Select Page


Jak bezpiecznie jeździć z pasażerem na motocyklu?


bezpieczenstwo-pasazer-motocykl
 

Jazda z pasażerem z tyłu to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale także konieczność posiadania doświadczenia i wiedzy o przewożeniu osoby na tylnym siedzeniu. Trzeba pamiętać, że tylko i wyłącznie od nas zależy bezpieczeństwo drugiej osoby. Przypomnijmy kilka podstawowych zasad, o których należy poinformować pasażera, jak i samemu należy bezwzględnie ich przestrzegać.

 

Aby nie narazić drugiej osoby na przeziębienie czy przewianie lub ewentualne obrażenia podczas wywrotki, warto wyposażyć pasażera w odpowiedni strój. Nie chodzi tylko o podstawowy kask motocyklowy, którego według polskich przepisów posiadanie nie jest obowiązkowe. Innym dobrym rozwiązaniem jest zapewnienie skórzanego kombinezonu, butów oraz rękawic, oczywiście jeśli planujecie wspólne częste jazdy, a nie tylko podwózkę z punktu A do punktu B. Taki specjalistyczny ubiór przydaje się w momencie nieoczekiwanej zmiany pogody ze słonecznej w pochmurną i deszczową. Jeśli nie mamy możliwości, aby ubrać druga osobę, trzeba pamiętać o tym, aby miała kask i była szczelnie i ciepło ubrana. Jest to ważne, ponieważ to osoba prowadząca motocykl ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie pasażera.

 

Jak właściwie jeździć?

Nierozsądne wygłupy podczas jazdy i popisywanie się przed drugą osobą, zazwyczaj okazują się złe w skutkach. Jeśli nie mamy dużego doświadczenia w jeździe z pasażerem z tyłu, należy pamiętać o tym, że to całkowicie zmienia masę całkowitą motocykla i położenie środka ciężkości. Jeżdżąc z tzw. „plecaczkiem”, należy unikać nagłych przyspieszeń budzących strach u osoby, która jedzie z nami pierwszy raz. Tak samo jest z hamowaniem. Nagłe powoduje uderzenie kaskiem drugiej osoby o kask motocyklisty. Nie jest to przyjemne ani bezpieczne. Drogę hamowania należy przemyśleć odpowiednio wcześniej.

 

Jaka jest odpowiednia pozycja?

Złe rozłożenie masy prowadzi do destabilizacji podczas jazdy, im pasażer siedzi dalej od kierowcy, tym gorzej. Najlepszą pozycją jest objęcie obiema rękoma kierowcy. Pasażerowie czasami obejmują dłońmi kierowcę, a niekiedy trzymają się specjalnych uchwytów. Ciekawym i rozsądnym rozwiązaniem jest „angrip”, czyli specjalnie zamontowany uchwyt na baku motocykla. Jak pokazuje doświadczenie innych kierowców, takie narzędzie jest skuteczne, ponieważ pasażerowie nie skarżą się na ból nadgarstków oraz możliwa jest stabilna pozycja na rożnego rodzaju zakrętach. Przed rozpoczęciem jazdy (z doświadczonym bądź nie) pasażerem, należy przypomnieć o tym, ze wiercenie się z tyłu za kierowcą ma bezpośredni wpływ na jakość jazdy i zachowanie się pojazdu na drodze. Nawet najbardziej doświadczony kierowca nie zawsze jest w stanie opanować wszystkich skutków jakie z tego mogą wyniknąć.

 

Komunikuj się!

Kiedy druga osoba chce, aby prowadzący motocykl zmniejszył prędkość lub zatrzymał się, warto aby przed przejażdżką ustalić między sobą znaki, których będzie używało się podczas jazdy. Ponadto pasażer powinien zostać uprzedzony o tym, aby nie zsiadać oraz nie wsiadać bez wyraźnego pozwolenia, ponieważ może to skutkować upadkiem podczas parkowania. Stopy prowadzącego motocykl powinny być stabilnie oparte na podłożu. Warto jest również wcisnąć dźwignię przedniego hamulca w razie przetoczenia się motocykla.

 

Artykuł powstał we współpracy z Honda Plaza


 

Katagoria: bezpieczeństwo
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 2 lata temu.