Select Page


GITD: Kontrole z użyciem MSK w Łodzi


 

W dniu 6 października w godzinach 9.00-19.00 inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Łodzi przeprowadzili na terenie miasta Łodzi (skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego z ul. Strykowską, tj. drogą krajową nr 14) kontrole pojazdów pod kątem ich stanu technicznego. Dzięki uprzejmości kolegów z  Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy do Łodzi przyjechała Mobilna Stacja Kontroli, która umożliwiła łódzkim inspektorom przeprowadzenie dokładnego badania stanu technicznego każdego z zatrzymanych pojazdów.  

Działania miały na celu szczegółową kontrolę stanu technicznego pojazdów na specjalistycznym sprzęcie pozwalającym na dokładną diagnozę podzespołów pojazdu takich jak układ hamulcowy i kierowniczy, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo przewożonych pasażerów i innych uczestników ruchu.

Przy pomocy dwóch inspektorów z sąsiedniego województwa, którzy obsługiwali ruchomą stację diagnostyczną łódzcy inspektorzy poddali sprawdzeniu: 16 pojazdów, w tym 15 autobusów, które przewożą osoby na liniach regularnych pomiędzy aglomeracją łódzką a okolicznymi miastami. Miejsce kontroli nie było wybrane przypadkowo. Inspektorzy zatrzymywali autobusy na ich przystankach początkowych przed rozpoczęciem przewozu lub końcowych, gdy wysiedli wszyscy podróżni, aby oszczędzić pasażerom dodatkowych trudności związanych z kontrolą i ewentualną zmianą pojazdu w przypadku stwierdzenia poważnych nieprawidłowości.

Zatrzymano dowody rejestracyjne wszystkich 16 kontrolowanych pojazdów, w tym 15 autobusów. W 13 przypadkach stwierdzono, że w dowodach rejestracyjnych została zaniżona masa własna autobusów od 400 do nawet 600 kg. Rekordzista miał w dowodzie rejestracyjnym wpis informujący, że masa własna pojazdu wynosi 2500 kg, natomiast po zważeniu autobusu okazało się, że masa własna wynosi 4100 kg. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia średnia masa jednego pasażera wraz z bagażem wynosi 71 kg. Wniosek, dlaczego w dowodach rejestracyjnych została zaniżona masa własna pojazdu nasuwa się sam. Każdy z przewoźników dzięki takiemu zabiegowi zyskał dodatkowe miejsca siedzące dla pasażerów w swoim autobusie.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły najczęściej: kroplowych wycieków płynów eksploatacyjnych z silnika oraz układu przeniesienia napędu, usterek układu hamulcowego, tj. zbyt niskich wartości sił hamowania oraz zbyt dużych różnic tych sił na kołach tej samej osi, usterek układu kierowniczego, tj. luzów końcówek drążków kierowniczych, a także wycieków z przekładni kierowniczej skutkujących brakiem wspomagania oraz usterek układu zawieszenia, tj. znacznych luzów w jego elementach.

Na kierujących nałożono w sumie 5 mandatów karnych.

Działania o podobnym charakterze ze względu na niepokojące wyniki ostatnich kontroli będą kontynuowane.

Źródło:gitd.gov.pl


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.