Select Page


Mercedes-Benz Actros 1845 Euro 6: Euro 6 kontra Euro 5


thumb_13-03_mb
 

Mercedes kontra Mercedes, naprzeciwko siebie postawiliśmy dwa pojazdy tej samej marki. Jednak nie takie same. Nowy Mercedes-Benz Actros 1845 przystępuje do testu jako pierwszy pojazd Daimlera z drużyny Euro 6.
Przeciwnikiem jest także nowy Actros 1845, ale z Euro 5, który jest mistrzem oszczędności naszego testu European Truck Challenge (ETC) w 2012.

Nowy Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4×2 Euro 6 BigSpace jako pierwszy pojazd z drużyny Daimlera Euro 6 pojawił się w KFZ-Anzeiger na odcinku testowym European Truck Challenge (ETC) podczas trudnych warunków zimowych. Na tym samym odcinku, ale latem, jego brat bliźniak, starszy o jedną normę, Actros 1845 Euro 5 zachwycił podczas ETC 2012 jako mistrz oszczędności. Wówczas w czasie testu porównawczego zmierzył się ze Scanią Euro
6, DAF Euro 5 i MAN. Tym razem nowy Actros 1845 Euro 6 w solowym teście w zimowych warunkach pokazał, dlaczego Daimler wygrywa w „pokerze” Euro 6. W końcu udział zamówień nowych, „czystych” Actrosów wzrósł na przełomie 2012/2013 aż o ponad 30 procent. Podczas zimowego testu nowy Actros 1845 Euro 6 rzeczywiście sprawił wielką niespodziankę: osiągnął przeciętne zużycie diesla 34,0 l/100 km przy przeciętnej prędkości 71,9 km/h (na autostradzie 32,9 l/100 km przy 78,6 km/h). Nowy Actros 1845 Euro 5 podczas letniego testu ETC 2012 osiągnął całkowity wynik z przeciętnym zużyciem diesla 33,8 l/100 km i przeciętną prędkością 72,0 km/h (autostrada 32,8 l/100 km przy 78,5 km/h).

Na tym samym poziomie
Tym samym oba pojazdy znajdują się praktycznie na tym samym poziomie zużycia paliwa. Przy zużyciu AdBlue na poziomie 2,5 proc. na każdy l/100 km Euro 6 zużywa 33,4 l/100 km na autostradzie i 34,4 l/100 km, jako wynik przy zużyciu mieszanym. Nowy Actros 1845 Euro 5 przy zużyciu AdBlue 4,1 proc. osiągnął odpowiednio 34,5 l/100 km
przy przy zużyciu mieszanym i 33,5 l/100 km na autostradzie. Jednak wartości te nie pochodzą z prawdziwego testu porównawczego. Nowy Actros 1845 Euro 5 jeździł latem i był wyposażony w kabinę StreamSpace. Do tego posiadał
handicap w postaci nowego ogumienia dla transportu dalekobieżnego i regionalnego o niskich oporach toczenia oraz zabudowaną naczepę pakietem aerodynamicznym. 1845 Euro 6 był wyposażony w kabinę BigSpace i dobre, ale konwencjonalne ogumienie dla transportu dalekobieżnego. No i jeździł zimą. Pojazdy testowane były w różnych
warunkach które powodują sporą różnicę w zużyciu paliwa na niekorzyść Euro 6. Trzeba mieć to na uwadze.

Test na odcinku długości 10000 km.
Jednak w certyfikowanym przez Dekra porównawczym teście zużycia na odcinku długości 10000 km nowy Actros Euro 6 osiągnął większe zużycie. Test był przeprowadzany w dniach 26 czerwca – 2 lipca w roku 2011 wraz z poprzednikiem Actrosem V6 1844 Euro 5 (MP 3), nowym Actrosem 1845 Euro 5 i nowym Actrosem 1845 Euro 6. Jeżdżono głównie po autostradzie. Na koniec maratonu V6-Euro 5 osiągnął wynik przeciętnego zużycia na poziomie 27,1 l diesla/
100 km (100 procent wartości podstawowej). Nowy Actros Euro 5 osiągnął przeciętne zużycie 25,1 l diesla/100 km (7,6 proc. mniej), a nowy Actros Euro 6 25,9 l diesla/100 km (4,5 proc. mniej). Wartości pokazują innowacyjną technologię nowych 6-cylindrowych silników rzędowych z globalnej platformy Daimlera. Dla nowego Actrosa Euro 6, w porównaniu z nowym Actrosem Euro 5, oznacza to większe zużycie diesla o około 3,1 proc. Chociaż trzeba jeszcze doliczyć zużycie AdBlue (przy Euro 6 co daje wartości zużycia na poziomie 26,3 l/100 km dla Euro 6 i 25,7 l/100 km dla Euro 5. Całkowite zużycie różni się na końcu o około 2,3 proc.

Plus w zasięgu
I być może dzisiaj rzeczywiście nowy Actros Euro 5 i Nowy Actros Euro 6 idą łeb w łeb w kontekście zużycia paliwa. W porównawczym teście na odcinku 10000 km w 2011 roku jeżdżono z konwencjonalnym system tempomatu. Z zastosowaniem systemu tempomatu PCC wspieranym przez GPS (Predictive Powertrain Control) i nową automatyczną skrzynię biegów PowerShift 3 wpływ kierowcy jest dalej minimalizowany. Jako pierwszy na świecie tempomat GPS PCC ingeruje dodatkowo w regulację prędkości i hamowania także w obsłudze skrzyni. W ten sposób system długotrwale poszerza czas zastosowania obniżającej zużycie, seryjnej w nowym Actrosie, funkcji Eco-Roll. Z pewnością PCC pracuje lepiej z silnikiem Euro 6 niż jakikolwiek kierowca.

A. Schwartz


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 5 lat temu.