Select Page


Bosch: Naprawa Diesla w ciężarówkach – zadanie dla profesjonalistów


baner_naprawa_wtryskiwaczy_systemu_CR
 

Współcześnie w pojazdach użytkowych dominują zaawansowane systemy Common Rail. Ich komponenty – pompy wtryskowe i wtryskiwacze – są wykonane z bardzo wysoką precyzją. Dlatego ich naprawę można zlecać tylko fachowcom. A w pierwszym rzędzie profesjonalistom z Bosch Diesel Center oraz Bosch Diesel Service.

Przedsiębiorstwo eksploatujące pojazdy użytkowe nie może pozwolić sobie na długie przestoje lub nieprofesjonalny serwis. Każda godzina wyłączenia pojazdu z ruchu generuje straty, a niefachowa naprawa wymusza ponowną wizytę w serwisie. Koszty przestoju lub usunięcia nieprzewidzianej awarii mogą nawet przekroczyć cenę wykonania fachowej naprawy.

Fachowe podejście kluczem do naprawy zaawansowanej techniki

Elektromagnetyczne wtryskiwacze układów Common Rail są dużo bardziej złożone niż rozwiązania klasyczne. Konieczność zachowania dużej precyzji podczas naprawy jest spowodowana ciśnieniami wtrysku sięgającymi nawet 2500 Bar. W rezultacie utrzymanie szczelności i dokładności wtrysku wymaga precyzji co do mikrometrów. Kinematykę ruchu zaworu wewnątrz wtryskiwacza reguluje się za pomocą podkładek regulacyjnych. Właściwa regulacja, bez użycia dedykowanych narzędzi, jest niemożliwa. Naprawę najbardziej zaawansowanych komponentów Diesla można wykonać w serwisach Bosch Diesel Center.

Precyzyjna regulacja – naprawa wtryskiwacza Common Rail

Profesjonalna naprawa komponentów nowoczesnych układów wtryskowych to długi i żmudny proces składający się z wielu operacji, do wykonania których należy używać wielu precyzyjnych narzędzi. A cała naprawa musi przebiegać w warunkach niemal laboratoryjnej czystości.

Naprawa wtryskiwacza Common Rail w dedykowanych serwisach Bosch obejmuje czynności takie jak: wstępny test pracy na specjalnym stanowisku probierczym, ocenę wyników, mycie wstępne, demontaż i mycie wszystkich elementów w myjce ultradźwiękowej. Następnie weryfikacji podlegają poszczególne komponenty, a stan rozpylacza i zaworka sterującego, sprawdza się również z użyciem mikroskopu. Wymianie podlegają najczęściej: rozpylacz, zespół zaworka sterującego i pierścień uszczelniający komorę ciśnieniową. Wtryskiwacz kalibrowany jest przy pomocy podkładek regulacyjnych i dedykowanego zestawu narzędzi 3 etapu. Zestaw ten obejmuje m. in. cyfrowy czujnik zegarowy, a podkładki regulacyjne mają gradację od 2 do 5 mikronów. To znacznie mniej, niż grubość ludzkiego włosa. Po naprawie i regulacji komponent jest testowany na stole probierczym i w razie potrzeby ponownie regulowany aż do osiągnięcia dawek i pozostałych parametrów mieszczących się w odpowiednich zakresach. Każdorazowo po prawidłowo wykonanej naprawie wykonywany jest wydruk ze stołu probierczego zawierający wyniki testu wraz z wygenerowanym nowym kodem IMA wtryskiwacza.

Kod IMA opisuje mapę korekt wtryskiwacza i powinien być wprowadzony do sterownika silnika zawsze, gdy wtryskiwacz jest wymieniany lub naprawiany. Kod ten pozwala sterownikowi silnika dawkować paliwo z odpowiednią precyzją, zapewniając większą ekonomikę eksploatacji i płynną pracę silnika.

Ściśle z procedurą producenta – naprawa pompy Common Rail

Naprawa pompy Common Rail rozpoczyna się od wstępnego sprawdzenia jej stanu, celem wykrycia, czy przestrzenie robocze nie są zanieczyszczone opiłkami.

Następnie jeżeli pompa nie zawiera zanieczyszczeń stałych i wspomnianych opiłków, wykonywany jest test na stole probierczym EPS z automatycznym, wielofazowym przebiegiem procedury pomiarowej pod kątem szczelności, zużycia mechanicznego sekcji tłoczących czy też poziomu maksymalnego ciśnienia. W kolejnym etapie podzespół jest wstępnie myty i rozbierany na części składowe. Następnie komponenty są dokładnie myte w myjce ultradźwiękowej. Zdemontowane komponenty są weryfikowane i diagnozowane pod kątem zużycia mechanicznego. Po dokonaniu naprawy pompa jest testowana na stanowisku probierczym EPS. Po zakończeniu testów i uzyskaniu pozytywnego wyniku wykonywany jest wydruk wyników testu ze stołu probierczego. Wydruk ten dostaje klient jako dowód prawidłowo wykonanej usługi.

Bosch Diesel Center to serwisy zajmujące się profesjonalną obsługą systemów Diesla oraz naprawą komponentów układów wtryskowych Diesla, łącznie z najnowszymi elementami układów Common Rail. Serwisy te posiadają dedykowane stoły probiercze EPS i narzędzia umożliwiające w pełni profesjonalną naprawę pomp i wtryskiwaczy Common Rail, a także pompowtryskiwaczy i elektronicznie sterowanych pomp rozdzielaczowych VP.

Bosch Diesel Service to serwisy zajmujące się profesjonalną obsługą systemów Diesla oraz serwisowaniem samochodów osobowych i użytkowych. Serwisy Bosch Diesel Service wykonują też naprawy podzespołów klasycznych układów Diesla z rzędowymi pompami wtryskowymi z regulatorem mechanicznym lub EDC.

Źródło

 

Katagoria: Sprawy techniczne
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.