Select Page


Mercedes-Benz Vans – systemy bezpieczeństwa dla modeli Sprinter, Vito i Citan


_DSC0109
 

Berlin — jeden za wszystkich: hasło to pasuje do samochodów dostawczych lepiej niż do jakiejkolwiek innej kategorii pojazdów. Samochody dostawcze to narzędzia pracy rzemieślników, kurierów, usługodawców i zakładów komunalnych. Służą również w formie floty minibusów w komunikacji liniowej i turystycznej, a nawet jako samochody kempingowe. Profile wymagań są różnorodne, klienci zróżnicowani, a kierowcy nie są zazwyczaj profesjonalistami za kółkiem. Niekiedy są to osoby jeżdżące dorywczo, np. podczas prywatnych przeprowadzek. Tak samo różnorodne jak zastosowania pojazdów są zatem również wymagania dotyczące ich wyposażenia służącego bezpieczeństwu. Dział vanów Mercedes-Benz dzięki bardzo zróżnicowanej ofercie potrafi temu sprostać. Od wielu lat osiąga bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa swoich samochodów.

 

Różni klienci, wzorcowo wysoki poziom bezpieczeństwa

W parkach samochodowych rzemieślników i zakładów komunalnych znajdują się samochody dostawcze, które często pokonują rocznie poniżej 10 tysięcy km na krótkich odcinkach. Natomiast kurierzy i kierowcy transportu ekspresowego mają przebieg co najmniej 150 tysięcy km na długich odcinkach. Zastosowania minibusów obejmują: od transportu w komunikacji miejskiej (Stop-and-Go) po bardziej uciążliwy ruch turystyczny na drogach lokalnych i autostradach. Posiadacze samochodów kempingowych pokonują w całej Europie średnio około 15 tysięcy km rocznie, wraz z rodziną i pełne sprzętu turystycznego.
Wszystkie grupy klientów łączy przywiązywanie wagi do bezpieczeństwa, ale z różnych punktów widzenia. Stąd wniosek Mercedes-Benz Vans: niezależnie od tego, czy jest to Sprinter, Vito lub Citan, furgon czy kombivan, o zwyczajnym podwoziu lub kombi, wszystkie pojazdy dzięki obszernemu standardowemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa zapewniają – podążając za wartością rynkową marki Mercedes-Benz – wzorcowo wysoki podstawowy poziom bezpieczeństwa. Ponadto każdy klient może dostosować poziom bezpieczeństwa swojego pojazdu samodzielnie w zależności od specyfiki jego zastosowania.

Kompleksowe międzynarodowe badania wykazały, że bezpieczeństwo pojazdów stanowi istotne kryterium przy podejmowaniu decyzji o ich zakupie. Aspekty związane z bezpieczeństwem mają dla posiadaczy samochodów dostawczych Mercedes-Benz większe znaczenie niż w przypadku konkurencyjnych produktów. Samochody dostawcze z gwiazdą w logo są wyjątkowo dobrze postrzegane zarówno w Europie, jak i za oceanem.

Dopiero przeprowadzenie obszernych badań pozwala dociec przyczyn wypadków. I tak oto w Niemczech do 2/3 wszystkich wypadków dochodzi w terenie zabudowanym. Jednak 2/3 wszystkich ofiar śmiertelnych odnotowano poza terenem zabudowanym. W zależności od zastosowania samochodu dostawczego określa to specyfikę bezpieczeństwa. Generalnie najczęstszą przyczyną wypadków w Niemczech są błędy przy skręcaniu, zawracaniu, podczas cofania i podjeżdżania. Na drugim miejscu jest zjeżdżanie z pasa ruchu, a dalej niezachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu i przekraczanie dozwolonej prędkości. Do tego dochodzą różnice związane ze specyfiką kraju. Dla przykładu w Niemczech 19% to wypadki spowodowane najechaniem jednego pojazdu na drugi, natomiast w Stanach Zjednoczonych jest to przyczyną 31% wypadków.
Dostosowane do indywidualnych potrzeb systemy bezpieczeństwa to zatem hasło sztandarowe. Zapewnianie bezpieczeństwa jest istotne także pod kątem opłacalności ekonomicznej działalności gospodarczej. „Vans. Born to run” — aktualne motto Mercedes-Benz Vans — odnosi się nie tylko do niezawodności, lecz również do wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jeżeli samochód dostawczy nie może ruszyć w trasę, oznacza to, że albo on, albo jego kierowca nie są w stanie spełnić swoich zadań, a okresy przestoju są dla przedsiębiorstw kosztowne.

Aby tego uniknąć, klienci mogą wyposażyć swoje samochody dostawcze w systemy asystujące i bezpieczeństwa, stosownie do indywidualnych potrzeb. Duża część systemów obecnych na rynku transportowym została po raz pierwszy zastosowana właśnie w samochodach dostawczych Mercedes-Benz.

Jak samochodom dostawczym Mercedes-Benz Vans udało się zdobyć taką przewagę w zakresie bezpieczeństwa? Korzystając z wieloletnich doświadczeń i nacisku na rozwój bezpieczeństwa w koncernie Daimler. Wielkość, osiągana prędkość i ruch pojazdu są podobne do tych, jakie mają samochody osobowe marki Mercedes-Benz posiadające podobne parametry. To sprawia, że samochód dostawczy z trójramienną gwiazdą uważany jest za „fast followera” — wiodące technologie z zakresu bezpieczeństwa zaraz po swoich premierach w samochodach osobowych marki Mercedes-Benz trafiają prosto do samochodów dostawczych.

W centrum uwagi: kondycja kierowcy, a kwestia bezpieczeństwa

Równie ważne jak bezpieczeństwo pojazdu jest zadbanie o kondycję kierowcy. Gdy czuje się dobrze, jest wypoczęty i odprężony, może lepiej panować nad niebezpiecznymi sytuacjami, a nawet całkowicie ich uniknąć. Zadbanie o miejsce pracy za kierownicą stanowi zatem główne zadanie w procesie rozwoju marki Mercedes-Benz. Dlatego każdy samochód dostawczy firmy wyróżniają: przestrzenna kabina kierowcy, wygodne fotele z regulacją wysokości zapewniające dobre wsparcie boczne. Pozycja siedzenia jest dostosowana do kierownicy, pedałów i kabiny.

Układ oprzyrządowania jest przejrzysty. Przyciski, przełączniki i elementy regulacji są rozmieszczone w sposób umożliwiający łatwy dostęp. W zewnętrznych lusterkach bocznych zastosowano osobne asferyczne zwierciadła. Obudowa lusterek jest aerodynamiczna i zoptymalizowana pod kątem zapobiegania osadzaniu się zanieczyszczeń. Tym samym również na długich trasach autostradowych, zwłaszcza podczas deszczu, zachowana zostaje istotna widoczność do tyłu.

 

Shaping Future Transportation 2015 – Campus Safety – Mercedes-Benz Vans Safety Range; Citan panel van, Vito panel van, Sprinter Mixto, Sprinter panel van (Safety) (LTR)

 

Podstawa bezpieczeństwa — standardowe rozwiązanie w każdym samochodzie dostawczym: ADAPTIVE ESP

Rozwiązania technologiczne z zakresu bezpieczeństwa wykorzystywane są w wyposażeniu każdego samochodu dostawczego Mercedes-Benz. Elementem wyróżniającym się jest system ADAPTIVE ESP najnowszej generacji wraz z jego różnorodnymi możliwościami. Regulacja dynamiki jazdy, którą w standardzie mają na pokładzie Citan, Vito i Sprinter, obejmuje następujące elementy:

  • system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, ABS;
  • system kontroli trakcji (zapobiegający poślizgowi kół podczas zwiększania prędkości), ASR;
  • elektroniczny system podziału siły hamowania, EBV;
  • hydrauliczny asystent układu hamulcowego, BAS;
  • system kontroli ładunku, LAC (Load Adaptive Control);
  • system zapobiegania dachowaniu, ROM/RMI (Roll Over Mitigation i Roll Movement Intervention);
  • zaawansowany system kontroli podsterowności, EUC (Enhanced Understeering Control).
  • Przy zakupie modelu Vito lub Sprinter z systemem holowniczym albo w wersji umożliwiającej montaż takiego systemu, pojazd będzie miał w standardowym wyposażeniu układ stabilizacyjny przyczepy Trailer Stability Assist (TSA).
  • Bezpieczna ochrona ładunku

W przypadku samochodu dostawczego bezpieczeństwo dotyczy nie tylko techniki pojazdu, lecz pozostaje w ścisłym związku z rozmieszczeniem ładunku.

 

W fabrykach Mercedes-Benz furgony Citan, Vito i Sprinter są wyposażane standardowo w ściankę działową pomiędzy przestrzenią bagażową a kabiną. W standardowym wyposażeniu zwierają się również zgodne z normą uchwyty do mocowania ładunku. Zależnie od zastosowania pojazdu, poziom zabezpieczenia ładunku można poprawić już w zakładzie produkcyjnym. W zależności od serii i modelu na życzenie mogą być zamontowane szyny mocujące w podłodze, w ścianach i na ramie dachu, a ponadto dodatkowe elementy przed drzwiami przesuwnymi i tylnymi. Za pośrednictwem partnera handlowego firmy Mercedes-Benz, w ramach dodatkowego wyposażenia można otrzymać sprawdzony system mocujący.

 

Innowacja wynikająca z tradycji: punkty zwrotne w historii bezpieczeństwa samochodów dostawczych

Samochody dostawcze Mercedes-Benz tradycyjnie wiodą prym w kwestii bezpieczeństwa wśród pojazdów w swojej klasie. Oto kilka kamieni milowych w historii bezpieczeństwa bestsellerowych samochodów dostawczych Mercedes-Benz Sprinter i ich poprzedników:

1960 — pierwsze testy zderzeniowe samochodów dostawczych serii L 319
1967 — punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa w następnej serii L 406 D/L 408 „Düsseldorfer”
1977 — hamulce tarczowe na przedniej osi i w 1987 r. wprowadzenie ABS, oba dla serii 207 D/309 „Bremer”
1995 — hamulce tarczowe na wszystkich kołach w nowo zaprezentowanym Sprinterze
2001 — opcjonalna poduszka nadokienna
2002 — wprowadzenie ESP do produkcji seryjnej
2006 — w ofercie modelu Mercedes Sprinter montowana fabrycznie poduszka powietrzna kierowcy i ADAPTIVE ESP, jak również nowe opcje, np. poduszka powietrzna nadokienna i chroniąca klatkę piersiową, reflektory ksenonowe, statyczne doświetlanie zakrętów, czujniki deszczu i światła
2007 — układ stabilizacji przyczepy ESP
2013 — nowy Sprinter z pięcioma systemami asystującymi: asystent bocznego wiatru, asystent utrzymywania odległości, asystent martwego punktu, asystent świateł drogowych oraz asystent utrzymania pasa ruchu
2014 — pierwsze zastosowanie asystenta bocznego wiatru w samochodach kempingowych oraz w podwoziach z zabudowami

 

Spojrzenie w przyszłość: systemy asystujące

Osiągnięty obecnie wysoki poziom systemów asystujących i bezpieczeństwa nie oznacza, że nie są one nadal rozwijane. Obserwując samochody osobowe z trójramienną gwiazdą, można dostrzec, jakie jeszcze systemy asystujące mogłyby wspierać kierowców samochodów dostawczych w ich skomplikowanych czynnościach. W praktyce, będzie to najprawdopodobniej dalszy rozwój systemów istniejących już dzisiaj.

W przyszłości tempomat ACC będzie utrzymywać stały odstęp od pojazdu znajdującego się z przodu oraz będzie utrzymywać samochód dostawczy pośrodku pasa ruchu. Inne systemy asystujące mogą wspierać kierowcę w trybie jazdy Stop-and-Go, sprowadzać samochód dostawczy ponownie na właściwy pas ruchu w przypadku niezamierzonego zjechania z niego oraz ostrzegać na skrzyżowaniach przed ruchem poprzecznym. W razie zmiany pasa ruchu bez zachowania ostrożności zwiększa to szansę na uniknięcie kolizji.

 

Źródło

 

Katagoria: dostawcze
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 2 lata temu.