Select Page


Nastroje mało optymistyczne – branża transportowa boi się recesji


 

Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 roku spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć przewozów, która realizuje projekt konsolidacji firm transportowych.
– To dość pesymistyczne wyniki – komentuje Maciej Winiarski, Dyrektor Logistyki w Pall-Ex Polska, międzynarodowej sieci dystrybucji. – Transport zawsze był uważany za barometr gospodarki. Jeśli nastroje w branży są złe, to znaczy, że sygnały o poprawie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie roku mogą być przedwczesne. – dodaje.

Boją się rosnących cen paliw i konkurencji
Ponad połowa (54%) przebadanych firm transportowych zanotowała w ubiegłym roku spadek liczby realizowanych przewozów. Mimo, że dla większości przewoźników (42%) ten spadek nie był znaczący – wyniósł od 5 do 15% – to prognozy na przyszłość są bardziej pesymistyczne. Aż 45% przewoźników spodziewa się, że 2013 rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Przyczynią się ku temu, według badanych, rosnące ceny paliw (26%), zbyt duże nasycenie rynku (22%), duża liczba pustych przebiegów (15,5%), ograniczony zasięg terytorialny (14,5%), rosnące opłaty drogowe (11%) oraz nieuczciwa konkurencja (10%). Tylko 17% firm uważa, że 2013 rok będzie dla nich zdecydowanie lepszy, a 35% spodziewa się, że sytuacja w branży się nie zmieni. ]

Intuicja zamiast twardych danych – efekt? 3,5 tyś firm mniej
– Wyniki raportu potwierdzają narastający kryzys w branży transportowej, zwłaszcza wśród małych i średnich firm, których jest w Polsce najwięcej. Bardzo często balansują one na granicy opłacalności. To nie tylko efekt dużej konkurencji, wzrostu cen paliw i opłat drogowych, ale także zatorów płatniczych i nieprzystosowania wielu firm do szybko zmieniającej się rzeczywistości. – tłumaczy Maciej Winiarski.
Z rozmów, które przedstawiciele Pall-Ex przeprowadzili z przewoźnikami wynika, że firmy transportowe mają często problem z realizacją skutecznych kampanii marketingowych, boją się także wprowadzenia nowych rozwiązań. – Wiele z nich nie wdrożyło do tej pory systemów informatycznych, które mogłyby zmniejszyć koszty przewozów, optymalizować trasy przesyłek czy pomóc we wprowadzaniu nowych usług na rynek. Można odnieść wrażenie, że w biznesie firmy transportowe kierują się bardziej intuicją niż twardymi danymi. – podsumowuje Maciej Winiarski.
Trudną sytuację na rynku potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego.
W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych firm transportowych zmniejszyła się o ponad 3,5 tysiąca.

Konsolidacja – sposób na przetrwanie?
W grudniu ubiegłego roku Pall-Ex ogłosił program partnerski i rozpoczął budowę ogólnopolskiej sieci przewozów zrzeszającej niezależne firmy transportowe. Konsolidacja może pomóc przewoźnikom w walce z kryzysem i konkurencją – analogicznie jak stało się to w innych europejskich krajach. Do tej pory Pall-Ex zrealizował podobny projekt
w 6 krajach Europy i w każdym z nich odniósł sukces – także w tych krajach, które zostały mocno dotknięte kryzysem. W Polsce uruchomienie sieci ma nastąpić w maju br.
– Nasze doświadczenia pokazują, że dzięki współpracy partnerskiej, przewoźnicy mogą się rozwijać nawet na trudnych, najbardziej dotkniętych kryzysem rynkach. Przykładem może być Total AS, firma transportowa z Rumunii, która pozyskała 70 nowych klientów
w ciągu zaledwie 6 miesięcy czy włoski przewoźnik Dorica Express SRL, który zdobył 59 klientów. –  tłumaczy Maciej Winiarski.  
Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska w okresie styczeń – luty 2013 roku na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.
***

Pall-Ex to międzynarodowa sieć dystrybucji ładunków paletowych, założona w 1996 r. w Wielkiej Brytanii. Pall-Ex powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na dostawy coraz mniejszych partii towarów „Just in Time” i ograniczanie kosztów łańcucha dostaw. Firma kieruje swoje usługi m.in. do przedsiębiorstw produkcyjnych, branży e-commerce, sektora FMCG oraz klientów indywidualnych. Umożliwia dystrybucję wszystkich przesyłek poza produktami mrożonymi.
Model biznesowy Pall-Ex opiera się na współpracy z Partnerami Krajowymi oraz niezależnymi, lokalnymi firmami transportowymi (Partnerzy Regionalni ) różnej wielkości. Pall-Ex współpracuje z zarówno małymi rodzinnymi firmami, jak i dużymi operatorami logistycznymi zapewniając dostawę przesyłek w ciągu 24 h w systemie door-to-door.
Obecnie grupa Pall-Ex działa w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Francji, we Włoszech i w Polsce. W najbliższym czasie Pall-Ex planuje uruchomienie sieci w Turcji, w Niemczech, w krajach Beneluksu, w Skandynawii oraz w Czechach i na Słowacji.
Pall-Ex Polska został utworzony w lipcu 2012 r. Obecnie trwa rekrutacja Partnerów Regionalnych. Planowane uruchomienie sieci ma nastąpić w maju 2013 r. Pall-Ex Polska będzie prowadził działalność z centralnie


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 5 lat temu.