Select Page


Czysta pozycja


 

Na odcinku testowym jeździł tym razem Man TGL 8.220 EEV o wadze całkowitej 7,49 t. Pojazdy 7,5 t ciągle należą do tych ulubionych.

Man w roku 2008 zafundował serii produkcyjnej TGL facelifting. W porównaniu z poprzednikiem nowe modele oferują więcej wartości dzięki nowym materiałom wewnątrz i nowym pokryciom siedzeń. Do tego dochodzi większy poziom bezpieczeństwa dzięki zwiększonemu polu widzenia, ostrzeganie przy niezapiętych pasach bezpieczeństwa, hamulce tarczowe i EBS ze zintegrowaną funkcją ABS. Opcjonalnie we wszystkich modelach TGL można zamówić teraz funkcje ASR za 570 euro i ESP za 785 euro. Facelifting zapewnia kabinie TGL sympatyczniejszy i młodszy wygląd. W oczy rzuca się przede wszystkim wysoki połysk osłony chłodnicy z chromowanym elementem ozdobnym, reflektory ze szkła przezroczystego. Do tego dochodzą nowe osłony boczne i wiatrownica oraz zaokrąglenie przodu dla lepszej aerodynamiki.

Pojazdy TGL o masie całkowitej od 7,5 t do 12 t mają do dyspozycji kompaktowe diesele, agregaty hightech z bezpośrednim wtryskiem Common Rail i techniką AGR. W programie jest czterocylindrowy wysokoprężny silnik jednorzędowy D0834 o pojemności skokowej 4,6 l w wersjach 150, 180 i 220 KM oraz sześciocylindrowy silnik jednorzędowy Diesla D0836 o pojemności 6,9 l i 250 KM. Aktualna paleta silników AGR osiąga normę Euro 5 bez dodatkowej obróbki spalin oraz posiada technologię SCR z AdBlue, a na życzenie dostępna jest w kombinacji z MAN-PM- Kat zgodnym z certyfikacją EEV klasy 1. Wynajmujący zwrócą na pewno szczególną uwagę na obróbkę końcową spalin zgodną z normą Euro 5 i EEV, zwaną przez MAN „czystym dieslem”.

Prosta obsługa. Godna polecenia jest automatyczna skrzynia biegów Tip-Matic z regulacją programu jazdy. Skrzynia biegów z automatycznym sprzęgłem bazuje na 6-biegowej skrzyni ZF AS800 OD i zapewnia zarówno profesjonalistom, jak i okazjonalnym kierowcom ekonomiczną oraz pełną relaksu jazdę. Tip-Matic wspierało kierowcę we wszystkich sytuacjach podczas testu TGL 8.220. Trzeba tylko dodawać gazu i hamować – całą resztę jak sprzęgło, przełączanie i wybór biegów przejmuje wyśmienitej jakości Tip-Matic.

Tip-Matic przyczynia się także do bezpieczeństwa – kierowcy nic nie rozprasza i może się on w pełni skoncentrować na tym co dzieje się na drodze. Poza tym system dba o niskie koszty utrzymania oraz chroni silnik przed szkodliwą liczbą zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotów. Do tego Tip-Matic zapewnia ekonomiczną jazdę. MAN TGL 8.220 EEV ma do dyspozycji moc 220 KM przy 2400 obr./min i maksymalny moment obrotowy 850 Nm już przy 1300 do 1800 obr./min. Stosunek mocy w pojeździe testowym wyniósł 29,4 KM/t, a
maksymalny poziom momentu obrotowego więcej niż 113 Nm/t.

Atrakcyjny hit. Wysoka elastyczność silnika zapewnia szybkie manewry wyprzedzania. W sumie MAN perfekcyjnie zestroił napęd TGL 8.220, a power diesla przemienił na dużą harmonię jazdy. Poza tym inteligentny program przełączania biegów Tip-Matic wspomagany jest przez wysoką moc hamulca silnikowego (jak na tę masę całkowitą) z efektywną prędkością obrotową. Poprzez TGL 8.220 MAN prezentuje atrakcyjnego i zwinnego Road-Runner dla przedsiębiorstw przyjaznych środowisku. Standardowa kabina C o szerokości 2,24 i 1,62 m wysokości zapewnia komfort i posiada odpowiednie wnętrze zarówno dla miejskiego transportu dystrybucyjnego, jak i lokalnego. Wysokość wnętrza 1,59 m i około 36 cm tunelu silnika umożliwiają odpowiednie przejście do drzwi pasażera. Godny pochwały jest także kokpit kierowcy z wzorową ergonomią i wygodną dostępnością wszystkich elementów obsługi pojazdu. Do tego dochodzi wspaniała widoczność na drogę z kabiny i w lusterkach.

Podczas testu odkryto kilka ciemnych stron. Mechanizm kierowniczy był jak na mój gust zbyt pośredni i mało wrażliwy na koleiny. Przednia oś sztywno przyjmowała krótkie wstrząsy wywołane nierównościami drogi.

Ekonomiczne zużycie paliwa. MAN TGA 8.220 EEV osiągnął na odcinku testowym ekonomiczne wyniki przy średniej prędkości 74,6 km/h i przeciętnym zużyciu paliwa 14,9 l/100km. Najmniejsze zużycie paliwa zostało osiągnięte na prostym odcinku autostrady – 12,8 l/100 km przy prędkości 81,2 km/h, najwyższe na trudnym odcinku mieszanym (55 proc.drogi krajowej, 29 proc. drogi ekspresowej, 16 proc. autostrady) – 16,2 l/100km przy prędkości 65,2 km/h. Pomiaru dokonano bez przyrządu pomiarowego paliwa przez komputer pokładowy i przez tankowanie paliwa.

Zasadniczym punktem u wszystkich pojazdów o masie 7,5 t jest niski stosunek ciężaru użytecznego w porównaniu z ciężarem własnym. Pusty pojazd testowy TGL 8.220 z pełnym bakiem, ale bez kierowcy ważył około 5,3 t. Pozostaje więc około 2,2 t ciężaru użytecznego. Zgodnie ze standardową specyfikacją MAN podwozie waży 3565 kg.

Adelbert Schwarz


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 9 lat temu.