Select Page


Transit Card: Przewoźnicy apelują o zniesienie limitu wwozu paliwa


 

Polscy przewoźnicy chcą zniesienia limitu wwozu paliwa spoza Unii Europejskiej. Ich zdaniem przepis Ministerstwa Finansów jest nieracjonalny. Obecnie przewoźnicy omijają ograniczenia, wybierając okrężną drogę powrotu ze wschodu – przez Litwę. O możliwościach rozwiązania problemu przedstawiciele firm transportowych rozmawiali na 10-tym zjeździe przewoźników drogowych w Siedlcach.

Wjeżdżając do Polski z Rosji, Białorusi czy Ukrainy transportowcy mogą mieć w baku nie więcej niż 600 litrów paliwa. Przewoźnicy, którzy przekroczą ustalony limit muszą odprowadzić dodatkowy podatek. Transportowcom zależy na zmianie przepisu, ponieważ paliwo za wschodnią granicą jest tańsze, a wydatki na ten cel stanowią znaczny odsetek kosztów przedsiębiorstwa.

– Przy obecnych wysokich cenach paliwa w Polsce i całej Unii Europejskiej polskim przedsiębiorcom jest bardzo ciężko konkurować z przewoźnikami ze wschodu. Zniesienie limitów z pewnością przyczyniło by się do zwiększenia konkurencyjności polskich firm. Z drugiej strony, państwo nie jest zainteresowane zniesieniem limitu ze względu na wpływy do budżetu z akcyzy. Dlatego, niestety nie spodziewam się, że kampania przyniesie oczekiwane rezultaty – mówi Ramunas Vaskevicius, prezes Transit Card International Polska, firmy zajmującej się kompleksową obsługą przewoźników jeżdżących na wschód.

Przewoźnicy omijają ograniczenie i wracają do Polski okrężną drogą – przez Litwę. Tutaj limity nie obowiązują. Wzmożony ruch tirów, które przekraczają polsko-litewskie przejście graniczne w Budzisku, a następnie drogą krajową nr 8 przejeżdżają przez Suwałki i Augustów, powoduje protesty mieszkańców tych regionów. Z Budziska, na południe Polski przejeżdża ponad 100 tysięcy ciężarówek rocznie.

Dodatkowo, zdaniem członków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych limit 600 litrów paliwa umożliwia przejazd auta przez całą Polskę, dlatego przepis jest nieracjonalny i nie pełni funkcji ochronnej wobec polskich dystrybutorów paliw.

Przewoźnicy chcą zwiększenia limitu wwozu paliwa spoza Unii Europejskiej lub całkowitego zniesienia ograniczenia. Stowarzyszenia i organizacje przewoźników kierują do ministra finansów apele o zniesienie przepisu. Dodatkowo, nad szczegółową ekspertyzą argumentującą zniesienie ograniczenia pracuje Polska Akademia Nauk.

8 września odbył się 10-ty Ogólnopolski Zjazd Przewoźników Drogowych w Siedlcach. W spotkaniu wzięło udział prawie 200 uczestników – członków organizacji zrzeszających przewoźników z całego kraju, przedstawicieli władz centralnych oraz lokalnych. Przewoźnicy dyskutowali m.in. o możliwościach zniesienia ograniczenia wwozu paliwa, aktualnych pracach nad nowym projektem ustawy o transporcie drogowym czy wysokich cenach za przejazd autostradą A2 na odcinku z Nowego Tomyśla do Konina.



Transit Card International Polska sp. z o.o
. to największy międzynarodowy operator bezgotówkowych rozliczeń ze stacjami paliw. Oferuje jeden z najbardziej zaawansowanych systemów tankowania paliwa na karty na terenie Rosji, Białorusi, Ukrainy i Kazachstanu. Proponuje także stałą opieka nad klientem, pilotaż, serwis, poradnictwo prawne podczas formalności celnych czy wypadków. Karty TCI honorowane są na ponad 7 tysiącach stacji paliwowych. W Europie Wschodniej TCI zaufało już ponad 1500 przedsiębiorstw, głównie z obszaru Litwy, Łotwy, Estonii, Polski oraz Białorusi. Partnerem strategicznym i właścicielem TCI jest amerykański potentat kart paliwowych – firma FleetCor.


 

Katagoria: Sprawy przewoźnicze
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.