Select Page


Giełda Trans: Jak Rzetelny Przewoźnik walczył z kradzieżami?


 

Mija osiem miesięcy odkąd operator popularnej giełdy Trans.eu wydał wojnę kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie. Wspólnie z OZPTD i partnerami pod szyldem kampanii społecznej “Rzetelny przewoźnik” zaczął edukować pracowników branży transportowej, jak nie paść ofiarą oszustów, a także szeroko informować o wykrytych przypadkach oszustw. Po tym czasie można pokusić się o pierwsze podsumowania.

Pomysł na kampanię, która ograniczyłaby dramatycznie rosnącą skalę kradzieży i wyłudzeń w transporcie zrodził się na początku 2011 r. na giełdzie Trans.eu. „ Skala kradzieży w transporcie nigdy wcześniej nie była tak poważna jak obecnie. Złodzieje mocno sprofesjonalizowali swoje działania i zaczęli stosować coraz bardziej bardziej wyrafinowane metody kradzieży łącznie z wprowadzaniem do firm transportowych czy spedycyjnych swoich ludzi. Dlatego tak ważne jest aby środowisko TSL podjęło działania prewencyjne. Stąd pomysł na kampanię “Rzetelny Przewoźnik’”  ” – mówił Grzegorz Haładus z giełdy Trans.eu na spotkaniu inicjującym kampanię. „Rzetelny Przewoźnik” został oparty na trzech filarach.

Filar I – Edukacja
Firmy często padają ofiarami kradzieży ze względu na małe doświadczenie swoich pracowników oraz stan ich wiedzy. W odpowiedzi na to inicjatorzy kampanii opracowali internetowy kurs wiedzy transportowej, w którym swoich sił spróbowało ponad pół tysiąca pracowników branży TSL. Jego wyniki okazały się przygnębiające. „Połowa osób test oblała idąc tokiem uczelni wyższych, ” – podsumował wyniki Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica, autor kursu wiedzy i pytań testowych.

Wnioski z kursu zaowocowały cyklem konferencji o charakterze szkoleniowym, których tematem przewodnim było bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw. Konferencje pt. ”Nie daj się okraść – czyli jak zabezpieczyć firmę przed oszustwami w transporcie” odbyły się we Wrocławiu, Krakowie i Łodzi. Wzięło w nich udział ponad 500 przedstawicieli firm, często tych, którzy problem kradzieży i wyłudzeń znają z autopsji. Wśród prelegentów wystąpili m.in przedstawiciele Policji, inspektorzy WITD, prawnicy i specjaliści od ubezpieczeń. Nadkom. Tomasz Mosur z wrocławskiej Policji zwrócił uwagę na czynniki, które decydują o sukcesie oszustów: „Przede wszystkim świetna organizacja gangsterów, ich znajomość branży a często nawet podstawianie swoich ludzi jako pracowników firm. To są najgroźniejsi gangsterzy z pierwszych stron gazet”- mówił nadkom. Mosur. Z kolei Łukasz Chwalczuk uczulał na mechanizmy kradzieży: „Najwięcej przypadków zdarza się w piątek po południu, kiedy każdy się już śpieszy, chce załatwić transport i w spokoju iść do domu. To wtedy oszuści uderzają najczęściej, dodatkowo oferując stawki dużo wyższe od rynkowych”.

Na podstawie wniosków, które padły na konferencjach opracowano m.in. poradnik zawierający 10 żelaznych zasad bezpiecznego transportu. Poradnik – który przyda się zwłaszcza kierowcom – można pobrać ze strony: www.rzetelnyprzewoznik.pl/poradnik.

Filar II- weryfikacja licencji
Brak centralnej bazy licencji transportowej bardzo utrudnia weryfikację firm, z którymi rozpoczyna się współpracę, a na solidne sprawdzanie przewoźnika spedytorzy często nie mają czasu. Fakt ten wykorzystują złodzieje, którzy podrabiają dokumenty i podszywają się pod legalnie działającego przewoźnika. Następnie podejmują transport, który nigdy nie dociera do wyznaczonego miejsca. Aby temu zapobiec organizatorzy stworzyli wyszukiwarkę licencji transportowych – międzynarodowych zaciąganych z centralnej bazy GITD i krajowych pochodzących ze starostw powiatowych. Każdy może sprawdzić daną firmę na stronie www.rzetelnyprzewoznik.pl. Wystarczy wpisać NIP firmy, aby dowiedzieć się czy warto z nią współpracować.

Filar III- certyfikacja przewoźników
Kolejnym elementem „rzetelnego Przewoźnika” jest wyróżniania najlepszych przewoźników na rynku specjalnym Certyfikatem Rzetelnego Przewoźnika. Aby go otrzymać, trzeba spełnić szereg kryteriów: posiadać komplet informacji o firmie wraz z dokumentami (licencje, ubezpieczenia, NIP, REGON lub KRS). Do tego firma musi prowadzić działalność minimum trzy lata i zebrać w tym czasie od swoich kontrahentów pozytywne oceny i komentarze na giełdzie. Musi też przesłać referencje od dotychczasowych kontrahentów. W Polsce certyfikowanych przewoźników jest już ponad 600 oraz ok. 400 w Czechach, Słowacji i na Litwie. Dzięki takiemu certyfikatowi przewoźnik buduje swoją reputację, a zleceniodawca ma pewność, że towar bezpiecznie dotrze w wyznaczone miejsce.

Rzetelny Przewoźnik w 2012 roku
Inicjatorzy planują kontynuację „Rzetelnego Przewoźnika” także w 2012 roku. Wiadomo na pewno, że powstanie seria poradników „Bezpieczny Transport” które będą dystrybuowane m.in. w ośrodkach szkoleniowych kierowców czy zrzeszeniach przewoźników. O rozwoju kampanii jej inicjatorzy będą na bieżąco informować na stronach www.rzetelnyprzewoznik.pl oraz facebook.com/rzetelny przewoznik.


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.