Select Page


MTBiGM: Inauguracja kampanii społecznej „ZWOLNIJ!


konfKRBRD
 

W ramach Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego rozpoczynamy dzisiaj bardzo intensywną kampanię społeczną namawiającą do zmiany postaw, której celem jest ochrona pieszych, bo ich ginie na polskich drogach najwięcej i walka z prędkością. Zrealizowane spoty nawiązują do najlepszych wzorców światowych, takiej kampanii jeszcze w Polsce nie było – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak 31 października br. podczas konferencji inaugurującej, przygotowaną przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, kampanię społeczną na rzecz poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego „ZWOLNIJ!”.

Minister Sławomir Nowak przypomniał, że przyjęty na początku tego roku Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powstał według standardów światowych w oparciu o zasadę kompleksowego podejścia do dbania o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Po pierwsze, budowa dróg i poprawa ich jakości. Po drugie, poprawa jakości świadczonych usług zakresie ratownictwa medycznego. Kolejnym elementem są kwestie związane z nadzorem nad ruchem drogowym. Ostatni aspekt to edukacja – dodał Minister Sławomir Nowak.

Pierwszy film jest ekspercki. On pokazuje dokładnie zachowanie ofiary w zderzeniu z samochodem. Drugi film pokazuje emocjonalną stronę wypadku. Jest bardzo emocjonalny i pokazuje prawdziwe historie, prawdziwe emocje. W spocie występują rodziny prawdziwych ofiar, które zginęły przechodząc przez pasy. Z jednej strony pokazujemy racjonalność i fizykę, z drugiej strony, jak wygląda ludzka strona wypadku – powiedział Minister Sławomir Nowak.

Zaznaczył również, że kampania wizerunkowa jest pierwszym etapem działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa najsłabszych uczestników ruchu drogowego. Rozmawiamy już o tym, jak rozwijać w tym samym duchu działania edukacyjne adresowane do młodzieży. Chcemy kontynuować wątki pokazujące prawdziwą stronę wypadków, czyli ofiary i ich rodziny; jak również drugą stronę medalu, czyli co dzieje się z życiem sprawców wypadków. Taka sytuacja na drodze ma aktorów po dwóch stronach – podkreślił Minister.

Spoty oddają realia, tak jak wygląda autentyczny wypadek. Przekroczenie prędkości o 10 km/h oznacza upadek z wysokości trzeciego piętra – powiedział Wojciech Pasieczny, ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego, biegły sądowy z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych. Producent filmów Marcin Suchy oraz reżyser Rafael Lewandowski przyznali, że prace nad przygotowywaniem spotów zmieniły postawy i postrzeganie świata przez członków ekipy realizacyjnej.

Jednocześnie Minister Sławomir Nowak zaapelował do wszystkich użytkowników dróg o bezpieczne zachowania na drodze podczas zbliżającego się długiego weekendu.

Z oficjalnych danych wynika, że tylko w 2012 roku około 50% wszystkich ofiar wypadków drogowych stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, tj. piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści. Od lat dane te są zatrważająco wysokie i plasują Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Europie, pod względem zagrożenia udziałem w wypadku drogowym.

Wobec tych faktów Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała nową kampanię społeczną na rzecz poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego „Zwolnij!”. Kampania jest skierowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Celem kampanii jest podniesienie stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, szczególnie wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego, a tym samym zmiany zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego.

W ramach kampanii zostały przygotowane dwa spoty telewizyjne i radiowe.

Pierwszy spot pn.„10 mniej ratuje życie. Zwolnij!” przedstawia fakty dotyczące przebiegu wypadku drogowego z udziałem niechronionego uczestnika ruchu – pieszego. W spocie porównano skutki wypadku drogowego i konsekwencje dla pieszego przy założeniu, że samochód porusza się z prędkością 60 km/h i 50 km/h.

Realizacji spotu podjęła się firma Mojotribe pod kierownictwem Pana Marcina Suchego (produkcja) oraz Krzysztofa Rzączyńskiego (reżyseria). Ekspertem jest pan Wojciech Pasieczny, były policjant, obecnie biegły sądowy z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych.

Drugi spot pn.„…zginął na pasach, bo kierowca jechał za szybko. Zwolnij!” przedstawia prawdzie historie o ludzkich tragediach. Są to trzy historie:

– Karola, który zginął potracony przez samochód w terenie zabudowanym. Wracał do domu ze szkoły. Wypadek miał miejsce 9 lat temu, miał wtedy 9 lat. Przyczyną była nadmierna prędkość. W spocie występują jego rodzice.
– Seweryna, który zginął 4 lata temu potracony przez samochód w terenie zabudowanym. Wracał do domu z zakupami. Przyczyną była nadmierna prędkość. W spocie występuje jego żona i dzieci.
– Ania, która zginęła 6 lat temu, na przejściu dla pieszych wracając do domu. Przyczyna była nadmierna prędkość. W spocie występują jej rodzice.

Realizacji spotu podjęła się firma Mojotribe – pan Marcin Suchy. Spot wyreżyserował Rafael Lewandowski.

Wszyscy sprawcy tych ludzkich tragedii otrzymali prawomocne wyroki skazujące.

Kampania prowadzona będzie od 31 października do 6 grudnia 2013 r. w stacjach ogólnopolskich i kanałach tematycznych oraz w stacjach radiowych.

Projekt finansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013.

Źródło: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 5 lat temu.