metodą rozliczania powyższych opłat jest pośrednictwo operatora karty paliwowej. Dzięki temu użytkownik otrzymuje fakturę z długim terminem płatności. Dodatkowo DKV nie pobiera prowizji za rozliczanie opłat drogowych urządzeniem pokładowym Toll Collect.

Pojazdy objęte obowiązkiem płacenia myta

Opłacie podlegają wszystkie pojazdy i zespoły pojazdów o całkowitej masie dopuszczalnej wynoszącej co najmniej 12 t, przeznaczone do transportu towarowego. Nie ma tu znaczenia narodowość czy charakter przewożonych dóbr. E-myto muszą też płacić puste ciężarówki, jeżeli ich dopuszczalna masa całkowita jest wyższa niż 12t. Z opłat drogowych zwolnione są autobusy, jednak muszą zostać wcześniej zarejestrowane w TollCollect.

Sieć dróg podlegających opłacie

Myto obowiązuje na wszystkich autostradach w Niemczech. Dotyczy to także autostrad miejskich. Pełną listę dróg objętych e-mytem znaleźć można na stronie operatora: http://www.mauttabelle.de/maut_112.pdf.

Klasyfikacja pojazdów

Klasa emisji spalin

Norma ekologiczna silnika

Klasa EEV 1

6

S5

5

S4, S3 z PMK 2, 3 lub 4

4

S3 bez PMK, S2 z PMK 1, 2, 3 lub 4

3

S2 bez PMK

2

S1 oraz pojazdy nie należące do żadnej klasy emisji spalin

1

Wysokość myta za kilometr wg aktualnego cennika:

Kategoria A

S5, Klasa EEV 1

do 3 osi

0,141 €

od 4 osi

0,155 €

Kategoria B

S4, S3 z PMK2, 3 lub 4

do 3 osi

0,169 €

od 4 osi

0,183 €

Kategoria C

S3 bez PMK, S2 z PMK 1, 2, 3 lub 4

do 3 osi

0,190 €

od 4 osi

0,204 €

Kategoria D

S2 bez PMK, S1 oraz pojazdy nie należące do żadnej klasy emisji spalin

do 3 osi

0,274 €

od 4 osi

0,288 €

Oś podwójna liczy się jako dwie osie, oś potrójna jako trzy osie. Osie podnoszone i osie o dużym skoku liczy się zawsze, niezależnie od tego, czy są obciążone czy nie mają kontaktu z jezdnią.
Kontrola płatności myta
Za kontrolę opłacania myta odpowiada BAG – Federalny Urząd Transportu Towarowego. Pracownicy BAG korzystają z systemu Toll Collect, dzięki któremu są w stanie ustalić, czy dany pojazd podlega obowiązkowi płacenia myta oraz czy myto zostało wykupione prawidłowo, nieprawidłowo lub wcale.
Płatnik myta jest zobowiązany do potwierdzenia danych dotyczących emisji spalin na żądanie służb kontrolnych poprzez przedstawienie odpowiednich dokumentów: dowód rejestracyjny lub decyzja podatkowa Lkw-MautV.

Rozliczanie i fakturowanie opłat Toll Collect

URZĄDZENIE POKŁADOWE
Automatyczne naliczanie jest oparte na urządzeniu pokładowym Toll Collect, które rejestruje przejechane odcinki drogi i zgodnie z nimi nalicza opłatę. Podobnie jak w Polsce, płatności z tytułu e-myta można regulować na dwa sposoby: pre-paid lub post-paid. Pierwszy polecany jest firmom rzadko podróżującym po Niemczech. Drugi jest bardzo wygodny dla przedsiębiorstw, które wykonują regularne przewozy po tym kraju.
Pre-paid, czyli płatność z góry, oznacza, że musimy zasilić odpowiednie konto w środki, które są wykorzystywane na bieżąco do opłacania przejechanych odcinków drogi. Wymaga to dyscypliny od kierowcy, który musi stale kontrolować ilość pieniędzy, jakie pozostały na koncie użytkownika TollCollect.
Post-paid, czyli płatność  z dołu, oznacza, że nie musimy przejmować się koniecznością przedpłat. Koszty przejazdów są automatycznie rejestrowane w systemie Toll Collect i wysyłane zbiorczo raz na miesiąc formie faktury. Od decyzji przewoźnika zależy, kogo chce wyznaczyć do rozliczania opłat drogowych.
Najbardziej wygodnym rozwiązaniem  jest rozliczanie TollCollect za pośrednictwem karty paliwowej DKV, który oprócz obsługi finansowej systemu oferuje także kompleksową pomoc w zakresie załatwiania formalności.

KARTA LUB GOTÓWKA
Alternatywą dla automatycznego systemu jest opłacenie myta w specjalnych automatach. Ta opcja dedykowana jest przedsiębiorstwom transportowym, które rzadko poruszają się po niemieckich autostradach.
Aby uiścić opłatę za autostradę, użytkownik zgłasza planowaną trasę przy jednym z 3 500 terminali stacjonarnych lub za pośrednictwem witryny internetowej www.toll-collect.pl.
Po zatwierdzeniu trasy kierowca wybiera określony środek płatniczy. Do wyboru ma gotówkę, kartę kredytową lub paliwową (np. DKV).  Po zapłaceniu myta otrzymuje dowód wykupu, który należy zachować do kontroli.
Dlaczego rozliczać opłaty drogowe przy pomocy karty paliwowej?
Ponieważ dzięki temu termin płatności ulega wydłużeniu – w przypadku DKV wynosi 21 dni od momentu wystawienia faktury. A to pozwala elastycznie planować wydatki i polepsza płynność finansową firmy.
Jednak najbardziej istotna jest konsolidacja rozliczeń: jeśli za pośrednictwem jednego operatora karty paliwowej rozliczamy opłaty drogowe w wielu krajach, mamy jednego partnera odpowiedzialnego za wszystkie faktury i kontrolę płatności. Oznacza to, że np. na trasie Polska-Niemcy-Austria-Czechy na jednej fakturze znajdziemy zebrane koszty za Toll Collect, Go Maut, MYTO CZ oraz viaTOLL.

Dlaczego opłaca się rozliczać Toll Collect z DKV?

DKV Euro Service oferuje atrakcyjną metodę rozliczania opłat drogowych w niemieckim systemie Toll Collect. Wszyscy klienci DKV, którzy decydują się na regulowanie e-myta poprzez urządzenie pokładowe, otrzymują faktury od DKV nie obciążone żadną prowizją.
Dane związane z transakcjami w trasie (e-myto, paliwo, serwis) porządkowane są w darmowym programie eReporting DKV, który umożliwia ich bieżącą kontrolę i dostosowanie do potrzeb przewoźnika.

Jak uruchomić rozliczenia z pośrednictwem DKV?

W przypadków klientów DKV procedura jest prosta. Wystarczy wypełnić niemieckie formularze rejestracyjne zamieszczone na stronie www.info-myto.pl w zakładce „Kraje z e-mytem”, a następnie wysłać je na adres DKV Euro Service. Ważne, aby jako sposób płatności wybrać urządzenie pokładowe TollCollect – dzięki temu klient będzie otrzymywać faktury za e-myto nie obciążone żadną prowizją.

Firmy, które dziś korzystają już z OBU Toll Collect, ale chciałyby otrzymywać faktury od DKV, mogą w łatwy sposób przerejestrować swoje dane. Należy w tym celu dołączyć do grona klientów DKV.

Więcej informacji…


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.