Select Page


Przetrwać ten rok, a będzie lepiej!


 

Na zlecenie firmy DKV Euro Service szwajcarski instytut badań rynkowych „ProgTrans AG” sporządził analizę rynku transportu drogowego w 11 krajach Europy, w tym w Polsce. Ankiety przeprowadzono w ostatnim kwartale 2009 r. Ich zadaniem było zbadanie tendencji rozwoju usług związanych z przewozem osób oraz towarów w ciągu najbliższych trzech lat.

Elementem badań DKV było prześledzenie koniunktury w branży transportowej od 2005 r. Okazuje się, że na tle innych krajów Europy polscy przewoźnicy funkcjonują dość dobrze. Ma to związek z optymistycznymi prognozami dotyczącymi naszego PKB, który ma wzrosnąć o 15 proc. pomiędzy rokiem 2008 a 2012 – wykazując największą dynamikę w całym regionie.

Już od dawna wiadomo, że w ciągu kilku poprzednich lat polskie firmy transportowe bardzo mocno inwestowały w rozbudowę swoich flot. Nazbyt optymistyczne zachowania, bez braku kalkulacji kosztów, wpędziły niektóre firmy w pętlę rat  leasingowych. Obok przeinwestowania, na słabą koniunkturę w branży wpłynęło też osłabienie polskiego eksportu w okresie wzmocnienia złotówki w drugiej połowie 2008 r. O ile więc wcześniej parki samochodowe powiększały się w tempie nawet 10 proc. rocznie, o tyle dynamika ta gwałtownie spadła wraz z problemami w branży. Według prognoz DKV wzrost liczby pojazdów we flotach w ciągu najbliższych czterech lat ma wynieść tylko ok. 4% i tym samym zakłada bardziej racjonalne decyzje dotyczące powiększania parków samochodowych.

Jednak są i dobre wieści. Instytut ProgTrans szacuje, że ilość towarów transportowanych przez polskich przewoźników ma zwiększyć się w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 10 proc. Analizy wskazują jednocześnie, że wzrost liczby kilometrów przejechanych w tym czasie przez te przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 3 proc. Jak wynika z badań, najlepiej w okresie spowolnienia radzą sobie polskie i czeskie przedsiębiorstwa transportowe. Czy najgorsze jest za nami? Ten rok będzie decydujący. Od 2011 roku, jak mówią wyniki badań zleconych przez DKV Euro Service, sytuacja będzie się poprawiać. Do 2012 masa towarów przewożonych przez rodzime przedsiębiorstwa ma być o ok. 10 proc. większa niż średnia dla reszty Europy.

Zbigniew Witamborski
Redaktor naczelny Truck Auto.pl


 

Katagoria: Komentarz Zbyszka Witamborskiego
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 8 lat temu.