Select Page


Renault T jak transport dalekobieżny


Renault_Trucks_T_Long_Haul_
 

Zapomnijcie o Magnum.  Nowym królem dalekobieżnych tras jest Renault T. Sprawdziliśmy, jak na drodze spisuje się nowa rodzina ciężarówek Renault, już z wyraźnym udziałem skandynawskich genów.

Nowe ciężarówki Renault są produkowane w Bourg-en-Bresse. Podczas Long Haul Days producent podstawił najbogatsze wersje flagowej serii T. Punktem startowym była  fabryka kabin w Blainville-sur-Orne w Normandii. Jazdy odbywały się na wymagającym odcinku wiodącym ku wybrzeżu Atlantyku.

Szpaler ponad 20 pojazdów testowych serii T o zawadiackim obliczu był imponujący. Poprzez ten bardzo agresywny wyraz „twarzy” Renault Trucks dokonało wyraźnego odcięcia od poprzedników – Magnum i Premium Route. Poprzez ten zabieg zadbano również o jasne rozgraniczenie między całą konkurencją, a przede wszystkim Volvo Trucks.

Volvo Trucks i Renault Trucks jako marka są już pod jednym sztandarem Volvo Group. Nawet jeśli cele na pozór są zbieżne, to jednak konkurencja między rodzeństwem jest często wyjątkowo ostra, wręcz na pograniczu kanibalizmu. Zatem nie bez kozery, w tej sytuacji, jest strategia dwóch marek, także w odniesieniu do silników Euro 6.

Mocne typy

Ciągniki z serii T Renault Trucks wyglądają trochę jak „źli chłopcy”. Wyraźny i oryginalny design z grillem w formie trapezu, zdecydowanie podkreślony przez światła, wymaga czasu i opatrzenia. Nowa „twarz” serii T zdecydowanie wyraża siłę i pewność siebie. Wyraźnie męski typ.
W pierwszej rundzie jazd testowych Renault Trucks wskazało na flagowy pojazd T 520 z kabiną Top „High Sleeper Cab”. Duża kabina z płaską podłogą wzmacnia wrażenie zuchwałości, ale daje także poczucie elegancji.

Podczas Long Haul Days  flagowy  następca Magnum, T 520, był dostępny z kabiną Top o wysokości wnętrza 2,10 m. Pod płaską podłogą kabiny zamontowany był silnik DTI 13 o pojemności 12,8 l. Sześciocylindrowy rzędowy Diesel z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim  osiąga moc 520 KM, w zakresie od 1450 do 1900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 2550 Nm, który jest dostępny w zakresie od 1050 do 1400 obr./min. Dzięki temu T 520 nawet, gdy pracuje jako koń pociągowy zestawu o masie 40 t, przyspiesza z łatwością od 0 do prędkości 80 km/h.

Wysoka pozycja w kabinie Top budzi wręcz królewskie odczucia. A płaska podłoga przy wysokości 2,10 m daje komfort, tak niezbędny przy pokonywaniu  międzynarodowych tras. Do tego dochodzi niski poziom hałasu w kabinie i bardzo komfortowe podwozie.

T 460 z „Sleeper Cab” jest pomyślany raczej jako następca Premium Route. Kabina jest osadzona niżej, o około 20 cm, czyli wysokość tunelu silnika. Ten model z kolei ma sportowy wygląd. W transporcie dalekobieżnym oferuje także wysoki poziom komfortu. W T 460 pracuje silnik o pojemności 10,8 l Common-Rail DTI 11. 6-cylindrowy silnik rzędowy ma moc 460 KM przy 1800 obr./min i posiada maksymalny moment obrotowy  2200 Nm w zakresie od 950 do 1400 obr./min. Silnik imponuje dużą elastycznością i ma mocny dół, co czuć gdy wskazówka ledwie przekroczy barierę obrotów biegu jałowego. Przy jeździe po płaskim terenie DTI 11 w T 460 oraz  DTI 13 w T 520 pracują bez najmniejszej zadyszki.

Nieco niższa pozycja siedzenia w Sleeper Cab, w porównaniu z High Sleeper Cab,  pozwala kierowcy T 460 być bliżej asfaltu. A to przekłada się na większe czucie drogi.

O ile da to się ocenić podczas krótkiego choć całkiem wymagającego odcinka testowego (jeździliśmy po wąskich drogach, włącznie z ciasnymi przejazdami przez normandzkie miejscowości), to można stwierdzić, że Renault Trucks udało się po mistrzowsku dostroić układ jezdny, co umożliwia harmonijną i płynną jazdę. Dotyczy to zarówno T 520, jak i T 460.

T_33

Perfekcyjne kierowanie

Dziennikarzom przypadła do gustu także prosta obsługa  Przykładem jest automatyczny system hamulca ręcznego. Przy wyłączeniu zapłonu hamulec postojowy aktywuje się automatycznie. A po starcie silnika kierowca musi tylko aktywować skrzynię i wcisnąć pedał gazu. Przy ruszaniu automatyczny system hamulca ręcznego zwolni koła i już można ruszać w trasę. Jest to proste, a kierowca szybko może się do tego przyzwyczaić.

Już po ruszeniu w oczy rzucają się kolejne praktyczne rozwiązania. Duży plus za automatyczną 12-biegową skrzynię z Optidriver. Jak już wcześniej było wspomniane, teraz konieczny jest tylko wybór z „neutralnego” na „automatyczny” i lekki nacisk na pedał gazu, żeby wprawić w ruch T. Wszystko inne jak sprzęgło, przełączanie biegów czy wybór biegu przejmuje Optidriver. System pracuje szybko, precyzyjnie wybierając biegi do obciążenia. Żaden kierowca nie zrobiłby tego lepiej.

Jako opcja Optidriver dostępny jest moduł Fuel-Eco, który połączony jest z nowym tempomatem Eco Cruise Control. Teraz w tempomacie oprócz funkcji wolnego biegu Optiroll dochodzi także interwencja w strategię przełączania biegów, w celu dalszej redukcji zużycia paliwa. Za zachowanie podczas kierowania modelom T należy się szczególna pochwała: kierowanie okazuje się proste i dokładne.

T_35

 

Dla kierowcy

Renault Trucks poprzez modele T pracuje także na dobrą opinię wśród kierowców. Na nowo zaprojektowano miejsce pracy kierowcy, które przekonuje ergonomią i prostotą obsługi dzięki intuicyjnemu i przejrzystemu układowi oprzyrządowania z 7-calowym wyświetlaczem na czele. Dzięki tym rozwiązaniom kierowca ma wszystko w zasięgu wzroku.

Nowe fotele, zaprojektowane przez Recaro specjalnie dla Renault Trucks, z trzypunktowymi, czerwonymi pasami bezpieczeństwa, ergonomiczna deska rozdzielcza z 7-calowym wyświetlaczem głównym (największym na rynku) i zmieniony układ przełączników umożliwiają przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Pojazdy T są również wyposażone w schowek dostępny zarówno z zewnątrz, jak i wnętrza kabiny, do której prowadzą drzwi o kącie otwarcia 85°.
Kierowcy mają do dyspozycji szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo takich jak np. reflektory doświetlające zakręt i wielofunkcyjne koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach.

Wyjątkowa jest obsługa funkcji tempomatu na kierownicy multifunkcjonalnej, do czego używane są także przyciski na dolnej stronie kierownicy. Wymaga to na początku przyzwyczajenia, funkcjonuje jednak bardzo dobrze, a kierownica posiada przejrzysty układ guzików.
W razie potrzeby kierowca może użyć znajdującego się na desce rozdzielczej przycisku 24/7 w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu, co jeszcze bardziej ułatwia wybranej, jednej z 1600 na całym świecie, stacji obsługi Renault Trucks sprawowanie opieki serwisowej nad pojazdem.

Podobało nam się także proste uporządkowanie najważniejszych funkcji wokół kierownicy multifunkcyjnej. Do tego dochodzi wiele praktycznych schowków w polu kierowcy. Kolejne użyteczne detale to szybkie obniżanie fotela i podnoszona kierownica dla łatwego wsiadania i prostego przejścia do tunelu silnika i na stronę pasażera.

High Sleeper Cab w T 520 przy wysokości 2,10 m z prostą podłogą oferuje prawdziwy komfort na międzynarodowych trasach dalekobieżnych. Wysokiej jakości materiały i korzystny podział na część do pracy, codziennego użytku i spania zapewnia dobrą atmosferę i ponadprzeciętny komfort. Dolne łóżko można wyciągnąć do szerokości 80 cm. Poza tym jest tutaj drabinka dla wygodnego wejścia na górną leżankę.

Następca Magnum posiada duże schowki nad przednią szybą i pod leżanką oraz popularne schowki zewnętrzne zapewniające odpowiednią ilość miejsca na bagaże. Jeśli kierowca nie używa górnej leżanki może podnieść do góry przedni brzeg łóżka, dzięki czemu zyska kolejny duży schowek.
Sleeper Cab w T460 we wszystkich punktach jak miejsce pracy, kokpit i podział przestrzeni jest identyczna z High Sleeper Cab. Poza tym wysokość stania na tunelu silnika jest zredukowana o ok. 20 cm. Za to przy wejściu do kabiny znajdują się tylko trzy stopnie, zamiast czterech. Kolejne wspólne detale wyposażenia to system ostrzegania przed kradzieżą czy mechanizm zamknięcia drzwi.

 

Wysoki poziom bezpieczeństwa

Renault Trucks w nowej generacji ciężarówek Euro 6 jest przygotowany także jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa. Nowe systemy asystenckie pomagają uniknąć wypadków. Do standardu w serii T, oprócz hamulców tarczowych, należą także inteligentne systemy jak EBS z ESP i ASR. Kolejne opcje to Hill-hold (pomoc przy podjeżdżaniu pod górę), ACC (Adaptive Cruise Control), system ostrzegania przed kolizją z przodu i asystent pasa ruchu, który ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Ułatwiono także obsługę techniczną poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne po stronie lewej.
Seria T została także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego.

Ponadto, Renault Trucks nadal oferuje swoje wypróbowane prooszczędnościowe rozwiązania takie jak m.in. Optifuel Infomax – system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa, który w połączeniu ze szkoleniem Renault Trucks w zakresie jazdy ekonomicznej (dotychczas przeszkolono ponad 25000 kierowców) może przyczynić się do dalszej redukcji zużycia paliwa nawet o 15%.

 

Ulubieniec przedsiębiorstw

Coraz bardziej samochody ciężarowe są przyporządkowane rozwiązaniom transportowym. Ten popyt pokrywa rosnący know-how i rozległe portfolio usług Renault Trucks. Dzięki temu producent pojazdów ciężarowych może towarzyszyć swoim klientom w ciągu całej żywotności ciężarówki dzięki finansowaniu, ubezpieczeniom, narzędziom do redukcji zużycia paliwa, treningom jazdy dla racjonalnego sposobu jazdy czy lokalnym usługom serwisowym dla zapewnienia wydajnej konserwacji i obniżenia kosztów przestojów.

Opr. ZW

Ściągnij cały artykul


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.