Select Page


Volvo Trucks: Bio-DME do napędu pojazdów drogowych


 

Volvo Trucks, jako pierwsza firma na świecie stosuje Bio-DME (eter dimetylowy) jak paliwo samochodowe. Wraz z otwarciem w dniu dzisiejszym przez dystrybutora paliw, firmę Preem, stacji paliwowej DME w Sztokholmie, na drogach Szwecji rozpoczyna się regularna eksploatacja pierwszych pięciu samochodów ciężarowych Volvo, wyposażonych w silniki zasilane tym paliwem. Bio-DME, jako biopaliwo jest szczególnie interesujące, ponieważ zapewnia aż o 95 procent mniejszą emisję dwutlenku węgla, w porównaniu do oleju napędowego.

– Żeby nowe paliwo przyjęło się na rynku, potrzebne są sieć jego produkcji i dystrybucji oraz odpowiednio dostosowane pojazdy. Obecnie wszystkie trzy elementy tej układanki są już na swoim miejscu i można rozpocząć jedyny w swoim rodzaju test eksploatacyjny – mówi Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.

Test ten potrwa dwa lata, a jego celem jest prezentacja potencjału, jaki zapewnia poważna inwestycja w produkcję DME z biomasy. Projekt obejmuje cały łańcuch technologiczny, od biomasy do gotowego paliwa, tzn. także system dystrybucji, stacje paliwowe i firmy transportowe.

Udział Volvo Trucks w projekcie polega na przekazaniu testowych samochodów ciężarowych Volvo FH wybranym klientom, rozlokowanym w różnych regionach Szwecji. Bio-DME będzie produkowane przez Chemrec. Jednym ze współwłaścicieli Chemrec, poprzez swoją spółkę zależną Volvo Technology Transfer, jest Grupa Volvo. Firma paliwowa Preem zbuduje stacje paliwowe, dzięki którym pojazdy testowe będą w stanie wykonywać regularne przewozy regionalne i lokalne. Pierwszymi firmami transportowymi uczestniczącymi w teście są Green Cargo, DHL, Posten Logistik oraz Volvo Logistics, za pośrednictwem firmy J-Trans.

– Patrząc z szerszej perspektywy, Bio-DME jest jednym z najbardziej obiecujących biopaliw drugiej generacji. Charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną i jednocześnie zapewnia niski poziom emisji gazów cieplarnianych. Właśnie te cechy oceniamy najwyżej, analizując różne potencjalne paliwa odnawialne – mówi Lars Martensson.

Jesienią br., Preem uruchomi kolejne stacje paliwowe: w Geteborgu, Jönköping i Pitea. Równolegle ruszy produkcja Bio-DME w zakładzie Chemrec, w Pitea.

Rozpoczęcie produkcji na dużą skalę wymaga długofalowych decyzji
O tym, czy plany masowego wytwarzania Bio-DME urzeczywistnią się, zadecydują wyniki testu eksploatacyjnego i perspektywiczne decyzje władz. W ocenie Unii Europejskiej, do 2030 r. Bio-DME teoretycznie mogłoby zastąpić połowę zużywanego dzisiaj oleju napędowego w sektorze transportowym.

– Głównymi wyzwaniami są zdolność do działania w szerokim horyzoncie czasowym, produkcja dużych ilości biopaliwa, zapewnienie wystarczającej liczby stacji paliwowych, przy jednoczesnym kształtowaniu popytu – mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks.

– Żeby to osiągnąć, potrzebne są szczegółowe wytyczne od władz oraz skoordynowana, aktywna współpraca pomiędzy różnymi uczestnikami rynku.


 

Katagoria: inne sprawy techniczne
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.