Select Page


Szkolenia muszą być pod kontrolą


 

Sierpniowy wypadek autobusu we Francji po raz kolejny wykazał, jak ważne są szkolenia. Prosty błąd kierowcy doprowadził do katastrofy. Chyba już czas, aby służby podległe wojewodom wzięły się za kontrole „wirtualnych” ośrodków szkolenia kierowców.
Nie od dziś wiadomo, że za odpowiednią opłatą można wszystko. Nie inaczej jest z szkoleniami na kwalifikacje wstępną czy okresową. Wystarczy mieć, nie zawsze być. W niektórych ośrodkach kurs należy opłacić i zgłosić się po zaświadczenie. Czy to jest normalne? Nie! Dlatego apelujemy o kontrole.
OZPTD ma zgoła inne standardy. My już przerobiliśmy problem szkoleń i wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości. Szkolenie musi być przeprowadzone solidnie, przez fachowców, którzy chcą i potrafią nauczać. Tu nie chodzi o uzyskanie „papierka” a zdobycie konkretnej wiedzy i umiejętności. Oczywiście można dyskutować czy system szkoleń jest dobry czy zły. To jest odrębny temat. Póki co obowiązują konkretne rozwiązania.
Gdy po kolejnym wypadku opadnie medialna wrzawa, wszystko wraca do norm. Kto już pamięta, poza poszkodowanymi, o wypadku autobusu we Francji. Nikt. Nikt też nie wyciąga wniosków, które mogą zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.
Służby podległe wojewodom powinny non stop sprawdzać jakość prowadzenia szkoleń na kwalifikacje w ośrodkach szkolenia kierowców. Na „bylejakość” nie ma zgody. Zaraz ktoś powie: nie ma ludzi, brak fachowców. To nie jest argument. Skoro wydano zgody dużej liczbie podmiotów szkoleniowych, to teraz trzeba weryfikować jakość ich pracy. Nie ma innej drogi. Nieuczciwi muszą zniknąć z rynku, bo tu sprawa idzie o bezpieczeństwo na drodze…

Zbigniew Witamborski
Redaktor naczelny Truck Auto.pl


 

Katagoria: Komentarz Zbyszka Witamborskiego
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 5 lat temu.