Select Page


Volvo: FE 320 6×2 Euro5


 

Zwinne pojazdy dostawcze o dużej ładowności są poszukiwane. Odpowiedzią może być Volvo FE 320 6×2 Euro 5 z aktywnie sterowaną 7,5 t osią wleczoną A-HYSBS i 26 t masy całkowitej.

Imponujące jest jak FE 6×2 o długości ok 10,20 m z aktywną osią wleczoną wchodzi w ciasne zakręty. Mały rozstaw osi, 4,75 metra zapewnia tylko 18,10 m średnicy skrętu. O zwinności niech świadczy fakt, że FE 4×2 przy tej samej długości pojazdu potrzebuje już 5,80 m rozstawu osi, a średnica skrętu przy 21,40 m wynosi o 3,30 m więcej. Volvo z aktywną osią wleczoną zmniejsza zużycie opon, a puste lub częściowo załadowane oszczędza jeszcze paliwo dzięki seryjnej funkcji podnoszenia osi.

Dzięki aktywnej osi wleczonej i 2,30 m szerokości kabiny z przodu nowym Volvo FE 6×2 szczególnie dobrze manewruje się w ciasnych zakrętach. Koła na trzeciej osi skręcają odpowiednio zarówno podczas jazdy do przodu, jak i tyłu. Wymaga to przyzwyczajenia przede wszystkim przy cofaniu – tył skręca wyraźnie w wyznaczonym kierunku już przy małych obrotach kierownicy. Ponadto FE kieruje się wzorowo. Volvo zainwestowało dodatkową pracę w rozwój elektrohydraulicznego sterowania osi wleczonej. Przy prędkości w zakresie od 0 do 15 km/h system kierowania pracuje z maksymalnym wychyleniem przednich kół o 11,5°, przy prędkości 15 – 38 km/h działanie systemu jest redukowane, a przy 38 km/h ma miejsce hydrauliczna blokada osi wleczonej w ustawieniu do kierunku jazdy na wprost. To zapewnia najlepszą zwrotność przy małych prędkościach, a przy prędkości od 15 km/h wzwyż, dużą stabilność jazdy oraz odporność na koleiny.

Seria produkcyjna FE ma do zaoferowania kierowcy parę rzeczy. Volvo oddało ją do użytku dopiero w 2006 roku, tak aby wzmocnić m.in. swój segment klasy średniej pojazdów dystrybucyjnych miejskich i regionalnych. Decydujący jest przy tym koncept kabiny FE ze wspomnianą już szerokością zewnętrzną 2,30 m dla większej zwrotności pojazdu. Kabina sypialna L3H1 o długości 2,20 m oferuje wygodne miejsce. Wewnętrzna wysokość od podłogi do dachu wynosi 1,61 m (na tunelem silnika jest jeszcze 1,25 m). W tej przestronnej kabinie za siedzeniami znajduje się także wygodna leżanka.

Stanowisko kierowcy jest eleganckie i pod każdym względem pierwszej klasy. Do tego dochodzą zręcznie umiejscowione półki o sporej pojemności, gdzie można umieścić dokumenty lub niewielki bagaż. Wnętrze cechuje się ponadprzeciętnie wysoką jakością, jak na pojazd średniej klasy, oraz przytulną atmosferą. Imponujący jest także niski poziom hałasu w kabinie. Widoczność drogi jest wyśmienita, a perspektywa w lusterku wstecznym szeroka. Niezwykłe są także obszernie oszklone drzwi pasażera „Vision”. Kierowca ma możliwość zerknięcia na chodnik. Łatwe wsiadanie jest idealnie dopasowane do transportu dystrybucyjnego. Dzięki składanej do góry kierownicy oraz szybkiemu obniżaniu siedzenia kierowcy z fotela można bez problemu dosięgnąć pierwszego z dwóch stopni do wysiadania i wsiadania. W transporcie dystrybucyjnym ważna jest także możliwość łatwego przejścia na stronę pasażera. W FE wymaga to nieco gibkości.

Volvo FE 320 6×2 Euro5 posiada dużą moc – 320 KM przy 2300 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm od 1200 do 1700 obr./min. Stosunek mocy przy masie całkowitej 26 t wynosi 12,3 KM/t, a elastyczność maksymalnego momentu obrotowego 46,2 Nm/t. Całkowite przełożenie układu napędowego sięga 1480 obr./min przy prędkości 80 km/h. 8 biegów przednich w lekko przełączającej się 9-biegowej skrzyni manualnej okazuje się bardzo przydatnych w transporcie dystrybucyjnym. FE 320 6×2 rozpędza się przy pomocy niewielu przełączeń biegów. Jazda testowa była dla Volvo FE 320 6×2 Euro 5 pożegnalną prezentacją. Obecnie Volvo odnawia serie D7, D11, D13 i D16 rozszerzając moc od 240 do 700 KM. Liczne ulepszenia techniczne z naciskiem na optymalne spalanie i nowy katalizator SCR umożliwiają większe osiągi, obniżoną emisję spalin i do 3 proc. mniejsze zużycie paliwa. Przykładowo seria D7 o dotychczasowej mocy 240, 280 i 320 KM i maksymalnym momencie obrotowym 920, 1050 lub 1200 Nm osiągnie w przyszłości moc 240, 260, 300 i 340 KM i maksymalny moment obrotowy 940, 1010, 1160 i 1300 Nm.

Na odcinku testowym Volvo FE 320 6×2 Euro 5 pokazało swoją ekonomiczną stronę.Przy średniej prędkości 69,3 km/h osiągnęło ogólny wynik 29,3 l/100 km (szczegółowe wyniki patrz tabelka). Aktualny FE 320 6×2 Euro 5 z napędem ZTO 1109 i aktywną osią wleczoną można otrzymać za 88510 euro netto. Godne polecenia wyposażenie kompletne, zawierające takie detale jak np. wyposażenie „dystrybutor+”, kabina sypialna L3H1 i drzwi „Vision”, to koszt 5945 euro, co razem sumuje się na kwotę 94455 euro.


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 8 lat temu.