Select Page


TachoAnalizer® – program do obsługi danych z tachografów


 

Tachograf analogowy – połączenie prędkościomierza i zegara, powstał jako urządzenie do kontroli prędkości, z jaką porusza się pojazd. Mierzył on również przejechaną drogę, a także aktywność kierowcy, czyli okresy jazdy lub odpoczynku.

W Unii Europejskiej, dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, wprowadzono ograniczenia czasu pracy kierowców dla autobusów zdolnych do przewozu 9 i więcej pasażerów oraz ciężarówek ważących ponad 3,5 t. Z uwagi na fakt, iż dzięki tachografowi analogowemu można było poznać historię podróży pojazdu, obecnie, zamiast sprawdzania prędkości, sprawdza się w nim głównie czas pracy kierowcy.

Z czujnika ruchu zamontowanego w skrzyni biegów dostarczana jest informacja do tachografu o ilości impulsów, które przelicza on na przebyte kilometry. Tachografy analogowe to urządzenia rejestrujące informacje rysikiem na papierowych tarczkach, czasami w sposób niedokładny, łatwy do fałszowania. Dlatego też od kilku lat zastępowane są przez tachografy cyfrowe, które zapewniają nienaruszalność danych pobranych z urządzenia.

Zgodnie z polskimi przepisami, dostosowanymi do wymagań stawianych przez Unię Europejską, od 1 maja 2006 roku wprowadzono obowiązek wyposażania wszystkich nowo rejestrowanych autobusów i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 T w tachografy cyfrowe.

Zainstalowanie tachografu to jednak nie wszystko. Niezmiernie ważne jest jego prawidłowe obsługiwanie; pobierania plików z tachografów cyfrowych i kart kierowców. Tylko dzięki temu podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego można uniknąć kary pieniężnej.

Zgodnie z taryfikatorem ITD najwyższa możliwa kara, w wysokości 10 000 zł jest za: Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe wpływające na jego niewłaściwe funkcjonowanie. Warto zauważyć, iż dla firm transportowych działających poza granicami kraju, we Francji taka kara wyniesie do 30 tys. euro (z możliwością pozbawiania wolności do jednego roku).

Niższe, ale równie dotkliwe, kary mogą zostać nałożone np. za niepobieranie danych z karty kierowcy w terminie lub za przekroczony czas jazdy kierowcy.

I tu niezwykle pomocny okazać się może TachoAnalizer® – program do obsługi danych z tachografów cyfrowych i analogowych. Dzięki zastosowaniu zwykłego skanera, w programie możliwe jest skanowanie jednocześnie aż 6 tarcz, co znacznie przyśpiesza pracę. TachoAnalizer jako jedyny komercyjny program do analiz tarcz tachografów wykorzystuje zaawansowane techniki analizy obrazu (opatentowane przez DPK System) takie jak: badanie histogramu, filtry cyfrowe oraz relacyjną binaryzację obrazu. Dzięki temu użytkownik zwolniony jest z trudnego doboru jasności skanowania tarcz papierowych.

Program umożliwia również utworzenie nieistniejącej tarczy, na podstawie wprowadzonych danych. Z uwagi na niedoskonałości zapisu na tarczkach papierowych, po zeskanowaniu tarcz należy je opisać, skontrolować prawidłowość analizy i zapisać w programie. Zabrudzenie tarczy może sprawić, że program odczyta niewłaściwe dane, dlatego też tarcze należy przechowywać w należyty sposób.

Program automatycznie odczytuje odcinki zgodnie z zapisem tachografu, dokonuje również automatycznie, zgodnie z ustawą, zamiany odcinków dyżuru i odpoczynku poniżej 15 minut na „inną pracę”, oraz odcinków odpoczynku poniżej 1 godziny na „dyżur”. Taką opcję przewidują ustawienia fabryczne. Można również w ustawieniach zmieniać tę opcję na zwykłą analizę bez zamiany odcinków.

Jeżeli użytkownik potrzebuje innych ustawień np. w przypadku stosowania przerywanego czasu pracy (najczęściej w przewozach pasażerskich), kiedy kilkugodzinna przerwa w jeździe nie jest traktowana jako odpoczynek tylko jako dyżur oraz stanowi istotny element rozliczenia czasu pracy, a także rozliczeń finansowych, można zmienić wartość minimalnej długości odcinków dyżuru i odpoczynku.

Program TachoAnalizer® umożliwia podgląd i analizę danych z tachografów cyfrowych oraz kart kierowców pobranych za pomocą specjalnych urządzeń przenośnych np. TachoAnalizer Combo®. Pliki z karty kierowcy i tachografu przenoszone są do wewnętrznej pamięci urządzenia (265MB), a następnie przez port USB przenoszone do komputera. Dla bardziej wymagającego klienta dostępny jest zestaw DPK Tacho System®, który umożliwia za pomocą sieci LAN lub karty sim przesyłanie pobranych plików bezpośrednio na komputer firmowy.

Moduł tachografów cyfrowych programu został wzbogacony o dodatkowe funkcje umożliwiające podgląd szczegółowych informacji gromadzonych w pamięci tachografów oraz kart kierowców. Dzięki tym dodatkowym funkcjom, użytkownik w niezwykle szybki sposób, może sprawdzić np. zdarzenia z karty kierowcy oraz przeanalizować wykres prędkości pojazdu.


 

Katagoria: inne sprawy techniczne
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.