Select Page


Nietrzeźwy za flotowym kółkiem – kto poniesie konsekwencje?


 

Nietrzeźwy za flotowym kółkiem – kto poniesie konsekwencje?

Czy fleet manager odpowiada za nietrzeźwego kierowcę? Dla zarządzających flotą pytanie to ma zasadnicze znaczenie. A jak powszechnie wiadomo nieznajomość prawa szkodzi. I to bardzo.

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Wieczorem pracownicy mają imprezę integracyjną. Następnego dnia biorą udział w szkoleniu bezpiecznej jazdy przeprowadzanym przez szkołę doskonalenia jazdy. Niby nic szczególnego. Ale co stanie się jeśli np. na szkoleniu dojdzie do wypadku z udziałem nietrzeźwego kierowcy? Czy zarządzający autami służbowymi zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej? Może powinien on badać kursantów alkomatem?

Dwa stany, dwie kary
Problematykę jazdy pod wpływem alkoholu reguluje kodeks karny i kodeks wykroczeń. Co istotne, rozróżnia się dwa stany. Pierwszy to stan po spożyciu alkoholu kiedy jego zawartość w krwi waha się między 0,2 i 0,5 promila. Prowadząc w takim stanie popełniamy wykroczenie, będące zagrożone karą  aresztu albo grzywny (w granicach pomiędzy 50 zł a 5 000 zł). Ponadto, za takie wykroczenie sąd orzeka zakaz prowadzenia pojazdów.

Drugi to stan nietrzeźwości, kiedy zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila. Prowadząc w tym stanie grozi nam nie tylko odebranie prawa jazdy, ale i grzywna, ograniczenie wolności albo nawet jej pozbawienie do lat 2. W ten sposób zarysowała się nam odpowiedzialność po stronie prowadzącego pojazd. Co zresztą?

Czyja to wina?
W przypadku osób trzecich np. fleet managera, sytuacja jest bardziej złożona.  Za wykroczenie, czyli prowadzenie w stanie „po spożyciu” odpowiedzialności podlega wyłącznie sprawca czynu. – Ustawa nie przewiduje odpowiedzialności dla innych osób – tłumaczy mecenas Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy. Natomiast za przestępstwo prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwości, odpowiedzialności mogą podlegać nie tylko prowadzący pojazd, ale i współsprawcy, podżegacze i pomocnicy. – Warunkiem przypisania odpowiedzialności współsprawcy (podżegaczowi, pomocnikowi) jest wina, choćby nieumyślna – tłumaczy mecenas.

Nie można jednoznacznie stwierdzić, jakie działania innych osób mogą zostać zakwalifikowane jako np. pomocnictwo. Rozstrzygał będzie to sąd w odniesieniu do konkretnego przypadku. Jednak z pewnością takiej odpowiedzialności mogą podlegać współpasażerowie, którym można przypisać winę, choćby nieumyślną.

Co istotne, odpowiedzialność za współsprawstwo przypisać będzie można także osobie prowadzącej kurs jazdy, ewentualnie osobie odpowiedzialnej za zarządzanie samochodami, która powierzyłaby pojazd kursantowi pozostającemu w stanie nietrzeźwość.

Zabezpiecz się
Fleet managerowie nie są w takiej sytuacji bezbronni. Jak zwykle warto by skorzystali z zasady: „przezorny zawsze ubezpieczony”. Po pierwsze: zarządzający flotą może poprosić kursantów o pisemne oświadczenie, że siadają za kierownicą w stanie trzeźwości. Jest to proste rozwiązanie, choć trzeba zaznaczyć, że nie eliminuje ono ryzyka, że zostaniemy pociągnięci do odpowiedzialności za współsprawstwo. Stanie się tak, np. jeżeli sąd uzna, że osoba powierzająca samochód mogła wiedzieć, że kursant był nietrzeźwy.

Co w takim razie z alkomatem? Zarządzający flotą  nie mają ani obowiązku poddawania kursantów alkotestom, ani posiadania na stałe alkomatu. Z pewnością jednak przeprowadzenie za pomocą takiego urządzenia badania zawartości alkoholu we krwi z wynikiem negatywnym, ułatwiłoby obronę przed odpowiedzialnością za współsprawstwo.

Małgorzata Słodownik, manager FLOTIS sądzi, że najważniejszy jest zdrowy rozsądek.– Nic nie zastąpi myślenia. Moim zdaniem fleet manager nie powinien godzić się aby kurs doskonalenia jazdy odbywał się na dzień po imprezie integracyjnej. To jak samemu prosić się o problemy – dodaje. Fleet managerzy powinni zatem dobrze przemyśleć komu i gdzie powierzają samochody, w końcu ich rola wiąże się z duża odpowiedzialnością. Przezorność będzie w tym przypadku najlepszym doradcą.

Źródło: Creandi

 

 

 


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 5 lat temu.