Select Page


Sprawdź swój podatek od środków transportu


 

Podatkowa lista rankingowa

Podatek od środków transportowych jest podatkiem samorządowym, wpłacanym organowi podatkowemu, którym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Pamiętać należy, że o faktycznych stawkach podatku decyduje rada każdej gminy w stosownej uchwale. Stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych oraz niższe od minimalnych, określonych na dany rok przez Ministra Finansów. Obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych i prawnych, będących właścicielami środków transportowych. Transport drogowy jest podstawową gałęzią transportu w Polsce, a polscy przewoźnicy liderami przewozów wewnątrzunijnych. Branża ta wypracowuje blisko 12% PKB i zatrudnia bezpośrednio 450 000 osób, a pośrednio 1,5 mln osób. Grupa ta stanowi łącznie potężny sektor gospodarczy.

Niestety sektor, który jest równocześnie potężnie obciążany (jak żadna inna dziedzina gospodarki) różnego rodzaju opłatami i podatkami m.in. podatkiem od środków transportu.Z pozoru podobnie taka sama sytuacja ma miejsce w innych krajach Unii Europejskiej.           

Z pozoru, gdyż część pobranych środków wraca do przedsiębiorstw transportowych, czy to w postaci zwrotu części akcyzy, czy też dopłat do szkoleń kierowców lub w postaci ulg podatkowych przy zakupie nowych środków transportu. W Polsce nie dość, że państwo nie prowadzi jakiekolwiek polityki w tym zakresie (żadne środki finansowe nie wracają do krajowych przedsiębiorstw), to na dodatek z roku na rok rosną obciążenia fiskalne i inne. Należy zadać sobie pytanie, czy polskie firmy transportowe będą w stanie na dłuższą metę konkurować z przedsiębiorcami unijnymi wspieranymi przez państwa?                                  

W Polsce jest zarejestrowanych ponad 800 tys. pojazdów pow. 3,5 t dmc, czyli pojazdów opodatkowanych podatkiem od środków transportu. Faktycznie jest to podatek od narzędzi pracy jakimi są dla firm transportowych pojazdy samochodowe, naczepy, przyczepy.           

Czemu ma służyć stopniowe podwyższanie podatku od środków transportowych? Chyba nie rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości i zwiększaniu miejsc pracy. Sądzę, że jest to proste przerzucanie kłopotów budżetowych gmin na lokalnych przedsiębiorców. Jestem przekonany o konieczności podjęcia konkretnych działań, łącznie z akcjami protestacyjnymi w celu zwrócenia uwagi setek lokalnych samorządów na ten problem.                                            

Chciałbym aby stawki minimalne podatku stanowiły o promocji gminy wśród lokalnych przedsiębiorców, a nie straszyły ich wysokością podatku w imię wyższej konieczności. Ranking przedstawionych miast powinien zapoczątkować baczny monitoring uchwalanych stawek podatku. W tabelach został przedstawiony ranking miast wojewódzkich oraz miast powiatowych w woj. pomorskim w zakresie wysokości podatku od środków transportowych na przykładzie typowego zestawu naczepowego (najczęściej wykorzystywane pojazdy w transporcie międzynarodowym). Przeglądając ranking pokuszę się o jeden komentarz – gratuluje samorządu poznaniakom współczuję krakowiakom.

Zestawienie wysokości podatków od środków transportowych uchwalonych na 2013 r. w poszczególnych miastach wojewódzkich. Pojazdem porównawczym jest typowy zestaw naczepowy tz. ciągnik siodłowy (2 osiowy) + naczepa (3 osiowa) o zawieszeniach pneumatycznych i dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 40 tonom. Stawki maksymalne i minimalne określone na 2013 r. przez MF.

Pojazd

ciągnik siodłowy

naczepa

razem

stawka maksymalna w zł

3 097,68

2 394,29

5 491,97

 

 

 

 

 

1

Kraków

2 700,00

1 776,00

4 476,00

2

Kielce

2 660,00

1 774,00

4 434,00

3

Łódź

2 200,00

2 000,00

4 200,00

4

Wrocław

2 016,00

1 992,00

4 008,00

5

Gdańsk

2 256,00

1 560,00

3 816,00

6

Warszawa

2 179,00

1 440,00

3 619,00

7

Rzeszów

2 321,00

1 281,00

3 602,00

8

Opole

2 034,00

1 500,00

3 534,00

9

Bydgoszcz

1 950,00

1 550,00

3 500,00

10

Lublin

1 740,00

1 704,00

3 444,00

11

Szczecin

1 836,00

1 176,00

3 012,00

12

Olsztyn

1 757,00

1 175,00

2 932,00

13

Białystok

1 726,00

1 144,00

2 870,00

14

Katowice

1 656,00

1 116,00

2 772,00

15

Gorzów Wielkopolski

1 386,00

924,00

2 310,00

16

Poznań

1 382,00

922,00

2 304,00

 

 

 

 

 

Stawka minimalna w zł

1 381,13

921,50

2 302,63

                                

 

Zestawienie wysokości podatków od środków transportowych uchwalonych na 2013 r. w poszczególnych miastach powiatowych i na prawach powiatu w woj. pomorskim. Pojazdem porównawczym jest typowy zestaw naczepowy tz. ciągnik siodłowy (2 osiowy) + naczepa (3 osiowa) o zawieszeniach pneumatycznych i dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 40 tonom. Stawki maksymalne i minimalne określone na 2013 r. przez MF.

Pojazd

ciągnik siodłowy

naczepa

razem

stawka maksymalna w zł

3 097,68

2 394,29

5 491,97

 

 

 

 

 

1

Sopot

2 844,00

2 112,00

4 956,00

2

Tczew

2 550,00

2 340,00

4 890,00

3

Wejherowo

2 240,00

2 190,00

4 430,00

4

Kartuzy

2 478,00

1 884,00

4 362,00

5

Kościerzyna

2 260,00

1 870,00

4 130,00

6

Sztum

2 394,00

1 644,00

4 038,00

7

Malbork

2 394,00

1 552,00

3 946,00

8

Starogard Gdański

2 460,00

1 380,00

3 840,00

9

Gdańsk

2 256,00

1 560,00

3 816,00

10

Bytów

2 078,00

1 664,00

3 742,00

11

Gdynia

2 424,00

1 284,00

3 708,00

12

Puck

2 094,00

1 421,00

3 515,00

13

Kwidzyn

2 255,00

1 226,00

3 481,00

14

Nowy Dwór Gdański

1 980,00

1 380,00

3 360,00

15

Człuchów

1 788,00

1 368,00

3 156,00

16

Pruszcz Gdański

1 828,00

1 226,00

3 054,00

17

Lębork

1 800,00

1 118,00

2 918,00

18

Chojnice

1 824,00

1 056,00

2 880,00

19

Słupsk

1 620,00

1 080,00

2 700,00

 

 

 

 

 

stawka minimalna w zł

1 381,13

921,50

2 302,63

Tomasz Rejek
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
              
Skorzystano z materiałów:
– uchwał Rad Miast
– ITS
– OZPTD


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 5 lat temu.