Select Page


Wojna polsko- ruska. Koniec sentymentów


 

Rosyjski protekcjonizm eksploduje. 2 maja Federacja Rosyjska wprowadza w życie przepisy zmieniające kodeks o administracyjnych naruszeniach prawnych oraz ustawę o kontroli państwowej wykonywania międzynarodowych przewozów samochodowych oraz o odpowiedzialności za naruszenie trybu jej wykonania. Kary dla przewoźników, czytaj polskich przewoźników, poszybują w górę.

O ile? Nawet do 50 tysięcy złotych. Ale o tym szerzej dziś pisze Andrzej Wroński. Nie o kwoty jednak chodzi, ale o naszą reakcję.

Minister Nowak już protestuje, śląc do Moskwy protestacyjne noty, odwołując do organizacji międzynarodowych. Jak znam życie, Rosjanie nic sobie z tego nie robią. Pozostaje jedynie metoda: akcja-reakcja, czyli jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie..

I to już też chyba zaczyna działać. Z tego, co mi wiadomo Inspekcja Transportu Drogowego już bierze się za rosyjskich przewoźników. Lada dzień ruszą permanentne kontrole przewoźników z Federacji Rosyjskiej w systemie 24/24.

No cóż, Rosjanie to cwaniaki i dobrze wiedzą, jak poruszać się po Polsce aby uniknąć kontroli. Wystarczy wjechać do Polski przez Litwę. Tamtejsi pogranicznicy nie sprawdzają polskich zezwoleń, bo i dlaczego. Nocą rosyjskie pojazdy mkną po towar, np. gdzieś pod Białystok. Kontroli nie będzie, bo ITD, jako służba cywilna, nie pracuje nocą. 11 godzin przerwy, 21 kolacyjka, 22 do trucka, „krokodyli” już nie ma i hajda z powrotem do Rosji. Zezwolenie całe, czyste, niewykorzystane, towar przewieziony.

Na szczęście to się kończy. Skoro Rosjanie drastycznie podchodzą do kontroli polskich ciężarówek, czas na adekwatne reakcje z naszej strony, czyli kontrole. Pierwsze już były. Tylko podczas jednej nocnej kontroli w woj. lubelskim inspektorzy złapali trzech Rosjan bez lub z niewłaściwie wypełnionymi zezwoleniami. Posypały się kary.

Z Rosjanami nie można inaczej. Tylko rygorystyczne egzekwowanie polskich przepisów w systemie 24/24 jest mocnym argumentem w tej militarno- transportowej konfrontacji polsko- ruskiej.

Zbigniew Witamborski

Redaktor naczelny Truck Auto.pl


 

Katagoria: Komentarz Zbyszka Witamborskiego
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.