Select Page


PGK Śrem stawia na napęd CNG


P1000413
 

Na początku stycznia br. IVECO sprzedało w Polsce pierwszy samochód ciężarowy wyposażony w instalację zasilającą skroplonym gazem ziemnym. Właścicielem pojazdu jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, które m.in. zajmuje się zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku gmin ościennych.

– Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa – IVECO Stralis CNG/LNG – ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG -powiedział Paweł Wojna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie.
-Mamy nadzieję, że inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych, które -mam nadzieję -w niedalekiej przyszłości trafią również do innych gmin. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez IVECO od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ już ponad 12 000 tego typu pojazdów -mówi Michał Fersten, Dyrektor Marketingu i Produktu Iveco Poland Sp. z o.o.

 

Pojazdy z napędem CNG są dostępne na polskim rynku od kilku lat i z powodzeniem realizują m.in. zadania komunalne. Aby zwiększyć zasięg pojazdów napędzanych gazem ziemnym, obok jego magazynowania w formie sprężonej (CNG) istnieje możliwość magazynowania gazu ziemnego w formie skroplonej – jako LNG (z ang. Liquefied Natural Gas). Zasilanie LNG z powodzeniem sprawdza się w pojazdach długodystansowych, gdyż pozwala na nawet 5-krotne zwiększenie zasięgu przy tej samej masie zbiorników wraz z paliwem.

– Mamy klientów, z którymi prowadzimy rozmowy na temat zakupu kolejnych samochodów CNG/LNG. Niebawem w okolicy Śremu ma powstać stacja tankowania skroplonego gazu ziemnego, co stanowi mocny argument dla firm chcących rozwijać floty pojazdów zasilane gazem ziemnym -dodaje Artur Bartosiewicz, Specjalista ds. Samochodów Specjalnych w departamencie Klientów Kluczowych Iveco Poland Sp. z o.o.

IVECO Stralis CNG/LNG napędza 8-cylindrowy silnik Cursor Natural Power Euro 6 z zapłonem iskrowym o mocy 330 KM (243 kW) osiągający maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik paliwa, Stralis CNG/LNG ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się 4 wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) -ponad 600 km. Korzyści wynikające z eksploatacji pojazdu CNG/LNG są bardzo wymierne. Różnica w kosztach zakupu samego paliwa gazowego wynosi około 20 % w stosunku do oleju napędowego. Drugim istotnym elementem jest fakt całkowitego braku wydatków i obsługi pojazdu związanej z koniecznością stosowania AdBlue. Trzecim istotnym elementem jest niższa masa własna pojazdu wynikająca z lżejszej jednostki napędowej oraz braku skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR. Ciągnik siodłowy IVECO Stralis CNG/LNG, który zakupiło Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, będzie współpracował z naczepą z tzw. „ruchomą podłogą” STAS ECO-FLOOR. Zaletą tego typu naczep jest znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku. Szybki załadunek umożliwia hydraulicznie otwierany dach, zaś rozładunek odbywa się poprzez ruchome panele (System Cargofloor) stanowiące podłogę naczepy. Pojazd doskonale spełnia wymagania ładowności dopasowane do limitów przepisów drogowych. Przy kubaturze 92 m3 umożliwia transport ponad 25 ton ładunku.

Zainicjowana przez UE i inne organizacje budowa tzw. „Niebieskich Korytarzy” (ang. Blue Corridor) -sieci stacji tankowania LNG -doskonale wpisuje się w strategię IVECO, która w swojej ofercie posiada pełną gamę pojazdów przystosowanych do napędu gazem ziemnym. Proekologiczne działania są inicjowane także w Polsce i spotykają się z coraz większym zainteresowaniem klientów. Stacje CNG działają już w większych ośrodkach miejskich, a pod koniec września br. w okolicach Śremu powstanie pierwsza publiczna stacja tankowania LNG. Stacja ta być może zostanie włączona do programu „Niebieskich Korytarzy” i znajdzie się na międzynarodowej mapie dostępnych punktów tankowania LNG. Budowa stacji skroplonego gazu ziemnego umożliwi tankowanie pojazdów, nie tylko przewoźników z Wielkopolski, a także samochodów tranzytowych zmierzających z Zachodu na Wschód.

CNH Industrial N.V. (NYSE: CNHI /MI: CNHI) jest globalnym liderem w sektorze dóbr kapitałowych, z ugruntowanym doświadczeniem branżowym, szeroką ofertą produktów i przedstawicielstwami na całym świecie. Każda z marek należących do Spółki cieszy się międzynarodową renomą w poszczególnych sektorach: Case IH, New Holland Agriculture i Steyr . ciągniki i maszyny rolnicze; Case i New Holland Construction . maszyny do robót ziemnych; Iveco . pojazdy użytkowe; Iveco Bus i Heuliez Bus . autobusy i autokary; Iveco Astra . pojazdy przeznaczone do eksploatacji w kamieniołomach i na placach budowy; Magirus . pojazdy pożarnicze; Iveco Defence Vehicles . pojazdy dla wojska i służb obrony cywilnej oraz FPT Industrial . silniki i układy przeniesienia napędu.


 

Katagoria: Sprawy techniczne
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.