Select Page


Sejm podwyższa prędkość, a budowa dróg zagrożona


 

Nawet do 200 km/h można podwyższyć prędkość na drogach, których nie ma. Jak zwykle w Polsce wszystko zaczyna się robić od końca.

Czytając decyzyję Sejmu o podwyższeniu limitów prędkości na drogach ekspresowych i autostradach mam ambiwalentne uczucia. Z jednej strony pochwalam, z drugiej nie wiem po co to zrobiono, skoro dróg ekspresowych i autostrad jest w Polsce niewiele. Przypomnijmy, że Sejm powziął decyzyję, aby zwiększyć do 140 km/h prędkość na polskich autostradach i do 120 na ekspresówkach. Mało tego, posłowie dopuścili jeszcze 10 km/h tolerancji w razie kontroli. W praktyce oznacza to, że po ekspresówkach bezkarnie będzie można pojechać 130 km/h, a autostradą pomknąć 150 km/ h w przypadku aut osobowych.

Wprowadzając tę tolerancję posłowie sami zachęcają do łamania prawa. Jedziesz 140, to depnij jeszcze drogi kierowco 10 km/h i tak nie zapłacisz mandatu.

W praktyce nie wiem jak to wpłynie na bezpieczeństwo. Za to dziś wiemy, że ekspresówki i autostrady to najbardziej bezpieczne drogi do komunikacji międzymiastowej w Polsce. W ubiegłym roku na autostradach – gdzie obowiązuje do tej pory ograniczenie do 130 km/h – doszło w zeszłym roku tylko do 237 wypadków. To jedynie 0,6 proc. wszystkich wypadków. Mimo dużych prędkości na autostradach zginęły tylko 43 osoby, co stanowi dokładnie 1 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na polskich drogach. Problem w tym, że coraz częściej słychać głosy o tym, że budowa nowych dróg w Polsce jest zagrożona przez niedobory w kasie państwowej. W tym miesiącu miała ruszyć budowa 68-kilometrowego odcinka drogi S12/S17 wraz z  obwodnicą Lublina. Ta jednak z najbardziej uczęszczanych na Wschód dróg może nie doczekać się modernizacji, bo w kasie brakuje kilku miliardów złotych potrzebnych na tę inwestycję.

Niewątpliwie jednak dobrym posunięciem nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest zniesienie fikcji fotoradarowej. Po nowym roku mają zniknąć wszystkie atrapy, a tablice będą ostrzegać wyłącznie o faktycznej kontroli fotoradarowej. To jest słuszne rozwiązanie.

Zbigniew Witamborski
Redaktor naczelny Truck Auto.pl


 

Katagoria: Komentarz Zbyszka Witamborskiego
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 7 lat temu.