Select Page


TEST: Setra S 415 GT-HD


 

Goni brata z TopClass

Dystans do drogiej TopClass staje się mniejszy – teraz istnieje Setra GT-HD z wyposażeniem, które niegdyś zarezerwowane było dla droższych marek. Ten dwuosiowy pojazd jest mocny i szybki. A przy tym tak bezpieczny jak nigdy dotąd.

Kolor i mistrzowskie lakierowanie odmieniły nie do poznania raczej skromny pojazd użytkowy. Dwuosiowa rozsądna Setra błyszczy w kolorze beżowego metaliku wraz z kołami Alcoa. Dwuosiowiec z 49 siedzeniami o długości 12 m zalicza się do typowych autobusów podróżnych – tylko kartka z danymi zdradza nieco wyższą moc silnika. Powszechnie znany i uniwersalny diesel OM 457 LA umieszczony z tyłu generuje 456 KM i 2200 Nm momentu. Silnik współpracuje z nową sześciobiegową skrzynią, która za pomocą długich przełożeń Overdrive ma obniżać liczbę obrotów. Poza tym trzeba się dokładnie przyjrzeć, żeby zidentyfikować wszystkie detale i wprowadzone zmiany, które to zbliżają autobus podróżny ComfortClass do elity. Setra. GT-HD chroni swoją osobowość za pomocą Front Collision Guard. Oko radaru współpracuje z ART (tempomat regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu) i ABA (Active Brake Assist). Wysokopokładowa Setra nawet samodzielnie hamuje, jeśli na końcu korka staje się coraz ciaśniej. Ambicje. Nie tylko zmiany służą GT-HD. Poważnie także wzrosła cena. 300000 euro to nie bagatela za dwuosiowiec, z drugiej strony jest to wciąż dobre 30000 euro różnicy od dwuosiowca HD TopCalss. Oczywiście konkurenci zwęszyli okazję, także oni ze zmodernizowaną ofertą dążą w kierunku jakości premium.
Po pierwszym tankowaniu kontrolnym, z zapełnioną toaletą i pełnym zbiornikiem na wodę, droga prowadzi w kierunku wagi. Wysokopokładowa Setra jest gotowa do 1000 km podróży. Masa własna została określona przez producenta na 13500 kg. Mimo diety wagowej z aluminiowymi kołami i „odtłuszczonym” szkieletem przy pełnym obciążeniu możliwe jest tylko 88 kg zamiast 100 na siedzenie, wliczając kierowcę i przewodnika. Bagażnik ma skromną pojemność 8,4 m³. Za to pojazd z niemieckiego Ulm nie oszczędza podczas tankowania, zabiera ze sobą prawie 500 l, wystarczająco na przejechanie 2000 km. Setra najbardziej „lubi” długie trasy, to przynajmniej jest pewne.

Specjalność – długa trasa. Bez wątpienia na autostradzie autobus daje imponujące przedstawienie. Mikstura 2200 Nm i 456 KM oraz dogodnych przełożeń czyni z tego 18 t pojazdu krążownik długodystansowy. Duża moc silnika uskrzydla dwuosiowca na 700 km autostrady z przeciętną prędkością ponad 98 km/h. Nawet na wzniesieniach utrzymuje on prędkość, ciągle na szóstym biegu. Ani razu nie przełączamy biegu na autostradzie, przy 70 km/h z 900 obrotami sześciocylindrowy silnik rzędowy ma ciągle wystarczająco dużo energii. Z pełnym rozmachem radzi sobie Setra ze standardowymi wzniesieniami na autostradzie (do 4,7 proc.). Dla prędkości 100 km/h wystarczy teraz 1380 obrotów, nowa sześciobiegowa skrzynia obniża liczbę obrotów o 100.

Dzięki temu Setra pozostaje bardzo oszczędna i na całym dystansie nie przekracza 23 litrów – to nowa obniżona wartość, uwzględnia także zużycie AdBlue. Pasażerowie słyszą niewiele z szybkiej jazdy. Setra z ComfortClass oferuje akustyczny komfort na poziomie ekstraklasy. Donośne dudnienie z dolnego pokładu towarzyszy pełnemu obciążeniu silnika – ale nawet w ostatnich rzędach nie jest to nieprzyjemne. Podwozie także nie ustępuje – długie koleiny pokonuje jak gdyby nigdy nic. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów wspiera się mocnymi stabilizatorami. Do granic wytrzymałości doprowadza pasażerów, mimo wysokiego komfortu, ograniczona przestrzeń na nogi – z 3-gwiazdkowym wyposażeniem wysokopokładowa Setra nie jest już pojazdem na bardzo długie wyprawy.

Dla kierowcy nie gra to żadnej roli – Setra rozpieszcza go kokpitem Long-Distance o wysokiej jakości. Kierowca siedzi wygodnie, a wokół siebie, na wyciągnięcie ręki, ma wszystkie elementy obsługi. Z tempomatem regulującym odstęp (ART) utrzymuje wysoką prędkość, po hamowaniu z wydajnym Voith-retarderem system przyspiesza bez interwencji kierowcy do ustawionej prędkości. Prosto i praktyczne. Dwuosiowiec jedzie spokojnie, jego systemy asystenckie utrzymują się dyskretnie, ale na wyciągnięcie ręki. Przy czym chcielibyśmy stanąć w obronie asystenta toru jazdy – to pewne, jest on czasem uciążliwy, ale uczy kierowcę dokładnej i skoncentrowanej jazdy. W GT-HD brakuje tylko jasnych świateł ksenonowych dla jazdy nocą – to pozostało zarezerwowane dla drożej TopClass.

Przejażdżka po mieście lub podróże. Nawet nowicjusze nie mają problemów. Wystarczy parę minut, aby zorientować się i przejechać krótki odcinek. Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja – wszystko reguluje się samoczynnie. Sześciobiegowa skrzynia pracuje wprawdzie z krótką drogą przełączania, ale jest nieprecyzyjna i „ciężka”. Także pedały zasługują na krytykę. „Stojące” nie są z pewnością ostatnim krzykiem mody. Natomiast układ kierowniczy ZF to czysta poezja. Pracuje – jak to ceni każdy kierowca – dokładnie i lekko. W zasadzie GT-HD prowadzi się pewnie i stabilnie. Na wysokim biegu i ciasnych zakrętach, z pełną mocą pod górę, z wyczuciem i szybko na drogach krajowych. Setra jest niezastąpiona na krótkich trasach. Zachwycające jest przyspieszenie na krótkim odcinku, kiedy 18-tonowy pojazd na dużym biegu pozostawia za sobą roboty drogowe na autostradzie. Standardowa wysokopokładowa Setra nie jest żadną lektyką, jej podwozie komfortowo pokonuje wszystkie nierówności, nieco sztywno, ale zawsze bezpieczenie.

Radosne kolory przyciągają pasażerów. Wprawdzie wąskie wejście ogranicza pośrodku poruszanie się pasażerów. Później nic nie stoi na przeszkodzenie radości z krótkich podróży. Siedzi się dobrze, dzięki wysokiej jakości monitorów i głośników pasażerowie są dobrze poinformowani. Można się odprężyć podczas podróży, w wysokiej jakości fotelach.

Naszym zdaniem. GT-HD jest szybki i bezpieczny, subiektywnie można poczuć się jak w autokarze Premium. To nie musi być droga TopClass, w każdym razie nie w 12-metrowym formacie, który odpowiada każdym zastosowaniom – na drobne przejażdżki, krótkie transfery, wycieczki czy przewóz pracowników. Setra GT-HD jest autobusem wysokopokładowym, który może opanować wszystkie dyscypliny. Tak bezpieczny, jak tylko niewielu może być. W pełni wyposażony zbliża się niebezpiecznie do swojego brata TopClass HD, za którym przemawia coraz mniej.

Wolfgang Tschakert


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.