Select Page


O co chodzi Rosjanom?


flaga-Rosja1
 

Konia z rzędem temu, kto powie, o co chodzi Rosjanom. Czy polski transport jest im belką w oku?

Po raz kolejny Rosjanie chcą wprowadzać nowe regulacje dotyczące transportu międzynarodowego, realizowanego na ich terytorium. Już przy sprawie z zezwoleniami solidnie się zagotowało. Przede wszystkim za sprawą przewozów. Na szczęście ten problem udało się nam pomyślnie wynegocjować ze stroną rosyjską. Przypomnijmy jedynie, że w latach 2013 – 2015 przewoźnicy polscy będą dysponować corocznie kwotą 45000 szt. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich. Jest to wzrost o 21000 szt. zezwoleń w stosunku do 24000 szt. zezwoleń, które przysługiwały Polsce w 2012 roku. Ustalono też, że zezwolenia dwustronne i tranzytowe nie będą limitowane w tych latach, a ich wstępna wymiana wyniesie dla strony polskiej 205000 szt. rocznie.

O co zatem teraz chodzi z karnetami TIR? Pewnie o pieniądze. Rosjanie tak czy inaczej będą dążyli do wprowadzenia „dobrowolnego” wykupu dodatkowych lub alternatywnych gwarancji finansowych poza karnetami TIR. Federalna Służba Celna Rosji już przy pierwszej próbie wprowadzenia gwarancji zapłaty cła i podatków niezależne od karnetów TIR, w połowie wakacji, wprowadziła sporo chaosu.

Pod pręgierzem opinii międzynarodowej strona rosyjska zadeklarowała, że nie planowała i nie planuje wyjścia z systemu TIR. Tym samym polscy przewoźnicy będą mogli nadal korzystać z karnetów, jako środka zabezpieczającego należności celne. Strona rosyjska natomiast potwierdziła, że trwają prace nad stworzeniem tańszego systemu gwarancji celnych, który stanowić będzie dobrowolną alternatywę dla dotychczas stosowanych karnetów. System ten będzie oparty o elektroniczne dokumenty, których użycie – według strony rosyjskiej – ma być znacznie bardziej przyjazne dla przedsiębiorców. O wyborze zabezpieczenia decydować mają przedsiębiorcy. Rosjanie zapowiedzieli wprowadzenie zmian w grudniu. Jakich – o tym już nie poinformowali. Jedno jest pewne, w tle jest polityka i pieniądze.

Bolesław Milewski
przewodniczący OZPTD


 

Katagoria: Komentarz Bolesława Milewskiego, Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.