Select Page


MAN TG Euro 6, czyli tylko czysta jazda


P_TGX_EOT_05
 

Pierwsze nowe modele TG jeżdżą już po drogach z Euro 6. Jest to dobra okazja, aby sprawdzić jak jeździ ten ultraczysty pojazd.

Pierwsze egzemplarze nowych MAN TGX i TGS Euro 6 już poruszają się po drogach. Nowe TGM i TGL Euro 6 z segmentu średniej klasy już także poruszają się po europejskich drogach.

Podczas prezentacji dynamicznej fascynującym widokiem był szpaler 26 pojazdów TGX i TGS Euro 6. W sumie producent zaprezentował przed bramą fabryki MAN w Monachium ponad 60 pojazdów. Był to kompletny wachlarz modeli nowej generacji TG Euro 6, czyli TGX, TGS, TGM i TGL. Nowe pojazdy można rozpoznać po gruntownie zmienionej osłonie chłodnicy. Nazwa przedsiębiorstwa lśni dużymi literami, jednak lew, jako znak marki, został przesunięty do góry w środkowy obszar silnie zaznaczonej, chromowanej listwy ozdobnej.

Od najlepszego
Do pierwszej jazdy próbnej wybraliśmy ciągnik siodłowy MAN TGX 18480 4×2 BLS z kabiną XXL. Zaczynamy od tego, co MAN najlepszego ma do zaoferowania w ofercie kabin. Poza tym w TGX 18480 pod kabiną pracuje najsilniejsza wersja silnika D2676 Euro 6.

Po starcie przed fabryką w Monachium udaliśmy się na odcinki testowe wiodące autostradami, „krajówkami” oraz drogami lokalnymi. Już po krótkiej jeździe było wiadomo, że MAN jest niepowtarzalny. Modele TG okazały się we wszystkim dojrzałe – zarówno w wyposażeniu, harmonii jazdy oraz prowadzeniu. Nic nie klekotało. W kabinie panuje przyjemna cisza, z basowym „gangiem” Euro 6 w tle. Podczas jazdy udziela się bezstresowa atmosfera i luz typowy dla profesjonalistów.

Dzięki Tip Matic kierowca podczas jazdy musi właściwie skupić się tylko na obsłudze pedału gazu. Wszystko inne jak sprzęgło, wybór czy przełączanie biegów przejmuje 12-biegowa zrobotyzowana skrzynia, która bazuje na skrzyni AS-Tronic od ZF. Podobało nam się także perfekcyjne, dokładne zachowanie pojazdu podczas jazdy.

Umiar zachowany
Trzeba przyznać: MAN podczas prezentacji nowego TGX i nowego TGS na IAA 2012 w Hanowerze nie zapowiadał sensacji. Wspomniany już facelifting kabin TGX i TGS wypadł powściągliwie. Także w palecie silników Euro 6 dla nowych TGX i TGS nie było żadnych niespodzianek. Silniki D2066 i D2676 Euro 6 oferują różne poziomy mocy, od 320 do 480 KM. Kluczowe technologie jak wtrysk common-rail, AGR, selektywna redukcja katalityczna (SCR), filtr cząstek stałych (DPF/CRT) MAN już w większości stosuje od ponad dziesięciu lat w seryjnej produkcji. W silnikach Euro 6 zostały sensownie połączone w jednym celu – większej wydajności. Poprzez te kroki MAN mógł obniżyć zużycie paliwa w pojazdach TG Euro 6 do poziomu Euro 5, a zużycie AdBlue zmniejszyć o około 50 procent w stosunku do pojazdów ciężarowych MAN Euro 5.

Interwały serwisowe w Euro 6 dla TGX i TGS wynoszą 120000 km w transporcie dalekobieżnym, podobnie jak w Euro 5. I jak podaje MAN nie należy spodziewać się wyższych kosztów obsługi technicznej.

Jeszcze większa oszczędność paliwa
Ludzie z Monachium dalej kontynuują pełen sukcesów projekt Efficient Line z nowymi TGX Euro 6 i TGS Euro 6. Podjęto wszystkie kroki podnoszące wydajność. Jak podaje MAN można dzięki temu, w przeciwieństwie do standardowego modelu Euro 6, zredukować zużycie paliwa nawet o 3 litry na 100 km. Każdy TGX Efficient Line, który zastąpi konwencjonalny pojazd ciężarowy dla transportu dalekobieżnego, oszczędza zatem do 4500 l diesla i wydala o 12 ton mniej CO2 w ciągu roku.

Także w przyszłości przewoźnicy będą stać przed coraz większymi wyzwaniami z powodu rosnących cen paliwa, większej presji konkurencji i zaostrzonych norm środowiskowych. Lekarstwem na to jest zwiększenie ekonomiczności i redukcja kosztów sumarycznych wykonywania transportu. Modele Efficient Line są konsekwentnie przygotowywane do obniżania zużycia paliwa. Obok modeli podstawowych, dwuosiowych ciągników siodłowych TGX z kabiną XLX, są dostępne także modele TGS i TGX z trzema osiami, większymi i mniejszymi kabinami oraz różnymi wariantami zawieszenia z pakietami Efficient Line. Do tego dochodzi seryjne wyposażenie w MAN Telematics, jako wydajne rozwiązanie dla kierowania flotą, zarządzania taborem i logistyki. Hardware jest już zainstalowany. Klienci mogą testować przez cztery miesiące za darmo software telematyczny i przekonać się o zaletach ekonomicznego zastosowania pojazdu i transparentnym transporcie.

Bezpiecznie w drodze
Dzięki systemom Brake Matic, ESP, ACC, asystentowi pasa ruchu LGS i aktywnej stabilizacji nachylenia CDC (redukuje kołysanie) bezpieczeństwo jest na najwyższym poziomie. Dla serii produkcyjnych nowych TG dochodzi kolejny system bezpieczeństwa w postaci asystenta hamowania awaryjnego EBA (Emergency Brake Assist). EBA będzie dostępny od lipca 2013 dla wszystkich modeli nowej generacji TG (TGL, TGM, TGS i TGX). Dzięki temu MAN oferuje automatycznego asystenta hamowania wyraźnie wcześniej przed ustawowym, unijnym terminem, czyli od listopada 2015 r. Przypomnijmy, że od tej daty system ten ma być obowiązkowo montowany we wszystkich nowych pojazdach. Z wprowadzeniem EBA MAN poszerza pakiet bezpieczeństwa dla modeli TGS i TGX, który zawiera kilka systemów w atrakcyjnej cenie: dodatkowo do ACC i LGS od lipca 2013 pakiet bezpieczeństwa w MAN będzie zawierać także EBA. EBA oznacza większe bezpieczeństwo, np. w korku na autostradzie. Statystycznie dość często przyczyną wypadków jest najechanie na pojazd. Podczas jazdy w kolumnie widok do przodu jest ograniczony. Kierowcy zbyt późno rozpoznają hamowanie pojazdu poprzedzającego jako awaryjne. Celem EBA jest unikanie lub łagodzenie ciężkich wypadków poprzez najechanie na tył pojazdu poprzedzającego. I właśnie asystent hamowania awaryjnego EBA ma zapobiegać takim sytuacjom poprzez szybsze uruchomienie hamowania awaryjnego.

Jak podają statystyki około 32 procent wszystkich wypadków pojazdów ciężarowych na autostradzie to najechanie na inny pojazd. Automatycznie reagujący system EBA może wyraźnie zredukować te statystyki. Nawet jeśli sytuacja wypadku uniemożliwia całkowite uniknięcie stłuczki, automatyczne hamowanie wyraźnie złagodzi efekty najechania.

Adelbert Schwarz

Ściągnij cały artykuł


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.