Select Page


Rosja, Białoruś, Kazachstan- od 14 sierpnia dodatkowe opłaty na wykonywanie transportu


 

Jak poinformowało ZMPD na swojej stronie internetowej Unia Celna (Rosja, Białoruś, Kazachstan) planuje wprowadzenie zmian w realizacji Konwencji TIR na terytorium tych 3 krajów,  przeciwko czemu protestuje ZMPD oraz instytucje międzynarodowe.

W lipcu 2013 służba celna Federacji Rosyjskiej zamieściła na swojej stronie internetowej informację o planowanym wprowadzeniu z dniem 14 sierpnia 2013 r. nowych zasad dotyczących transportu towarów z zastosowaniem karnetu TIR. Planowane zmiany przewidują dla transportów TIR realizowanych do/z państw Unii Celnej (Rosja, Białoruś, Kazachstan) zakup dodatkowej gwarancji.

Jak czytamy na stronie ZMPD „proponowane zmiany są niezgodne z zapisami Konwencji TIR i stanowią poważne zagrożenie dla całego rynku transportu drogowego, zwłaszcza dla polskich przewoźników. ZMPD nie zgadza się na zastosowanie dodatkowych środków kontrolnych dla operacji TIR i podjęło już odpowiednie formalne kroki, aby przewozy do wskazanych państw były nadal realizowane zgodnie z postanowieniami Konwencji TIR. Jednocześnie Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU oraz Sekretariat TIR Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ wspólnie prowadzą negocjacje na najwyższym szczeblu z władzami celnymi Rosji i rosyjskim stowarzyszeniem ASMAP „.

Z niepokojem na rozwój sytuacji w Rosji patrzy IRU, o czym zapewnił nas w bezpośredniej roznowie jej prezydent Janusz Łacny.

W piątek 26 lipca odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Zarządu ZMPD, które odbyło się w piątek 26 lipca, w całości poświęcono kryzysowi w systemie TIR, spowodowanemu działaniami władz celnych Federacji Rosyjskiej.
W spotkaniu oprócz członków zarządu ZMPD uczestniczyli wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz wiceminister gospodarki Andrzej Dycha, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury Stanisław Żmijan, poseł do Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki, dyrektor Departamentu Transportu MTBiGM Łukasz Twardowski, dyrektor Departamentu Polityki Transportowej i Współpracy Międzynarodowej MTBiGM Tomasz Michalski, dyrektor Departamentu Polityki Celnej MF Tomasz Michalak oraz wicedyrektor Departamentu Polityki Handlowej MG  Barbara Kopijkowska-Nowak.

Zdaniem ZMPD, jak czytamy w oficjalnym stanowisku zrzeszenia,  niezbędne są pilne, wspólne działania polskiej administracji oraz skoordynowane działania państw europejskich, zainteresowanych transportem do Rosji.

O wyjaśnienie stanowiska Rosjan, wystąpienia do swoich rosyjskich odpowiedników skierowali: wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, minister transportu Sławomir Nowak, wiceminister finansów Jacek Kapica. Strona rządowa informowała też o działaniach, których efektem było pismo do szefa służby celnej  Federacji Rosyjskiej wystosowane przez komisarza UE ds. podatków  Algirdasa Szemeta.
Na żadne z dotychczasowych wystąpień Rosja nie udzieliła do tej pory odpowiedzi.

ZMPD na swoich stronach informować będzie na bieżąco o postępach w tej kwestii


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 4 lata temu.