Select Page


Międzynarodowe konferencje w Filharmonii Bałtyckiej


 

W dniach 01-03 marca br. Filharmonia Bałtycka w Gdańsku gościła szereg przedstawicieli branży transportowej na rynku przewozów morskich, promowych i ro-ro. Wydarzenie odbyło się piąty rok z kolei pod nazwą Transport Week, a jej tematem przewodnim była „Integracja a konkurencja w sektorze transportu: region Bałtyku oraz Europy Centralnej i Wschodniej”.

Pierwszego dnia szczególną uwagę swoją prezentacją  „Koncepcja intermodalnego terminala promowego” przykuł Birger Latki, starszy konsultant Baltic Marine Consult GmbH. Mówił on między innymi na temat Szwedzkich i Norweskich terminali intermodalnych. Należą do nich Gothenburg, Helsingborg, Malmö, Trelleborg i Oslo. Jak mogliśmy się dowiedzieć Gothenburg jest nie tylko największym portem w Skandynawii, lecz również największym źródłem transportu intermodalnego. Birger Latki podkreślił, że jeśli pragniemy rozwijać transport intermodalny w ramach transportu europejskiego musimy działać na wszystkich płaszczyznach sieci intermodalnych. Nie tylko na istniejących terminalach promowych blisko morza, lecz także w głębi lądu,  jak również na nowych terminalach intermodalnych rosnącej sieci. Niezależnie od tego czy są one w portach czy na zapleczu.

Podczas drugiego dnia Jean-Eric Paquet z Komisji Europejskiej zaprezentował uczestnikom Transport Week  prezentację na temat „Głównych wyzwań dla europejskiego systemu transportowego”. Wykład wnosił mnóstwo ciekawych zagadnień. Wiemy z niego, iż wprowadzenie bezpośredniego połączenia transportu kontenerów z Dalekiego Wschodu do Europy było swoistą rewolucją, która zbliżyła Daleki Wschód do regionu Morza Bałtyckiego. Stworzyło to większe możliwości dla Dalekiego Wschodu oraz niższe koszty dla eksporterów i importerów inwestujących w Polsce. Podczas kryzysu w 2009r Polska była jedynym krajem w UE z dodatnim PKB. Szczególne znaczenie miało tutaj tworzenie bezpośrednich połączeń do Morza Bałtyckiego, co skutkuje dynamicznym wzrostem gospodarczym w krajach regionu M. Bałtyckiego.

Konferencja poruszała także kwestię terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Podkreślano, jego szybki, krótki dostęp do morza. Funkcjonowanie jako czynnik otwierający drzwi dla nowych przedsiębiorstw, inwestycji, projektów pomiędzy Dalekim Wschodem, Polską i krajami bałtyckimi. Obecna zdolność terminala DCT wynosi 1 mln TEU, a w ciągu najbliższych lat planowany jest rozwój o ponad 4  mln TEU.

Ciekawe informacje uczestnikom Transport Week przekazał podczas swojego pokazu „Rosja – rozwój rynku kontenerowego” Maxim Shirokov, Dyrektor Generalny Portu Ust-Luga. Kilka zdań na temat wzrostu ładunków w porcie Ust-Luga – terminal kontenerowy – największy na Bałtyku, jego głębokość wynosi 17 metrów, a projekt pojemności przewiduje 300 000 TEU. Mówiono o planie wprowadzenia nowych terminali w 2011r. Styczeń  – terminal produktów naftowych – etap pierwszy 7 mln ton, pełna pojemność 30 mln ton. Wrzesień – terminal kontenerowy  – etap pierwszy 440 tys. TEUs, pełna pojemność 3 mln TEUs. Grudzień – terminal ropy naftowej – etap pierwszy 30 mln ton, pełna pojemność 38 mln ton. Słuchacze zaczerpnęli również wiedzy o planowanym Centrum Logistycznym. Jedynego na dużą skalę w obrębie rosyjskiego portu morskiego. Jego łączna powierzchnia będzie miała 100ha, powierzchnia najmu brutto 400 000 m.kw.. Centrum będzie rozbudowane o składy celne i chłodnie. Pierwszy etap zostanie uruchomiony w lipcu 2012r.

W przerwach pomiędzy konferencjami można było zapoznać się ze stoiskami wystawiających się firm. Wśród nich znalazły się Maritime Institute of Gdańsk, Port of Gdansk Authority SA, Goodman Poland, Start People Sp. z o.o., IOW Service, Consultx sp. z o.o., Trade Trans.

„Jesteśmy partnerem dzisiejszej konferencji, dlatego też wystawiamy się tutaj jako firma. Niestety zainteresowanie jest słabe, gdyż jak widać nie jest to spotkanie stricte handlowe. Nie nawiążemy tutaj relacji z kontrahentami, ale możemy się pokazać. Trzeba jednak przyznać, iż obecnie każde targi tracą na wartości. Kontrahenci korzystają z innych płaszczyzn nawiązywania relacji. A to po części z racji kosztowych. My również coraz mniej uczestniczymy w targach na świecie. Kiedyś wystawialiśmy się w Belgi, Monachium i Majami. W tym roku jedynie w Majami.” – powiedzieli nam Monika Wszeborowska i Dariusz Dulian, przedstawiciele Portu w Gdańsku.

Kolejna edycja Transport Week w przyszłym roku 6-8 marca również w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Dominika Dominiak-Nowakowska


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.