Select Page


IVECO: Rączy osiłek


 

Do testu wzięliśmy czteroosiowy pojazd Iveco Trakker o 12,90 t masy własnej,wyposażony w kabinę Active-Day z tylnozsypową zabudową Wielton, typu half-pipe, mieszczącą 19 m sześc. ładunku.

Hop do kabiny. Zanim kierowca zamknie za sobą drzwi przed rozpoczęciem pracy, musi się wspiąć do zawieszonej na 1,25 m kabiny. Active Day, bez leżanki, w swoim wyposażeniu dla pokonywania dłuższych tras wydaje się spartańska, ale któż taką wieloosiową ciężarówką pokonuje dłuższe trasy? Iveco Trakker 8×8 jest „robolem” dedykowanym do szerokich zastosowań przy budowach dróg, czy np. przy pracach w kopalniach kruszyw. Kierowcy w Active Day doskwierać może zbyt mała liczba schowków na osobiste rzeczy. Korzystnie pod względem ergonomii prezentuje się natomiast kokpit, pomimo tego, że obsługa umieszczonych pośrodku deski przełączników załączających dodatkowe napędy wymaga od kierowcy nieznacznego skłonu.

Na ładunek patrz! W pojeździe pomyślano o kontroli załadunku. Spojrzenie na ładunek nie wymaga kontaktu nóg kierowcy z podłożem. Służy temu stopień zamocowany na przednim błotniku oraz reling na dachu – rozwiązanie bardzo praktyczne. Przed kontaktem z ziemią chłodnicę chroni od spodu masywna osłona stalowa.

Iveco leży doskonale w ręce. Możliwość ustawienia kierownicy i siedzenia zadowoli kierowców każdego wzrostu. Pedały sprzęgła, hamulca i gazu obsługuje się rzeczywiście bez wysiłku. Mechaniczne zawieszenie powoduje, że pojazd bez obciążenia podskakuje na wybojach kopiując wiernie nierówności terenu. Z załadowanymi do potrzeb testu ponad 20 tonami piachu nasz osiłek zmienia się nie do poznania – płynie pokonując nieznaczne nierówności terenu, jakby poruszał się na poduchach. Przy pokonywaniu nieznacznych nierówności na drodze, zakres załączanych biegów oscylował pomiędzy dolną „7” a dolną „8”.

Cicho. Przy tempie 85 km/h, z 1350 obrotami pojazd poruszał się cicho, tak jak ciężarówka do transportu międzynarodowego. Na „ekspresówce” silnik kręcił się 1120 obrotów na minutę, co pozwala zapiąć małą „8”. Rozpędzając pojazd silnik staje się żwawy już przy 800-900 obr./min, więc poniżej zakresu zielonego pola, wybaczając błędy kierowcy, szczególnie przy przejściu z górnej „czwórki” na dolną „piątkę”. Świadczy to o drzemiących w tym silniku rezerwach. Wysokie zawieszenie i resory paraboliczne w terenie okazują się nie do przecenienia. Komfort pracy w takich warunkach zapewnia dodatkowo możliwość blokady wszystkich mostów. Dla tego wszędołaza naprawdę nie było terenu, którego nie dałoby się przejechać. Dotyczy to także stromych podjazdów w terenie, należy jednak zaznaczyć, że nasze listopadowe jazdy przeprowadzone zostały przy bezdeszczowej pogodzie. Podczas jazdy nowoczesny sześciocylindrowy, 13-litrowy silnik Cursor, spełniający normę EURO 5, pokazuje się ze swojej najlepszej strony. Spontanicznie, wręcz gwałtownie, reaguje na polecenia. I nie słabnie nawet, jeśli opory jazdy silnie wzrastają. Od 1000 do 1535 obrotów jest on najsilniejszy, kierowca naraz ma do dyspozycji pełne 450 KM. Moc 450 KM dla 4-osiowego pojazdu Iveco wydaje się dopasowana „na wymiar” kierowców może nieporęczną, ponieważ nie pracuje w układzie podwójnego H. Rzecz gustu – jeden kierowca to lubi, drugi nie, jednak dźwignia zmiany biegów mogłaby chodzić nieco lżej. Mimo pneumatycznego systemu wspomagania nadal wymagana jest silna ręka. Nawet jeśli na drodze w testowanym Iveco Trakkerze brakuje niektórym automatycznej skrzyni Eurotronic – w terenie pojazd wspinać się może bez trudu, na pierwszym biegu, z prędkością obrotową biegu jałowego i – co zrozumiałe – małym zużyciem paliwa. W takich warunkach poradzi sobie tylko skrzynia manualna.

Tak samo jak łatwo Trakker jeździ, tak samo hamuje. Hamulce bębnowe występujące w układzie Duo-duplex są sterowane elektronicznie. Pozwala to na elastyczne zatrzymanie niemalże w każdych warunkach. Dekompresyjny hamulec silnikowy spełnia swoje zadanie, zarówno w stromym terenie, jak i na długich nachyleniach. Pamiętać należy, że jego skuteczność jest większa w wyższych zakresach obrotów silnika (maksymalna moc to 408 KM przy 2400 obr./min).

Podsumowanie. Pojazd wydaje się wychodzić naprzeciw użytkownikom skupionym na technicznych zaletach. Iveco oferuje nowoczesną i solidną technikę po korzystnych cenach. Oferowana znaczna moc pozwala się w pełni wykorzystać. Na życzenie dostępna jest, jak u konkurentów, automatyczna skrzynia Eurotronic. Nie trzeba od razu sięgać gwiazd, ponieważ Trakker wykonuje swoją pracę równie dobrze.

Zbigniew Witamborski


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 7 lat temu.