Select Page


Trans: Czego transportowcy nie wiedzą o transporcie?


 

Stan wiedzy przewoźników o ich prawach i obowiązkach: bardzo niski! Taki wniosek wysuwa się po analizie wyników konkursu nt. wiedzy o transporcie, który w ramach kampanii społecznej przeciw kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie pt. „Rzetelny Przewoźnik” przygotował jeden z partnerów akcji: operator giełdy Trans.eu.

W konkursie, który zamieszczono na stronie internetowej kampanii: www.rzetelnyprzewoznik.pl, wzięło udział ponad pół tysiąca osób z z całej Polski, głównie pracowników firm przewozowych i spedycyjnych.  Największym zaangażowaniem wykazali się pracownicy firmy JAS – FBG; aż piątka z nich spróbowała swoich sił w teście. Jednak to Jerzy Drząszcz – właściciel firmy TCC – odpowiedział poprawnie na wszystkie pytania w zaledwie 3 minuty i 10 sekund. Tym samym zajął pierwsze miejsce i zdobył nagrodę główną konkursu, którą obok opon Continental była nawigacja samochodowa Mio oraz roczny abonament giełdy TRANS.

W trójcę najlepszych znalazł się jeszcze Timur Volovnik z firmy Tels Polska oraz Michał Tomaczk z Bit Cargio. Cała trójka poprawnie odpowiedziała na wszystkie pytania, a o miejscach na podium zdecydował czas, w którym laureaci udzielili odpowiedzi na pytania.

– Pytania nie były trudne, raczej podchwytliwe, ale bardzo praktyczne. Myślę, że żadne z pytań nie powinno sprawić problemu osobie z branży, która w codziennej pracy styka się z zagadnieniami transportowymi  – ocenił Jerzy Drząszcz.

Celem konkursu przygotowanego przez inicjatorów kampanii „Rzetelny Przewoźnik” była m.in weryfikacja stanu wiedzy polskich przewoźników i spedytorów o ich prawach i obowiązkach wynikających z działalności w sektorze TSL. Niestety, na 521 osób tylko 4 osoby odpowiedziały na wszystkie pytania (mniej niż 1%), a tylko 209 osób przekroczyło próg 50 proc. poprawnych odpowiedzi.

-Idąc tokiem uczelni wyższych, połowa osób test oblała – podsumował wyniki Łukasz Chwalczuk z Kancelarii Prawnej Iuridica, autor kursu wiedzy i pytań konkursowych. – Spodziewałem się, że osoby biorące udział w konkursie, na co dzień pracujące w branży, lepiej poradzą sobie z pytaniami, które wg mnie nie były trudne (…). To tylko dowodzi, że poziom wiedzy przewoźników i spedytorów jest niewystarczający i szkolenia dla pracowników sektora transportowego są wręcz niezbędne, aby tą sytuację zmienić – dodał Chwalczuk.

Według grających w konkursie głównym problemem jest brak na rynku kursów wiedzy, które odpowiadałyby polskiej rzeczywistości. Również sami pracownicy firm transportowych nie chcą sięgać po wiedzę oferowaną im m.in za pośrednictwem Internetu.

„Moja firma kilkakrotnie padała ofiarą wyłudzeń i kradzieży. Skradziono nam towar z samochodu oraz próbowano wyłudzić od nas odszkodowanie za szkodę. Każdej sytuacji nie da się przewidzieć, ale dzięki odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu wielu problemów da się uniknąć” – dodaje Jerzy Drząszcz.

W ramach kampanii „Rzetelny Przewoźnik” planowane są kolejne przedsięwzięcia, które pozwolą firmom m.in. skutecznie zabezpieczyć się przed kradzieżami i wyłudzeniami. Będą to przede wszystkim praktyczne szkolenia stacjonarne dla przewoźników i spedytorów, prowadzone przez przedstawicieli najlepszych ośrodków szkoleniowych oraz praktyków z branży.

„Jeżeli pracownicy firmy transportowych czy spedycyjnych nie będą wiedzieć z jakich praw mogą korzystać i jakich zasad muszą przestrzegać, to narażą swoją firmę na niebezpieczeństwo np. kradzież. A to bardzo szybko może doprowadzić przedsiębiorcę na skraj bankructwa” – przestrzega Łukasz Chwalczuk, zachęcając jednocześnie do aktywnego pozyskiwania wiedzy.


O kampanii społecznej „Rzetelny Przewoźnik”:
„Rzetelny Przewoźnik” to ogólnopolska kampania społeczna, która ma na celu ograniczenie rosnącej skali kradzieży i wyłudzeń w polskim sektorze ciężarowego transportu drogowego. Kampania skierowana jest do uczestników polskiego sektora transportowo – spedycyjnego (przewoźników, spedytorów, logistyków), a także wszystkich zainteresowanych problemem kradzieży i wyłudzeń w transporcie m.in. dziennikarzy, polityków, naukowców, czy przedstawicieli biznesu.

Inicjatorem kampanii „Rzetelny Przewoźnik” jest operator giełdy TRANS wspólnie z firmami DKV Euro Service oraz Continental Opony Polska. Patronat medialny nad akcją objęły m.in. dziennik Rzeczpospolita, portal Money.pl, czasopisma branżowe TSL Biznes oraz Truck&Van, program Na Osi (emitowany w TVN Turbo) oraz serwisy Policyjni.pl, etransport.pl, Tabor24.pl, Pracujwlogistyce.pl i Logistyka.infor.pl. Zagadnienia do kursu wiedzy o transporcie przygotowała Kancelaria Prawna Iuridica.

Wsparcia akcji udzielił już m.in. Minister Waldemar Pawlak oraz poseł Janusz Piechociński z Sejmowej Komisji Infrastruktury, który na stronie internetowej www.rzetelnyprzewoznik.pl napisał: Rzetelny Przewoźnik nie jest postawą na pokaz, ale rzeczywistą formą inwestowania przez firmę i jej załogę w swoją przyszłość.

Więcej o akcji na stronie www.rzetelnyprzewoznik.pl oraz facebook.com/rzetelnyprzewoznik


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 6 lat temu.