Select Page


Pirelli: autorski raport roczny 2011


 

A, B, C: trzy litery w kolejności alfabetycznej, które pozwalają spojrzeć poza liczby i wykresy na kulturę i historię przedsiębiorstwa i opowiedzieć ją nie tylko specjalistom z branży, ale szerokiemu gronu odbiorców. Taki cel przyświeca projektowi wydawniczemu, który towarzyszy publikacji sprawozdania rocznego Pirelli za 2011 rok. Cel ten oznajmił oficjalnie prezes i dyrektor generalny firmy, Marco Tronchetti Provera. Liczby zawarte w raporcie rocznym stają się elementem szerszej narracji, która ukazuje ducha i wartości Pirelli towarzyszące tradycyjnej treści finansowej i ekonomicznej. Mniej wymierne elementy działalności przedsiębiorstwa zostały opisane ilustracjami i autorskimi tekstami specjalnie zamówionymi na tę okazję.

Słoń wystraszony przez mysz znajduje schronienie na oponie, człowiek, który zostaje samochodem, długie P, które wyciąga się, naśladując elastyczność gumy, podeszwa buta, która zamienia się w tor Formuły 1 to tylko kilka z osiemnastu ilustracji inspirowanych włoskim futuryzmem i art déco, które uświetniają i ubarwiają strony sprawozdania rocznego za 2011 rok. Obrazy te stanowią interpretację charakterystycznych cech Pirelli: niezawodności, elastyczności, szybkości, technologii i innowacyjności.

Aby nadać kształt aktywom niematerialnym i je uwidocznić, firma Pirelli postawiła na kreatywność młodego utalentowanego holenderskiego ilustratora Stefana Gleruma i zatrudniła czterech znanych na całym świecie pisarzy: niemieckiego intelektualistę H.M. Enzensbergera oraz pisarzy Guillermo Martineza, Williama Leasta Heat-Moona i Javiera Cercasa. Oprócz ilustracji Stefan Glerum stworzył także specjalny krój czcionki, którego krągłości stanowią zabawę koncepcją gumy i jej formy, wzbogacając i wyróżniając niektóre części tekstu. W ten sposób firma Pirelli przekształciła swoje sprawozdanie roczne w dokument, który można czytać, przeglądać, a może nawet zachować na pamiątkę.

„Firma Pirelli poprosiła mnie o streszczenie koncepcji, które stanowią trzon firmy, poprzez pewne słowa klucze. Wszystko to było bardzo naturalne” – mówi Stefan Glerum. – „Na przykład pojęcie „szybkości” dało mi szansę na wymyślenie czegoś młodzieńczego. W przypadku bardziej abstrakcyjnych pojęć, takich jak „szacunek”, posłużyłem się metaforą wymagającą więcej namysłu. Zasadniczo kiedy wyobrażam sobie ilustrację, szukam konkretnej koncepcji. Korzystałem z wielu źródeł: futuryzm i świat bajek animowanych pomogły mi znaleźć odpowiednie rozwiązania”.

Podobnie jak w przypadku ilustracji teksty czterech pisarzy biorących udział w projekcie stanowią interpretację ducha firmy, towarzyszącą czytelnikowi w lekturze kolejnych tomów. „Jak przeżyć w kapitalizmie?” zastanawia się H.M. Enzensberger. „Dobra praca nóg”, „zachowywanie zimnej krwi” oraz „perspektywiczne myślenie”, odpowiada niemiecki filozof. Z kolei, aby dowieść niezawodności opon Pirelli, Guillermo Martinez wybrał gatunek detektywistyczny w swoim miniopowiadaniu „Jak wystroić królową?”. Argentyński pisarz opisuje pozornie zwykły wypadek drogowy, odkrywając, że: „przed 1960 rokiem firma Pirelli wprowadziła opony radialne Cinturato przeznaczone do wszystkich rodzajów samochodów sportowych. Ich pionierski design gwarantował niesamowitą przyczepność na drodze. Dlatego na tych oponach i przy tej prędkości poślizg był niemożliwy, niezależnie od tego, jak duża była kałuża…”.
Amerykanin William Least Heat-Moon dostrzega w drodze i podróży – dosłownie w „wyjechaniu na oponach na drogi” – podstawę rozwoju gospodarczego i kulturalnego społeczeństwa obywatelskiego w Ameryce i to do tego stopnia, że proponuje, by zamienić gwiazdy na amerykańskiej fladze na opony. Tymczasem Javier Cercas zadaje pytania na temat związku nowego z nieznanym, sztuki i technologii. „Choć cechą sztuki nowoczesnej i technologii jest poszukiwanie nowego, tylko technologia jest w stanie spełnić niedoścignione marzenie sztuki nowoczesnej, to znaczy zagwarantować, że prawie zawsze to, co nowe, będzie lepsze”, konkluduje hiszpański pisarz.

Refleksje pisarzy znanych na całym świecie, których teksty włączono do sprawozdania rocznego, oraz kreatywność utalentowanego artysty młodego pokolenia składają się na projekt graficzny powierzony pod opiekę doświadczonemu dyrektorowi kreatywnemu, Francesco Valtolinie, który przekształcił dokument w designerski przedmiot. Trzy tomy: „Roczne sprawozdanie finansowe”, „Sprawozdanie na temat ładu korporacyjnego i struktury własności” oraz „Sprawozdanie na temat zrównoważonego rozwoju”, które stanowią nową odsłonę ubiegłorocznego sprawozdania rocznego, zawierają oryginalne interpretacje Pirelli uwiecznione na fotografiach studentów akademii sztuk pięknych Nuova Accademia di Belle Arti di Milano (NABA).

„Chcieliśmy zaprojektować książkę, która nie będzie jedynie zbiorem danych. Zależało nam na tym, by spojrzeć na Pirelli z innej strony, nie tylko tej technicznej” – mówi Francesco Valtolina. – „Sprawozdanie roczne staje się narzędziem komunikacji. Trzy tomy – w różnych kształtach i rozmiarach – są umieszczone w pudełku, które w pewien sposób ukrywa je i stanowi zapowiedź tego, co nastąpi dalej. Są one próbą nawiązania z książką relacji o charakterze bardziej emocjonalnym i fizycznym”.

Projekt ten stanowi potwierdzenie znaczenia, jakie firma Pirelli przywiązuje do komunikacji jako podstawowego narzędzia wzmacniania swojej marki, która dziś jest jedną z najlepiej znanych marek na świecie i uosabia innowacyjność, badania, jakość i kreatywność. Pozostająca od 140 lat w awangardzie kultury korporacyjnej i poszukująca nowatorskich form komunikacji językowej firma Pirelli ma na swoim koncie współpracę z najznamienitszymi przedstawicielami środowiska grafików i fotografów, zarówno w kraju, jak i zagranicą. Zaliczają się do nich: Jeanne i Franco Grignani, Alessandro Mendini, Bruno Munari, Ugo Mulas, Ermanno Scopinich i inni, którzy produkowali reklamy tej mediolańskiej firmy, zaś takie sławy, jak Carlo Emilio Gadda, Eugenio Montale czy Umberto Eco, publikowały na stronach magazynu Pirelli, stanowiącego miejsce spotkań technologii, humanizmu i nauki.

Aplikacja Pirelli na iPada
Aby można było jeszcze prościej i szybciej zapoznać się ze Sprawozdaniem rocznym za 2011 rok, firma Pirelli opracowała bezpłatną aplikację na iPada, którą można pobrać przez App Store Apple. Dzięki zaawansowanej nawigacji aplikacja pokazuje najważniejsze elementy dokumentu, nie tylko liczby, obrazy czy tekst, tak jak w wersji papierowej, ale także treści multimedialne, które stanowią uzupełnienie i urozmaicenie danych finansowych. Nowa aplikacja umożliwia sprawdzanie aktualizowanych treści: cen akcji, najnowszych wiadomości firmowych, kalendarza firmowego, wydarzeń finansowych i sportowych. Celem platformy cyfrowej Pirelli jest jeszcze łatwiejsze udostępnianie treści i informacji za pośrednictwem najróżniejszych urządzeń: komputerów, tabletów i smartfonów, gwarantując użytkownikom zainteresowanym firmą Pirelli ciągły dopływ informacji.


 

Katagoria: inne sprawy techniczne
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.