Select Page


MERCEDES-BENZ i UNIMOG: Gwiazdy na każdy teren


 

Pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz i Unimog w branży budowlanej od lat są synonimem jakości, użyteczności. Czy tak faktycznie jest, sprawdziliśmy na poligonie Kajkowo w okolicach Ostródy.

Mercedes-Benz na poligonie Kajkowo przygotował pokaz użyteczności swoich pojazdów w trudnych warunkach, porównywalnych z placami budowy. Oferta pojazdów ciężarowych obejmuje pojazdy Mercedes-Benz (Axor, Actros, Atego i Zetros) oraz Unimog. Wszystkie świetnie radzą sobie w branży budowlanej.

Actros budowlaniec. Do dyspozycji dziennikarzy podstawiono kilka pojazdów z różnymi zabudowami. Był Actros 4141 K 8X6 tylno-zsyp WIELTON, Actros 3341 AK 6X6, 3- stronny wywrot WIELTON, Actros 3341 K 6X4 3-stronny wywrot KH-KIPPER, Actros 4141 AK 8X8 3-stronny wywrot MEILLER, Actros 4141 AK 8X8 tylnozsyp KH-KIPPER, Actros 4141 K 8X4 3-stronny wywrot KHKIPPER oraz 41.AK 8X8 zabudowa Gervasi. Oszczędny, niezawodny i dynamiczny silnik BlueTec® oraz konfiguracja napędu perfekcyjnie pozwalały Actrosowi spełniać najwyższe wymagania. W trudnych warunkach poligonu pojazdy dawały sobie radę bez przeszkód, czasami przewyższając umiejętności kierowców. Warto zwrócić uwagę, że producent oferuje nadzwyczaj długie odstępy pomiędzy przeglądami technicznymi, w opcji silniki Euro 5 i automatyczny system przełączania biegów Mercedes PowerShift offroad, specjalnie dostosowany do eksploatacji na budowie. Co rzeczywiście pozwala lekko i przyjemnie prowadzić ciężki pojazd w terenie, nawet kierowcom z niewielkim doświadczeniem. Wytrzymałość pojazdu zwiększają sprawdzone komponenty: m.in. dostępne na życzenie, ulepszone stalowe kratki ochronne na reflektorach i światłach tylnych oraz standardowa w wywrotkach osłona ze stali szlachetnej chroniąca chłodnicę i silnik. Krótko mówiąc, Actros, jako podwozie ciężarowe, betonomieszarka czy wywrotka, na dwóch, trzech czy czterech osiach, jest doskonale przygotowany do wszystkich zadań w trudnych warunkach na placach budowlanych.

Atego do zadań specjalnych. Tutaj organizator testu zaprezentował dwa pojazdy – Atego 918 AF 4X4, żuraw o momencie udźwigu 5,4 tm oraz wywrotka dwustronna KH KIPPER. Jako podwozie ciężarowe, wywrotka trójstronna, wywrotka z napędem na wszystkie koła czy wywrotka z zabudową bramową – Mercedes Atego jest ze wszech miar atrakcyjny. Do wyboru są dwie kabiny, trzy warianty kokpitu i wiele elementów wyposażenia, które umożliwią optymalną konfigurację Atego do wybranego rodzaju eksploatacji w ramach pomocniczych zastosowań budowlanych. Silniki BlueTec® spełniają normę Euro 5. Na życzenie dostępny jest Atego z silnikiem o mocy 161 kW, już dziś spełniający wymagania jeszcze surowszego standardu emisji spalin EEV, co umożliwia np. wjazd do stref ekologicznych. Również dostępny na życzenie system wyłączający i włączający silnik Motor-Start-Stop powoduje, że Atego jest bardziej przyjazny środowisku. Jego ekonomiczność zwiększają natomiast duże odstępy pomiędzy przeglądami technicznymi oraz zastosowanie wielu niewymagających intensywnej obsługi lub bezobsługowych elementów. Wygoda prowadzenia i doskonała zwrotność czynią Atego idealną ciężarówką do pomocniczych zastosowań budowlanych – w ciasnych uliczkach, na miejskich budowach, w ogrodnictwie i wszędzie tam, gdzie liczy się każdy centymetr.

Waga ciężka i specjalna. Branża budowlana wymaga od pojazdów nie tylko odpowiedniej ładowności, ale przede wszystkim wyśrubowanych zdolności terenowych. A takowe posiadają dwie linie pojazdów specjalnych – Unimog i Zetros. Do testu podstawiono Zetrosa 1833 A 4X4 z zabudową – wywrotka trójstronna KH KIPPER i Unimoga U 5000 Euro 4 ze skrzynią firmy Zikun.

W przypadku Zetrosa mniejsza wysokość pojazdu oznaczała większe możliwości. Mała wysokość konstrukcyjna sprawia, że Zetros jest w terenie zwrotniejszy i bardziej uniwersalny. Umożliwia ona pokonywanie przejazdów o niskiej skrajni, a także bezpieczne wsiadanie i wysiadanie. Dzięki niej również załadunek i transport Zetrosa (np. koleją) są łatwiejsze. Kabina umożliwia montaż zabudowy obejmującej całą długość pojazdu (np. zabudowy do transportu rur albo żurawia). Konstrukcja Zetrosa z silnikiem wysuniętym przed kabinę oraz charakteryzujące go idealne rozłożenie ciężaru dają optymalne właściwości jezdne i komfort prowadzenia. Tym samym Zetros zapewnia ogromną mobilność – nawet w bardzo trudnych warunkach terenowych.

Zarówno Zetros, jak i Unimog w wersjach budowlanych doskonale pracują w trudnych warunkach terenowych. Zastosowana rama w podwoziach Unimog U 3000/ U 4000/ U 5000 jest specjalną ramą „łukową” podatną na skręcanie. Mocowanie do niej silnika, skrzyni biegów, kabiny oraz skrzyni ładunkowej i innych zabudów specjalnych jest realizowane w oparciu o montaż na trzech punktach podparcia – takie rozwiązanie pozwala „pracować” ramie podczas jazdy w terenie. Wszystkie pojazdy Unimog wyposażane są w osie portalowe, których zastosowanie zwiększa znacznie możliwości trakcyjne w warunkach terenowych.

Przełączanie biegów jest elektropneumatyczne (EPS) typu Telligent. Jest ono wygodne i łatwe w obsłudze, z wyborem preselekcyjnym biegów, tzn. po wybraniu kierunku zmiany biegu, wyświetlany jest, jako podpowiedź, optymalny bieg dla bieżącego obciążenia silnika i prędkości jazdy. Pojazdy Unimog w wersji U 3000/U 4000/U 5000 posiadają napęd na wszystkie koła z blokadami mechanizmów różnicowych przedniej i tylnej osi. Blokada załączana/wyłączana jest podczas jazdy elektropneumatycznie. Dodatkowo zamontowany jest w nich układ EQR (szybki rewers), którego zadaniem jest niwelowanie poślizgu kół. Unimog wyposażany jest w silniki z zakresu mocy od 110 kW (150 KM) do 160 kW (218 KM). Wszystkie pojazdy spod znaku „gwiazdy” celująco zdały egzamin na poligonie.

opr.  Redakcja







 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.