Select Page


EcoTwin wyrusza z Westerlo


DAF-EcoTwin-European-Truck-Platooning-Start
 

 

– Belgia będzie mocno wspierać dalszy rozwój stosowania zintegrowanych konwojów ciężarówek w Europie – tą deklaracją Christophe Leurident, doradca belgijskiej minister transportu Jacqueline Galant, dał zielone światło dla wyjazdu konwoju ciężarówek EcoTwin z Westerlo na Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów (European Truck Platooning Challenge). W środę 6 kwietnia konwój EcoTwin, rezultat ścisłej współpracy między DAF, TNO, NXP i Ricardo, został powitany w pobliżu Rotterdamu przez holenderskiego ministra infrastruktury i ochrony środowiska Schultza van Haegena at Maasvlakte.

Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów to inicjatywa holenderskiego ministerstwa infrastruktury i ochrony środowiska mająca na celu uzyskanie zgody na szeroko zakrojony, transeuropejski test połączonych bezprzewodowo konwojów ciężarówek. Umożliwia to ciężarówkom jazdę z zachowaniem tylko niewielkich odstępów, co pozwala oszczędzać paliwo, emisję dwutlenku węgla, zwiększa bezpieczeństwo na drodze i płynność ruchu.

Stosowanie zintegrowanych konwojów ciężarówek bazuje na technologii jazdy zautomatyzowanej, co pozwala ciężarówkom na zachowanie tylko niewielkich odstępów. Drugi pojazd automatycznie podąża za pierwszym przy wykorzystaniu Wi-Fi, radaru i kamer.

Jedną z unikatowych cech konwoju EcoTwin jest połączenie Wi-Fi-P stworzone przez NXP. Pozwala ono drugiej ciężarówce reagować do 25 razy szybciej niż człowiek – zwalnia ona, zanim nawet nasze oczy zdążą dostrzec, że ciężarówka jadąca z przodu zaczęła hamowanie. Wi-Fi-P pozwala również kierowcom ciężarówek DAF na prowadzenie ze sobą rozmów, zaś duży monitor w drugiej ciężarówce pokazuje to, co widzi kierowca pierwszej ciężarówki (technologia „see through”).

Konieczność dalszego doskonalenia

– To zrozumiałe, że trzeba jeszcze wiele zrobić, aby zintegrowane konwoje ciężarówek można było wprowadzić jako nową technologię na drogach – mówi Ron Borsboom, członek zarzadu DAF Trucks odpowiedzialny za rozwój produktów. – Ten proces na pewno nie zakończy się przed 2020 rokiem. Trzeba rozwiązać jeszcze wiele problemów prawnych, dotyczących odpowiedzialności i akceptacji tej technologii.

Decyzje należą do europejskich polityków

– Belgia zrobi co w jej mocy, aby umożliwić prowadzenie testów zintegrowanych konwojów ciężarówek na drogach publicznych w celu zdobycia większego doświadczenia – wyjaśnił Christophe Leurident, doradca minister Galant. – To do europejskich polityków należy teraz sprawienie, aby stało się to możliwe. Wraz z holenderskim ministrem Schultzem van Haegenem chcielibyśmy wspólnie wyrazić poparcie dla tych wysiłków.

EcoTwin

EcoTwin to konsorcjum DAF Trucks, TNO, NXP i Ricardo, do którego każda ze stron wnosi swoją wiedzę i doświadczenie. NXP zapewnia bezprzewodowy, najnowocześniejszy system łączności pomiędzy pojazdami przy użyciu kamer, czujników, radaru i Wi-Fi-P. Jako uznana firma doradcza Ricardo odpowiada za doradztwo dotyczące funkcjonalnego bezpieczeństwa systemów. TNO odpowiada za stworzenie i integrację kompletnego pakietu nowych technologii. W uzupełnieniu integracji wszystkich systemów w pojazdach, DAF Trucks odpowiada za całość testów. Należąca do DAF fabryka osi i kabin w Westerlo została wybrana jako punkt startowy podróży konwoju EcoTwin, ponieważ w tym roku obchodzi 50. rocznicę rozpoczęcia przez DAF produkcji w Belgii.


 

Katagoria: Aktualności eprzewoźnika, ciężarówki
Słowa kluczowe: , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.