Select Page


VOLVO: FMX


 

Szwedzkie buldogi chcą ugryźć rynek

Solidne modele FMX o twarzy buldoga mają wywalczyć dla Volvo Trucks najwyższy udział w rynku branży budowlanej.

Można już je było zobaczyć podczas targów Bauma w Monachium. Teraz Volvo Trucks pokazuje modele FMX podczas pierwszej prezentacji pojazdów w Szwecji. Za twarzą buldoga typu FMX z wysuniętym zderzakiem ukrywa się solidny koncept dla zastosowań budowlanych. W kamieniołomach w Göteborg okazało się, że na podstawie wypróbowanej serii FM, Volvo Trucks udało się stworzyć jeszcze bardziej solidny typ konstrukcyjny dla ekstremalnych warunków. Volvo Trucks podczas jazdy testowej w kamieniołomach zaoferowało interesujący przekrój modeli FMX. Były to wywrotki w konfiguracji osi 6×4, 8×4 i 8×6 oraz jeden ciągnik siodłowy 4×4 z 3-osiową wywrotką budowlaną.

Bez problemów. Podczas pierwszej jazdy testowej uznanie próbował zdobyć FMX 420 8×4: załadowana wywrotka czteroosiowa pewnie przeszła przez wszystkie egzaminy. W końcu silnik DC 13 C ma do zaoferowania dobre 420 KM mocy i silny maksymalny moment obrotowy 2100 Nm. Z kolei FMX 420 8×4 poruszał się w terenie z zadziwiająco niższą liczbą obrotów. Nawet strome wzniesienia były pokonywane na średnim poziomie liczby obrotów. Moc silnika VEB+ 510 KM zapewnia na stromych wzniesieniach bezpieczne i wolne od zużycia hamowanie.

Godna uwagi jest jazda FMX 8×4 na wyboistej drodze żwirowej z różnymi wzniesieniami i spadzistymi odcinkami, stromymi pagórkami i wybojami, a także na specjalnie przygotowanym odcinku z zakrętami. Czteroosiowe podwozie z pneumatycznym zawieszeniem łagodnie przewozi kierowcę i ładunek przez teren. Do tego dochodzi niski poziom hałasu w kabinie.

I-Shift dla budowy. I-Shift jest kolejną kartą atutową firmy Volvo Trucks w przypadku FMX. 12-biegowa skrzynia automatyczna z regulacją programu jazdy dba nawet w najcięższych sytuacjach o proste sterowanie. To po prostu fantastyczne, jak I-Shift pracuje w terenie. Podjazdy są delikatne, a szybkie zmiany biegów optymalizują wykorzystanie momentu obrotowego. To rozwiązanie sprawdza się także przy ruszaniu z miejsca na ekstremalnych wzniesieniach, przy czym asystent ruszania skutecznie uniemożliwia stoczenie się pojazdu do tyłu. Volvo Trucks stworzyło dla I-Shift nowy pakiet Software dla ekstremalnych zastosowań i dodatkowo dokłada czujnik obciążenia. Dzięki temu mikroprocesor może teraz wybrać bieg podczas ruszania zarówno w zależności od nachylenia pojazdu, jak i od masy ładunku oraz optymalnie dopasować zmianę biegów podczas jazdy. Pakiet dodatkowy „off-road” został przygotowany specjalnie do zastosowań budowlanych i zawiera funkcje, które umożliwiają np. „rozkołysanie” pojazdu nawet w najtrudniejszych sytuacjach. To gwarantuje zawsze poprawny wybór biegu dla ekonomicznego transportu zarówno w terenie, jak i na ulicy. W I-Shift nie ma przełączania biegów, co oszczędza paliwo i ogranicza zużycie pojazdu. Poza tym kierowca może skoncentrować się w pełni na terenie lub jezdni, przez co jedzie bezpieczniej. Kolejną zaletą obsługi jest precyzyjne kierowanie. Do tego dochodzi znakomita widoczność z kabiny
na drogę i w dużych lusterkach wstecznych, a także dobrze zrobione miejsce pracy kierowcy z odpowiednim kokpitem i przejrzystym wyposażeniem.

W drodze z FMX. Jazdy testowe kolejnymi typami FMX, jak FMX 500 8×4, FMX 410 6×4 i ciągnikiem siodłowym FMX 460 4×4 dały także pozytywne wrażenia. W każdej jednak były małe różnice. FMX 8×4, jako 4-osiowiec, poruszał się w terenie pewnie i z najwyższym poziomem komfortu. Jego dwie osie przednie kierowane dbały o precyzyjne utrzymanie toru jazdy. To wyjaśnia także, dlaczego ten 4-osiowy pojazd jest tak lubiany w budownictwie. FMX 6×3 reprezentuje pojazdy trójosiowe, które w dziale budowlanym mają swój największy udział. Jako pojazdy solo sprawują się szczególnie dobrze w terenie, a jako tytany pracy z 40 t masy całkowitej zestawu jeżdżą wyjątkowo ekonomicznie. Chociaż pojazdy trójosiowe tylko z jedną osią przednią kierowaną, utrzymują mniej precyzyjnie tor jazdy na śliskich terenach i oferują mniejszy komfort zawieszenia, niż pojazdy czteroosiowe. W zestawie z dwuosiowym ciągnikiem 4×2 trakcja szybko przemija. Pomaga użycie ciągnika 4×4 z napędem na wszystkie koła. Komfort zawieszenia w ciągnikach dwuosiowych z ich krótkim rozstawem osi także nie ma porównania z modelami trój i czteroosiowymi.

Do wspólnych cech typów konstrukcyjnych FMX zalicza się głównie wyraźnie wysunięty do przodu trzyczęściowy zderzak z 3 mm solidnej blachy stalowej. Volvo Trucks zintegrowało z nim nowy zaczep do holowania, o dopuszczalnym obciążeniu 25 ton, a pod spodem nowy, antypoślizgowy stopień, wbudowany w osłonę silnika ze stabilnej blachy stalowej. Kolejną cechą rozpoznawalną są reflektory z pojedynczymi lampami na światła długie, mijania, postojowe i kierunkowskazy. Oszczędza to koszty w przypadku uszkodzenia. Opcjonalne jest wysokociśnieniowe urządzenie czyszczące reflektory, stabilna pokrywa ochronna oraz lampy przeciwmgielne wbudowane w narożniki zderzaka.

Kierowca w centrum. Dla krótkiej kabiny istnieje praktyczna drabinka z poręczą i uchwytem na dachu kabiny. Dzięki temu kierowca może wygodnie i bezpiecznie obejrzeć pewne obszary, jak ładownie i ładunek. Do tego dochodzą uchylne pierwsze stopnie wejściowe oraz zmodyfikowane specjalnie dla zastosowania w budownictwie lusterka zewnętrzne. Podczas budowania nowego FMX Volvo Trucks inspirowało się przeprowadzoną wśród kierowców ankietą. Jej wynikiem jest wiele nowych cech, jak już wspomniany zaczep do holowania, nowe stopnie wejściowe, drabinka, uchwyt na dachu kabiny i inne rzeczy. Dużo pracy wykonano także przy wyposażeniu kabiny FMX. Szczególnie praktyczne są nowe maty gumowe. Dodatkowe kanty boczne utrzymują brud i błoto na solidnych, łatwych do czyszczenia matach. Kolejne nowości w wyposażeniu, jak stół ze specjalnie ukształtowanym blatem z wgłębieniami na kubki i długopisy, praktyczny schowek oraz uchwyt do papieru wykonany z wodoodpornej tkaniny zwiększają komfort kierowcy w kabinie. Do wyboru są także trzy nowe rodzaje tapicerki: fotele i panele z obiciem winylowym, fotele z obiciem tekstylnym i panele drzwiowe z obiciem winylowym, fotele i panele drzwiowe z obiciem welurowym. Opcjonalnie dostępne są również fotele z tapicerką skórzaną.

Ofensywa w biznesie budowlanym. Dzięki typowi konstrukcyjnemu FMX, Volvo Trucks znacznie podniosło wartość swojego programu pojazdów budowlanych. Ambicja poszerzenia udziałów w segmencie budowlanym została odzwierciedlona w agresywnym obliczu buldoga. Wprowadzenie FMX na rynek jest częścią najbardziej agresywnej strategii produktu w historii przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach stworzyło wiele nowych rozwiązań produktowych. Intensywniejsza współpraca z Volvo Construction Equipment (Volvo CE) ma generować dodatkowo korzyści płynące z produkcji masowej. Na wybranych rynkach na całym świecie, w tych samych warsztatach Volvo Trucks wraz z Volvo Construction Equipment oferuje klientom wsparcie i usługi. Oba przedsiębiorstwa współpracowały ściśle także przy produkcji skrzyni Powertronic i silnika Diesla D 13. Wspólna strategia zapewniająca na starcie pomoc nowemu FMX obiecuje dużo.

Adelbert Schwarz


 

Katagoria: Testy
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.