Select Page


DAF: Niech moc będzie z nim


 

Ciężarówka dystrybucyjna z prostą obsługą – DAF LF 45.210 4×2.

DAF Trucks w ubiegłym roku zafundował serii produkcyjnej LF kurację odświeżającą „Edition 2009”. Dzięki temu pojazd testowy może zaprezentować się w szczególnie atrakcyjnej wersji o mocy 207 KM. Odnowa obejmuje optyczny retusz w postaci nowej osłony chłodnicy z dodatkową listwą ozdobną i, na życzenie, lakierowany w kolorze samochodu zderzak, co raczej nie wygląda szczególnie dobrze. Kabina ma już sporo więcej do zaoferowania: nowe wnętrze, wskaźniki, siedzenia dla kierowcy i pasażera.

Więcej mocy. DAF Trucks wiele uwagi poświęcił technice pojazdu. Seria 2009 oferuje teraz większy wybór mocy silnika i agregaty zgodne z Euro 5 i certyfikacją EEV. Oprócz ABS/ASR do seryjnego wyposażenia wchodzi teraz elektroniczny stabilizator hamowania (ELB). Podczas hamowania na śliskiej jezdni ELB zapewnia stabilizację. W wersji seryjnej znajduje się również wskaźnik ciśnienia w ogumieniu, który reaguje na różne obroty kół.

Mało tego, producent w wyposażeniu opcjonalnym serii produkcyjnej LF z tempomatem i bremsomatem umieścił system regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu (ACC plus – system ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu). Poza tym przerobiono ułożenie i połączenie układu kierowniczego, silnika i kabiny. Teraz w kabinie kierowca czuje się bardziej komfortowo, poprzez zmniejszony poziom emisji hałasu i wibracji.


DAF LF 45.210 jako pierwszy przedstawiciel nowej serii produkcyjnej LF przystąpił do testu. Oznakowanie wskazuje na najmocniejszy model typu konstrukcyjnego LF45 dla masy całkowitej od 6,0 do 12,0 t. 4,5-litrowy silnik FR 152 o mocy 207 KM od 2100 do 2300 obr./min daje maksymalny moment obrotowy 760 Nm od 1400 do 1800 obr./min. Kierowca ma do dyspozycji stosunek mocy 17,3 KM/t i przede wszystkim poziom 63,4 Nm/t. Do tego dochodzi idealne obsadzenie napędu z 6-biegową automatyczną skrzynią ZF 6AS800 w technologii dwusprzęgłowej z preselkcją biegów i regulacją programu jazdy (wyposażenie opcjonalne). W segmencie ciężkich pojazdów ciężarowych automatyczna skrzynia biegów w technologii dwusprzęgłowej zaczyna zdobywać coraz więcej uznania. Dla segmentu średniej klasy ciężarówek ta technologia jest nowością. A właśnie dla transportu dystrybucyjnego automatyczna skrzynia biegów jest idealna. Kierowca musi tylko uruchomić pojazd, dodawać gazu i hamować. Wszystkim innym, jak przełączaniem biegów, sprzęgłem czy wyborem biegu zajmuje się pokładowy „kolega komputer”.

W dodatku automatyczne skrzynie biegów zaliczają się do aktywnych systemów wspomagających bezpieczeństwo. Kierowca może się w pełni skoncentrować na drodze, przez co jedzie bezpieczniej. Poza tym inteligentna regulacja programu jazdy dba o ekonomiczny wybór biegu w każdej sytuacji, a przy uaktywnionym hamulcu silnika za pomocą specjalnego programu połączeń wspiera moc dla efektywnej liczby obrotów. Oprogramowanie dba o małe zużywanie i chroni układ napędowy podczas jazdy, ruszania i przełączania biegów.

Na odcinku testowym DAF LF mimo wysokiej mocy osiągnął ekonomiczny wynik. Przeciętne zużycie paliwa wyniosło 15,5 l/100 km, przeciętna prędkość 73,3 km/h (szczegółowe wyniki patrz tabelka). Na autostradzie samochód zużył 14,6 l/100 km przy prędkości 81,3 km/h, a na wymagającym odcinku mieszanym 17 l/100km przy prędkości 62,5 km/h.

Automatyczna skrzynia biegów 6AS800 przyczynia się nie tylko do zmniejszenia zużycia paliwa, ale także wspomaga kierowanie tego zwinnego LF 45.210. Nadwyżka mocy przy pełnym obciążeniu, do blisko 12 ton masy całkowitej, zapewnia płynne przyspieszenie z miejsca do prędkości podróżnej. Kokpit kierowcy jest elegancki i odznacza się wzorową ergonomią, a wszystkie elementy sterowania są łatwo osiągalne. Do tego dochodzi doskonała widoczność na drogę z kabiny, system lusterek oraz perfekcyjne kierowanie. Hałas i wibracje w kabinie LF w porównaniu z poprzednikiem zostały wyraźnie zredukowane. Teraz słyszy się bardziej hałas wiatru, który jednak w żadnym wypadku nie jest nieprzyjemny. Przyzwyczajenia wymaga obsługa hamulca silnika, a wyłączanie kierunkowskazu funkcjonuje dopiero (tak przynajmniej było w pojeździe testowym) po sporym skręcie przednich kół. Dzięki liftingowi wyraźnie wzrosła atrakcyjność serii produkcyjnej LF. Nowe wnętrze jest nad wyraz odpowiednie dla kierowcy. Do tego przytulną atmosferę zapewnia nowa kolorystyka, użyte materiały oraz nowe obicia siedzeń.

Jasne, że kabina LF o wymiarach zewnętrznych 2,13 m szerokości i 2 m długości nie jest przewidziana do dalekobieżnego transportu międzynarodowego. Jednak wysokość wewnętrzna 1,61 m przed siedzeniami daje kabinie sypialnej ponadprzeciętny komfort w transporcie dystrybucyjnym i regionalnym oraz przy okazjonalnych trasach z noclegiem. Leżanka ma długość 2 m, więc nawet wysocy kierowcy mogą się na niej wygodnie ułożyć.

Do tego DAF LF z 11,99 t masy własnej oferuje sporo ciężaru użytecznego. W pojeździe testowym przy pustej zabudowieskrzyniowej i pomoście ładunkowym oraz pełnym baku, ale bez kierowcy, ciężar użyteczny wynosił 6135 kg. Dla ekonomicznych zastosowań solo przewidziano 5855 kg masy użytkowej. Jak podaje DAF Trucks podwozie bez zabudowy, zgodnie ze standardową specyfikacją, waży około 3565 kg

Adelbert Schwarz


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.