Select Page


Przegląd telematyczny (2)


optifleet 2
 

 Wciąż trwa pogoń za mniejszymi kosztami. Telematyka może odegrać istotną rolę w tym wyścigu. Co oferują producenci ciągników i naczep?

MAN na komórki
22 lutego 2013 roku aplikacja MAN Tele-Matics® App otrzymała w Monachium nagrodę iF Communication Design Award 2013 w kategorii „Mobile Application’’. Czy to jest kierunek rozwoju telematyki? Aplikacja MAN TeleMatics® App na iPhone i iPad w szybki i zwięzły sposób dostarcza przedsiębiorcom transportowym wszystkich istotnych danych niezbędnych do efektywnego zarządzania całym parkiem pojazdów ciężarowych: w każdym momencie pozwala dokładnie zidentyfikować miejsce, w którym znajdują się poszczególne pojazdy oraz wyznaczyć pojazdy dostępne do realizacji kolejnych zleceń. MAN TeleMatics® jest także efektywnym narzędziem pozwalającym przedsiębiorcom na zmniejszenie zużycia paliwa – z każdego pojazdu przesyłane są dane dotyczące zużycia paliwa, pustych przebiegów, wykorzystania retardera i tempomatu, a także informacje o jeździe w optymalnym zakresie liczby obrotów silnika oraz o konsekwentnym korzystaniu z opcji hamowania silnikiem. Nowa aplikacja rozszerza system MAN TeleMatics® o dostęp do kolejnej funkcji mobilnej. Dzięki niej użytkownik może w każdym momencie – także przebywając poza biurem – sprawdzić, czy pojazdy znajdują się w dobrym stanie technicznym oraz czy kierowcy prowadzą samochody w sposób pozwalający na niskie zużycie paliwa i materiałów. Osoba odpowiadająca za flotę pojazdów może w ten sposób identyfikować bieżące zapotrzebowanie na naprawy i przeglądy pojazdów oraz na szkolenia kierowców. Nowa aplikacja umożliwia także otwieranie raportów zawierających kolorowe wykresy słupkowe, na podstawie których można wygodnie analizować efektywność poszczególnych pojazdów znajdujących się w trasie. Aplikacja MAN TeleMatics® App posiada także funkcje w zakresie komunikacji: kierowca i dysponent mogą wysyłać maile bezpośrednio z aplikacji. W aplikacji iPhone App znajduje się ponadto funkcja telefonu, dzięki której kierowca jest dostępny bezpośrednio pod numerem komórkowym.

 

Daimler FleetBoard
Spółka Daimler FleetBoard jest pierwszym dostawcą rozwiązań telematycznych oferującym aplikacje do zarządzania i analizowania operacji floty przystosowane do iPhone’a i iPad’a firmy Apple. Umożliwia to całodobową kontrolę nad pojazdami ciężarowymi dostawczymi oraz przeprowadzanie analizy operacyjnej ostatniego kursu. FleetBoard transmituje informacje o pojeździe i przebiegu kursu przez sygnał radiowy, podczas gdy pojazd jest w drodze. Sygnał
zabezpiecza hasło. Na podstawie tych danych, program komputerowy pozwala na oszacowanie kosztów zużycia benzyny i serwisowania, ale także pozwala na redukcję emisji CO2 w samochodach użytkowych już w ciągu pierwszych
trzech miesięcy korzystania. Co więcej, usługa pozwala na zintegrowaną kontrolę pracy kierowcy i pojazdu nawet w ramach najbardziej skomplikowanych operacji. Dyspozytorzy mogą w każdej chwili wysyłać kierowcom wiadomości tekstowe, umożliwiając im szybkie przyjmowanie zleceń, zachowując kontrolę nad pozostałym czasem ,,za kółkiem’’. Dodatkowo najnowszy FleetBoard daje dostęp do wszelkich instrukcji, raportów i wiadomości. Korzystanie z nowej aplikacji jest konwencjonalne i możliwe we wszystkich pojazdach wyposażonych we FleetBoard i posiadających
umowę na obsługę systemu. Nowa aplikacja może zostać ściągnięta w wirtualnym sklepie firmy Apple – App-Store – w pełni za darmo i natychmiastowo.

Dynafleet – Volvo Trucks
Dynafleet to internetowy System Informacji Transportowej Volvo Trucks, umożliwiający poprawę rentowności. Można sprawdzać aktualną lokalizację swoich pojazdów, monitorować zużycie paliwa, przesłane wiadomości, czasy pracy kierowców, okresy międzyobsługowe i wiele innych parametrów. Czytelne i precyzyjne informacje, jakie zapewnia system, ułatwiają podejmowanie właściwych decyzji. Najnowsza generacja systemu ma większe możliwości niż kiedykolwiek wcześniej i jest dostępna w trzech pakietach dostosowanych do różnych potrzeb.

 

Renault Trucks – Optifuel

Szczegóły wyjaśnia Marcin Majak, marketing manager Renault Trucks Central East Market:

Właściciele firm transportowych coraz częściej zastanawiają się jak i na czym zaoszczędzić, szukają pomysłów jak skuteczniej administrować flotą pojazdów i czasem pracy pracowników. Wydatki na paliwo stanowią istotną pozycję wśród wydatków firmy, dlatego też informacja ile dany pojazd zużywa paliwa, gdzie i kiedy jest tankowany jest  kluczowa dla wydajnego zarządzania firmą. Częstym sposobem na zoptymalizowanie wydatków jest system do zarządzania flotą. Systemy telematyczne stały się standardem wyposażenia pojazdów, tak jak na przykład klimatyzacja. Coraz więcej samochodów ciężarowych na pierwszym wyposażeniu posiada na pokładzie mniej lub bardziej rozwinięte systemy telematyczne. Wszystkie samochody Renault Trucks (z wyjątkiem gamy pojazdów dostawczych) opuszczają fabrykę przystosowane do współpracy z Infomaxem. Infomax jest narzędziem dostarczającym informacji na temat jakości pracy kierowcy. Krokiem naprzód w stosunku do Infomaxu jest oferowany przez Renault Trucks system Optifleet. System ten jest dostępny w części krajów europejskich i od 2013 roku będzie dostępny także w Polsce. Już dzisiaj wszystkie pojazdy Renault Trucks posiadają złącze FMS i są gotowe do współpracy z urządzeniami wewnętrznych dostawców. System Optifleet daje możliwość efektywnego zarządzania flotą z jednego miejsca. System składa się z 4 modułów, dzięki czemu może być dostosowany do potrzeb małych i dużych firm. Pierwszy moduł „MAP” posiada funkcję geolokalizacji (w oparciu o Google MapAPI), lokalizuje pojazd w czasie rzeczywistym i analizuje historię trasy. Umożliwia zoptymalizowanie przejazdów, zmniejszenie pustych przejazdów i np. ku lepszemu zadowoleniu klienta daje możliwość ustalenia dokładnego terminu dostawy. Drugi moduł „CHECK” dostarcza danych
technicznych, monitoruje zużycie paliwa w poszczególnych pojazdach (również w różnych markach) i przez danych kierowców, co pozwala zoptymalizować koszty. Optifleet daje też możliwość stworzenia raportów dla klienta nt. zanieczyszczenia środowiska ( np. spalanie NOx i CO2). Trzeci moduł „DRIVE” umożliwia kontrolę pracy kierowcy, poprzez zapisanie historii z tachografu i karty pracy kierowcy, wszelkich naruszeń czasu jazdy/ odpoczynku. Czwarty moduł „LINK” to możliwość komunikacji właściciela pojazdu/fleet managera z kierowcami w czasie jazdy dzięki
interfejsowi w tablicy, wyposażonemu w bezprzewodową klawiaturę i przeglądarkę. W tym module tablicy dostępny
jest „wirtualny instruktor nauki jazdy”.

Producenci naczep
TControl Krone
TControl od Krone to inteligentne rozwiązanie telematyczne do samowystarczalnej kontroli jednostek transportowych. Istnieją trzy warianty TControl – Cool, Dry i TOS, dzięki którym wszystkie jednostki transportowe, od naczep plandekowych przez skrzynie chłodnicze aż po skrzynie wymienne, mogą być kompleksowo kontrolowane. Obok stałej kontroli temperatury i danych eksploatacyjnych w chłodziarkach, TControl zajmuje się także automatyczną dokumentacją danych przez co najmniej dwa lata. To ważny argument zachęcający do inwestycji, zwłaszcza że od 2008 r. ustawodawstwo Unii Europejskiej wymaga kompletnej dokumentacji wszystkich frachtów w transporcie środków żywności.
Schmitz Cargobull
Schmitz Cargobull w ramach swojej spółki zależnej Cargobull Telematics oferuje fabryczny system telematyki  pozwalający obniżyć koszty działalności firmy transportowej. Cargobull Telematics bazuje na systemach GPS i GSM. Przesył danych odbywa się za pomocą sieci GSM a wymiana danych z pojazdem dzięki GPRS. Informacje trafiają
bezpośrednio do komputera lub telefonu komórkowego osoby kontrolującej. System wykazuje dużą odporność na uderzenia i wibracje, sprawdzając się również w ekstremalnych warunkach. Inteligentne zarządzanie baterią zapewnia działanie systemu również podczas postoju lub odłączenia naczepy od ciągnika. Telematyka znajduje zastosowanie
we wszystkich typach naczep Schmitz Cargobull. System działa na terenie całej Europy.

Sciagnij cały artykuł


 

Katagoria: Raport
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 5 lat temu.