Select Page


SCANIA: Osiłek ze szkockim charakterem


 

Podczas testu Scania R 730 przeniosła swoją potężną liczbę koni mechanicznych i moc momentu obrotowego zaskakująco oszczędnie na asfalt, a także zachwyciła nowym wyglądem V8 i elitarnym wyposażeniem.

Flagowy olbrzym. Nowy pojazd flagowy Scania R 730, jako najsilniejsza ciężarówka drogowa świata z mocą 730 KM przy 1900obr./min i potężnym maksymalnym momentem obrotowym 3500 Nm w zakresie 1000-1350 obr./min, robi wrażenie. Od września tego roku Scania R 730 ma wejść na rynek.
W oczy rzuca się od razu symbol Scania, oznaczenie modelu i emblemat V8, a także chromowane listwy wokół wlotów powietrza. Do tego dochodzi charakterystyczny przedni grill z siatką o specjalnym wzorze, w kolorze Black Brilliant oraz ciemne obramowanie reflektorów ksenonowych. Także dla wnętrza Scania przygotowała specjalny Design V8 z metalowymi pedałami i insygniami V8. Opcjonalnie do wyboru dla modelu V8 jest wysmakowane wykończenie skórą.
Możliwość siedzenia w nowej Scania R 730 jest czymś wyjątkowym. Srogi wygląd i elitarne, drogie wyposażenie V8 sprawiają, że serca truckerów biją szybciej. Do tego dochodzi bardzo cicha i pozbawiona wibracji praca nowego mechanizmu napędowego 16,4 l Common Rail Diesel zarówno na biegu jałowym, jak i podczas jazdy. Już ruszanie pojazdem o 40 t masy całkowitej jest wielkim przeżyciem. Pojazd osiąga wybraną prędkość za pomocą niewielu przełączeń biegów. To niesamowite, jak Scania R 730 przezwycięża na autostradzie nawet długie wzniesienia.

Potężna moc pod nogą. Kierowca ma do dyspozycji stosunek mocy ok. 18,3 KM/t i potężny moment obrotowy 87,5 Nm/t.
Podczas testu nowa generacja Opticruise okazała się idealną obsadą dla układu napędowego. Kierowca musi tylko dodawać gazu wszystko inne, jak wybór biegu, sprzęgło i przełączanie biegów załatwia automatyczna skrzynia biegów.

Zaskakująco oszczędna. Podczas testu Scania R 730 osiągnęła zaskakująco oszczędne wyniki na autostradzie 32,2 l/100 km przy średniej prędkości 82,2 km/h. Wynik całkowity (pojedyncze wyniki patrz tabelka) 35,8 l/100 km przy 74,1 km/h także nie wypada źle. Dla porównania wyniki testowe najoszczędniejszej Scania V8 R 500 – na autostradzie 32,1 l/ 100 km przy 80,5 km/ h i wynik całkowity 35,6 l/100 km przy 73 km/h. Poza tym pojazd ten z silnikiem V8 Diesel DC 16 (15,4 l pojemności, 500 KM przy 1800 obr./min i 2500 Nm przy 1000-1350 obr./min) jeździł podczas korzystnych warunków pogodowych.
Patrząc w ten sposób Scania dokonała dobrego kroku z nowym silnikiem 16,4 l V8 DC 16 21 730 Euro 5 SRC EEV. Jest on częścią nowego systemu Scania ze średnicą cylindra 130 mm i ma wspólne, ważne komponenty z silnikami DC-13. Na pierwszym miejscu jest Scania XPI (Extra High-Pressure Injection) – wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail z maksymalnym ciśnieniem wtrysku 2400 bar. Technologia Common Rail, niezależnie od pozycji wałka rozrządu, umożliwia stosowanie wtrysku zarówno jedno-, jak i wielofazowego, przykładowo dla lepszego spalania i supercichej pracy silnika. Do tego przyczynia się także blok cylindrów odlewany z żeliwa wermikularnego CGI (Compacted Graphite Iron), który wytrzymuje wysokie ciśnienie spalania, a jednocześnie nie zwiększa nadmiernie masy własnej silnika.
Kolejne ciekawe rozwiązanie techniczne nowej V8 to VGT (turbosprężarka o zmiennej geometrii), która pozwala regulować ciśnienie doładowania i prędkość wirnika turbiny w dużym stopniu niezależnie od prędkości obrotowej silnika, zapewniając szybsze reakcje jednostki napędowej przy niskich obrotach oraz szybsze działanie układu wykonawczego Scania Opticruise. Układ sterowania Scania kontroluje działanie silnika i wszystkich systemów z nim związanych, a także komunikuje się z pozostałymi systemami pojazdu. Do tego należy także ulepszony układ kontroli emisji spalin SCR z dwoma sensorami tlenków azotu (NOx) dla jeszcze bardziej precyzyjnej regulacji AdBlue.


Zgodnie z obowiązującym cennikiem netto model podstawowy Scania V8 R 730 Topline 4×2 można mieć za około 120 tys. 518 euro. W porównaniu z aktualnym modelem flagowym Scania V8 R 620 Topline trzeba dopłacić około 12238 tys. euro, przy czym R 730 dostarczany jest od razu z nową Opticruise w technologii bez pedału sprzęgła i jest zgodny z normą Euro 5 i certyfikacją EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). Do tego dochodzi oszczędna moc nowego silnika V8 Common-Rail-Diesel DC 16 21 730, z którym później Scania ma zamiar osiągnąć także normę Euro 6. Kompletne wyposażenie pojazdu testowego to 152 tys. 655 euro. W tym można otrzymać systemy asystenckie Hightech jak ESP za 2080 euro, ACC za 2058 euro (tylko w powiązaniu z ESP i retarderem za 3818 euro) oraz ostrzeżenie o przekroczeniu linii LDW za 2425 euro. W takich pojazdach jak Scania R 730 nie powinno się rezygnować z tych systemów. Bądź co bądź Scania posiada atrakcyjny pakiet bezpieczeństwa z EPS, ACC, LDW, a także poduszką powietrzną i napinaczem pasa bezpieczeństwa za mniej niż 5000 euro (doliczając retarder). W pełnym wyposażeniu pojazdu testowego jest także TPM – monitorowanie ciśnienia w oponach za 1170 euro, ogrzewanie kabiny za 1963 euro i wiele więcej.

Adelbert Schwarz


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 7 lat temu.