Select Page


Zielone światło dla „błękitnego paliwa”


1837975-cena-benzyny-643-482
 

Eugeniusz Pronin, przedstawiciel Gazpromu i prezes Międzynarodowej Unii Gazowej (WOC 5). Transport jest wszystkim. We współczesnym świecie przyzwyczailiśmy się do podróżowania gdziekolwiek chcemy. Czerpiemy także korzyści z transportu międzynarodowego, dzięki któremu sprowadzane są produkty z całego świata i który umożliwia handel naszymi dobrami na rynku globalnym.

 

Jednak z transportem wiążą się także koszty. Jeżeli chodzi o kwestie finansowe, większość z nas płaci wysoką cenę za energię, która napędza nasze samochody. Ale płaci także środowisko, jako że większość samochodów napędzana jest paliwem kopalnym o dużej emisji CO2, zanieczyszczając powietrze wokół nas i wpływając na nasz klimat. Według różnych ocen, światowa gospodarka traci biliony dolarów każdego roku na rzecz zanieczyszczeń. Większość emisji pochodzi z transportu. Kiedy rozważamy kupno nowego samochodu, zawsze bierzemy pod uwagę następujące kryteria: markę, model, moc silnika i nie mniej ważną wydajność. Obecnie, podobnie jak w ubiegłych stuleciach, konsumenci mogą wybrać pomiędzy tradycyjnymi silnikami benzynowymi i dieslem. Korzystanie z tego typu samochodów stało się w Europie uciążliwe dla portfeli kierowców. Dlatego też przemysł transportowy musi zmierzyć się z dwoma wyzwaniami: znaleźć opłacalne rozwiązania i zredukować szkodliwy wpływ na środowisko. Odpowiedź na te problemy już jest – to gaz ziemny!

W ubiegłych dekadach inwestycje w badania, rozwój i innowacje opłaciły się, poprawiając design, szybkość i bezpieczeństwo pojazdów. Uzyskanie bardziej ekologicznej i taniej mobilności okazało się do tej pory większym wyzwaniem. Pomimo, że są to wielkie możliwości w teorii, wynalazki takie jak samochody elektryczne czy pojazdy napędzane wodorem wciąż napotykają przeszkody odnośnie ich technologicznej dojrzałości bądź ekonomicznej rentowności.

Rozwiązanie jest jednak bliżej niż się może wydawać: używanie gazu ziemnego jako paliwo napędowe, zamiast tradycyjnych paliw, nie tylko pozytywnie wpływa na środowisko, ale także idealnie wpasowuje się w budżet konsumentów. Średnia cena detaliczna gazu ziemnego w krajach Unii Europejskiej jest od 40 do 60% niższa od ceny benzyny lub oleju napędowego, co wiąże się ze znaczącymi oszczędnościami. Porównując wydajność różnych rodzajów paliwa o wartości 10 Euro, używając gazu ziemnego możemy przejechać około 220 km, podczas gdy używając oleju napędowego przejedziemy 164 km, a benzyny 103 km. Tylko w Europie, do 2030 roku można zaoszczędzić 58-67 mld Euro poprzez zwiększenie zużycia gazu w transporcie morskim i lądowym.

A gaz jest dużo bardziej ekologiczny! W porównaniu z olejem napędowym lub benzyną, ogranicza emisję C02 o 25% i nie generuje sadzy i pyłów, poprawiając w znacznym stopniu jakość powietrza i zmniejszając wpływ na zdrowie naszego układu oddechowego. W rzeczywistości, zwiększenie udziału gazu w miksie energetycznym Unii Europejskiej zaledwie o 1% przyczyniłoby się do redukcji emisji o 3%. Dzięki gazowi ziemnemu, przystępny cenowo transport niskoemisyjny nie jest już tylko wizją przyszłości!

Ten wachlarz zalet pozwolił na to, aby gaz ziemny zajął niszę na rynku paliw w ostatniej dekadzie. W innych częściach świata sprężony gaz ziemny (CNG – compressed natural gas) jest już szeroko stosowany, podczas gdy w Europie rozwiązania gazowe dla transportu, w tym autogaz (LPG – liquefied peroleum gas) i skroplony gaz ziemny (LNG – liquefied natural gas) są obiecujące. Odnotowane użycie gazu w transporcie wzrosło już o 220% między 2008 a 2012 rokiem na świecie, z 13,6 mld m3 do 30,1 mld m3.. Prognozy przewidują, że ten segment rynku będzie stanowił tylko w Europie co najmniej 40 mld m3 dodatkowego gazu do 2030 roku.

Obecnie, ponad 20 milionów pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV – natural gas vehicles) zarejestrowanych jest na całym świecie, z przewidywanym wzrostem do 50 milionów do 2020 roku. Dziś, w Europie jest 1,4 miliona pojazdów napędzanych gazem ziemnym, w tym 823 000 pojazdów we Włoszech, 170 000 na Ukrainie, 97 000 w Niemczech, 90 000 w Rosji, 62 000 w Bułgarii i 44 000 w Szwecji.
Przed nami jednak jest długa droga i trwające inwestycje w technologię i infrastrukturę są niezbędne. W przeciwieństwie do rozwiązań, które są dalekie od realiów rynku, gaz ziemny jest gotowy do użycia i potrzebuje tylko być lekko popchnięty aby stać się szeroko dostępny dla każdego. Nadal jednak wierzymy, że wiele więcej może być zrobione.

Wspólnie z E.ON Ruhrgas i lokalnymi partnerami, Gazprom chce wprowadzić w przyszłych latach gaz jako paliwo na zupełnie nowy poziom. Jest to celem corocznego rajdu pojazdów napędzanych gazem ziemnym „Blue Corridor”, który przejeżdża w ciągu tygodni przez Europę. Od 7 października 2014, droga licząca 6600 km mająca na celu zaprezentowanie europejskim konsumentom rajd „Blue Corridor: Bałtyk-Adriatyk” będzie promować korzyści jakie płyną z zastosowania metanu jako paliwa. W tym roku 8. rajd samochodów napędzanych gazem, rozpoczynający się w Petersburgu, odwiedzi Polskę, Czechy, Niemcy, Austrię i Włochy. W drodze powrotnej do Rosji, przejedzie przez Słowenię, Chorwację, Serbię, Węgry i Białoruś.

Poprzez tę inicjatywę, chcemy zademonstrować, że gaz jako paliwo jest realnym rozwiązaniem dla czystszej i tańszej mobilności w Europie. Ale zobowiązujemy się także do stworzenia bardziej rozwiniętej sieci stacji paliwowych, kluczowego aspektu do efektywnego przyspieszenia technologii. Aby stawić czoło temu wyzwaniu, dostawcy gazu, producenci pojazdów i władze lokalne muszą pracować wspólnie, aby wspierać Błękitne Paliwo dla ekologicznej mobilności. Powinniśmy wspólnie pracować aby upewnić się, że większa ilość europejskich miast da zielone światło dla „błękitnego paliwa”.

Źródło

 

Katagoria: inne sprawy techniczne
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.