Select Page


GITD: Auto na pilota


2_26
 

W dniu 8 października podczas prowadzenia nocnych działań kontrolnych na przejściu granicznym w Kudowie-Słonem inspektorzy Dolnośląskiego WITD – Oddział Terenowy w Kłodzku zatrzymali do kontroli kierowaną przez załogę dwuosobową autolawetę z przyczepą.

W toku podjętych czynności kontrolujący zażądali okazania wykresówek obu kierowców. Jak się okazało, wyjęte z tachografu wykresówki, zamiast zapisu jazdy wykonywanej bezpośrednio przed zatrzymaniem zawierały trwający od ponad godziny odpoczynek. Fakt poruszania się pojazdu został potwierdzony przy użyciu systemu wag preselekcyjnych który zanotował przejazdy przedmiotowego pojazdu w czasie kiedy, zgodnie z zapisami na tarczkach, miał on stać. Jeden z kierowców – będący jednocześnie przedsiębiorcą i wykonawcą przewozu – poinformował, że nie zna przyczyn nieprawidłowego działania tachografu. Kontrolujący inspektor dokonał demontażu tachografu i ujawnił nieprawidłowe przyłącza elektryczne w tylnej ścianie urządzenia. W świetle tego kontrolowany kierowca ostatecznie przyznał się do posiadania i używania „wyłącznika” tachografu, które to urządzenie zostało – wraz z tachografem – zabezpieczone na potrzeby postępowania.

Kierowca zapytany o powody „kombinacji” otwarcie przyznał, iż używa zdalnie sterowanego pilotem wyłącznika gdyż zawsze brakuje mu czasu na dojazd do miejsca przeznaczenia, potwierdzając tym samym, iż jazda „na wyłączniku” jest dla niego codziennością.

Jakkolwiek konsekwencje postępowania kontrolowanego kierowcy będą dla niego bardzo surowe (mandaty karne i kara administracyjna ale też postępowanie karne zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3) to grozę budzi fakt, iż tak poważne naruszenia zasad i norm prawnych są dla niektórych „chlebem powszednim”. Wysokie kary nakładane w przypadku ujawnienia nieprawidłowości zdają się być wręcz „wliczane” przez niektórych w koszty prowadzenia działalności transportowej. Jedynie liczne i skuteczne kontrole oraz prowadzone na ich podstawie postepowania karne dają nadzieję innym użytkownikom dróg na normalne i bezpieczne korzystanie z nich.

Źródło: GITD


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.