Select Page


Goodyear: Etykietowanie opon ważnym czynnikiem redukcji kosztów paliwa dla flot


 

Zdaniem specjalistów Goodyear Dunlop oznakowanie opon będzie odgrywać kluczową rolę w zmniejszaniu zużycia paliwa w Europie. Etykietowanie opon, które stanie się obowiązkowe od 1 listopada 2012 r. sprawi, że opór toczenia będzie ważnym parametrem europejskiego systemu oceny opon. Przewiduje się, iż opór toczenia, bezpośrednio wpływających na zużycie paliwa przez pojazd, będzie miał istotny wpływ na decyzje operatorów flot przy zakupie opon.

Ankieta przeprowadzona przez Goodyear Dunlop pokazała, że zaledwie 40% operatorów kupuje energooszczędne opony do swoich pojazdów*. Oznacza to, iż ponad połowa flot pojazdów komercyjnych w Europie niepotrzebnie zużywa paliwo, nie wykorzystując możliwości zmniejszenia kosztów operacyjnych. Zdaniem specjalistów Goodyear Dunlop etykietowanie opon zwróci uwagę operatorów na znaczenie opon w kontekście efektywności paliwowej, a także – poprzez odpowiedni dobór ogumienia – pomoże zmniejszyć nie tylko koszty operacyjne floty, ale także emisję CO2.

Opony Goodyear oferują bardzo wysokie parametry we wszystkich kategoriach objętych systemem etykietowania opon oraz wielu innych. Dotyczy to także efektywności paliwowej. Firma Goodyear jest przekonana, że jej produkty uzyskają wysokie oceny po wprowadzeniu obowiązku etykietowania. Pod względem efektywności paliwowej szczególnie wyróżnia się seria opon Goodyear Marathon Long Haul, uzupełniona ostatnio o nowe opony LHS II + i LHD II + na oś sterującą i napędową. Opony Goodyear Marathon wyróżniają się w testach porównawczych** zarówno pod względem ekonomiki spalania, jak i hamowania na mokrej nawierzchni.

Badania Goodyear Dunlop przeprowadzono w ramach europejskiej kampanii na rzecz efektywności paliwowej, której premiera odbyła się podczas styczniowego Sympozjum Flotowego w Brukseli. W wydarzeniu, zorganizowanym przez europejski oddział Goodyear Dunlop, wzięło udział ponad 170 przedstawicieli największych flot transportowych, liderów branży oraz decydentów w zakresie polityki transportowej. Wydarzenie to miało na celu rozpoczęcie szerszej debaty na temat rosnącej potrzeby oszczędzania paliwa w europejskiej branży przewozów drogowych. Punktem wyjścia do dyskusji był przedstawiony przez Goodyear Dunlop raport pt. „Efektywność paliwowa transportu drogowego: droga do roku 2020”***, który analizuje jak floty będą radzić sobie z koniecznością redukcji emisji dwutlenku węgla i zwiększania efektywności paliwowej w sytuacji rosnących kosztów paliwa oraz zaostrzania przepisów chroniących środowisko naturalne.

„Jednym z powodów, dla których tak wiele flot nie wybierało energooszczędnych opon, jest to, że do tej pory nie zawsze było wiadomo, jakie parametry mają poszczególne modele opon. Oznakowanie opon wyeliminuje ten problem” – powiedział Boris Stevanovic, Dyrektor marketingu opon do pojazdów ciężarowych Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

„Z zadowoleniem przyjmujemy zasady gwarantujące transparentność w tej dziedzinie. Nabywcy opon powinni jednak pamiętać, że oznakowanie obejmuje tylko trzy aspekty, czyli efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas zewnętrzny. Goodyear Dunlop w ocenie swoich opon stosuje natomiast aż 50 różnych kryteriów, nieuwzględnionych na etykietach. Są to m.in. prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, nacisk jaki wywiera stopka opony na nawierzchnię, jazda z dużą prędkością, trakcja i trwałość. Są to korzyści, których wszyscy klienci oczekują od swoich opon, dlatego przed wyborem ważne jest określenie i porównanie wszystkich stosownych kryteriów. Zalecamy to szczególnie przy wyborze opon zaprojektowanych do celów specjalnych, na przykład opon zimowych, które są tworzone z myślą o osiągach w specyficznych, zimowych warunkach, czy też opon do jazdy terenowej i mieszanej, które mogą być optymalizowane pod kątem trakcji i żywotności na nieutwardzonych nawierzchniach” – dodał B. Stevanovic.

Zasady testowania opon pod kątem parametrów pokazywanych na etykiecie zostały ogłoszone przez Komisję Europejską dopiero 23 marca 2012 r., dlatego obecnie dla firmy Goodyear Dunlop priorytetem są intensywne prace nad obliczeniem wskaźników dla szerokiej gamy opon Goodyear do pojazdów ciężarowych.

* Goodyear Dunlop przeprowadził badania ilościowe z udziałem ponad 400 menedżerów flot długodystansowych i regionalnych, od września do listopada 2011 r. Ankietę uzupełniły pogłębione wywiady z 16 menedżerami flot i 20 ekspertami, przedstawicielami nauki i decydentami. Respondenci z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Polski i krajów Beneluksu odpowiedzieli na 20 pytań ilościowych dot. ich doświadczeń i opinii na temat zarządzania efektywnością paliwową.

** Dane uzyskane przez TÜV Süd w sierpniu 2011 r. (nr badania 76246887-1) i wrześniu 2011 r. (76246886-1). Badane opony Goodyear Marathon LHS II + / LHD II / LHT II porównano z oponami trzech głównych konkurentów na oś sterującą, napędową i do naczep. Rozmiary opon to 315/70R22.5 (sterująca i napędowa) oraz 385/65R22.5 (naczepa). W zakresie oporu toczenia, opony na oś sterującą Marathon LHS II + uzyskały wynik od 3% do 19% lepszy niż konkurencja, opony Marathon LHD II + były w jednym przypadku równorzędne z konkurencją, a w pozostałych przypadkach nawet o 16% lepsze. Opony dla naczep Marathon LHT II uzyskały wynik od 12% do 28% lepszy niż konkurencja. Wskaźnik oporu toczenia obliczono przy rozkładzie obciążenia: 17% na oś sterującą, 25% na oś napędową i 58% na oś naczepy. Wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni obliczono przy oponach na oś sterującą na przedniej osi, oponach na oś napędową na osi napędowej i obciążeniu 6600 kg  na oś sterującą i 11 200 kg na oś napędową.

*** Pełną treść raportu, a także więcej materiałów o Sympozjum, w tym zdjęcia i niektóre wystąpienia, można znaleźć pod adresem: www.fleet-fuel-efficiency.eu


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 6 lat temu.