Select Page


Tedex: wprowadził na rynek nowe oleje


 

Wraz ze zmianami konstrukcyjnymi i nowymi wymogami w zakresie ochrony środowiska, producenci samochodów ustalają własne normy na oleje silnikowe. Swoje specyfikacje i badania testowe stosują praktycznie wszyscy główni producenci samochodów. Specyfikacje te uwzględniają warunki eksploatacji oleju, takie jak praca w silniku z pompowtryskiwaczami, w warunkach wydłużonych okresów wymiany oleju, czy w warunkach funkcjonowania systemów oczyszczania spalin, dużych obciążeń itp.

Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej wprowadzona od października 2009 roku norma Euro 5 wymusza, aby wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze wyposażone w silnik Diesla miały zamontowany filtr DPF.

W konsekwencji auta wymagają stosowania odpowiednio dobranych środków smarnych. Aby nowo wyprodukowane auta spełniały poziom ograniczenia emisji minimum Euro 4 lub wyższy, konieczne stało się dodanie w układzie wydechowym aut systemu oczyszczania spalin: selektywnej katalitycznej redukcji (SCR) w przypadku samochodów ciężarowych oraz recyrkulacji spalin (EGR) i filtrów cząstek stałych (DPF) w przypadku silników Diesla w samochodach osobowych.

Zmiany zastosowane w konstrukcji silników i układzie redukcji spalin, wymusiły konieczność opracowania zupełnie nowych formulacji olejów o niskim poziomie popiołu siarczanowego, siarki i fosforu – czyli czynników mających wpływ na tworzenie popiołów i zanieczyszczanie katalizatorów. Wprowadzenie tych ograniczeń spowodowało rewolucję w chemii dodatków uszlachetniających.

Konieczne okazało się zastosowanie zupełnie nowych związków chemicznych, które nie tworzą popiołów w procesie spalania, a jednocześnie zapewnią takie same zabezpieczenie współpracujących części i tak samo długie przebiegi między wymianami, jak oleje dotychczas stosowane. Przykładem odpowiednich olejów silnikowych są oleje „LOW SAPS” dla samochodów ciężarowych. Oleje wyprodukowane w technologii  „LOW SAPS” – charakteryzują się  niskimi poziomami popiołu siarczonego (SA), fosforu (P) i siarki (S). Poziom ograniczeń zależy od klasy jakości ACEA: dla klasy E6 (ciężarówki) – ( popiół siarczanowy (sulphated ash-S.A.)  – poniżej 1,0%, S (siarka) 0,3%, P (fosfor) 0,08%, natomiast dla samochodów osobowych ACEA C2/C3 – SA poniżej 0, 8%; ACEA C1/C4 – SA poniżej 0,5%. Ta innowacyjna formulacje pozwala na wydłużenie czasu bezawaryjnej pracy filtra DPF, ochronę silnika oraz ograniczają zużycie paliwa i minimalizują emisje do atmosfery szkodliwych substancji. Obowiązywanie normy Euro 5 będzie skutkowało ograniczeniem negatywnego wpływu spalin samochodowych na otaczające nas środowisko.

Firma TEDEX Production Sp. z o. o wprowadziła na rynek nowe oleje dla silników Diesla i są wśród nich min.
– Tedex Diesel Truck UHPD LSP Motor Oil, API: CI-4/CF,  SAE: 5W40
– Tedex Diesel Truck UHPD LSP Motor Oil, API: CI-4/CF, SAE: 10W40  
– Tedex SHPD VDS4 LSP, API: CJ-4, CI-4+, CI-4, CH-4,SM, SAE: 15W-40, 10W-30

Oleje TEDEX wytworzone w technologii LOW SAPS  minimalizują powstawanie osadów wysokotemperaturowych, zapobiegają gromadzeniu się czarnego szlamu (black sludge), zabezpieczają gładzie cylindrów przed polerowaniem (bore polishing). Gwarantują łatwe zapalanie silnika w zimowych warunkach i prawidłowe jego smarowanie w całym zakresie temperatur pracy. Obniżają zużycie paliwa w granicach 2,5-3 proc. Oleje mają właściwości myjąco-dyspergujące, tzn. utrzymuje idealną czystość elementów silnika, zapobiega powstawaniu czarnego szlamu.


 

Katagoria: oleje
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.